سیستان و بلوچستان تنها استان مبتلا به بیماری های واگیر در کشور است/ مهم ترین بیماری های غیرواگیر کدامند؟


ساعت: 11:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۰
کد خبر: 1921016

این در حالی است که الگوی غذایی نادرست در قالب مصرف زیاد قند، نمک و چربی مهمترین عامل ابتلا به بیماری های غیرواگیر محسوب می شود و سیستان و بلوچستان تنها استان مبتلا به بیماری های واگیر در کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شام ما; بیماری‌های غیرواگیر که اکنون از کنارشان می‌گذریم، زیر سایه بی‌احتیاطی و سبک زندگی نادرست، زیر پوست زندگی روزمره نفوذ می‌کنند.

بیماری های غیرواگیر بر خلاف بیماری های واگیر قابل انتقال به دیگران نیست، بیماری های قلبی و مغزی، فشار خون، سرطان، چاقی، بیماری های مزمن تنفسی، اختلالات روانی و تصادفات رانندگی از جمله بیماری های غیرواگیر هستند. ،

رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی، مصرف دخانیات و الکل از جمله عوامل خطر بیماری های غیرواگیر است که برای کاهش و ریشه کن کردن آنها باید خودمراقبتی در بین مردم نهادینه شود.

مهم‌ترین علل بیماری‌های غیرواگیر، الگوهای غذایی نامناسب در قالب مصرف بیش از حد قند، نمک و چربی است که منجر به اضافه وزن و چاقی می‌شود، عواملی که از اصلی‌ترین مشکلات تغذیه‌ای سلامت در ایران هستند.

مهدی زنگنه، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، سیستان و بلوچستان را تنها استان مبتلا به بیماری های واگیر در کشور اعلام کرد و اظهار داشت: علیرغم اینکه بیماری های واگیر در این استان به پایان نرسیده است، وارد یک استان شده است. مرحله جدید افزایش بیماری های غیرواگیر

با توجه به او؛ بر اساس نتایج و مطالعات انجام شده از سال 1395 تا 1400 در سیستان و بلوچستان، شیوع دیابت، فشار خون و عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر افزایش نشان می‌دهد.

این مقام مسئول تصریح کرد: بر اساس نتایج و آمار برنامه ملی کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، دیابت و قند خون بالا از 9 درصد در سال 1394 به 13.8 درصد و فشار خون از 20 درصد افزایش یافته است. در سال 2016 به 28 درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه بیماری های غیرواگیر عامل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در جوامع هستند، افزود: سازمان جهانی بهداشت کنترل بیماری های غیرواگیر و علل زمینه ای آنها را هدف اصلی کاهش 25 درصدی مرگ و میرهای ناشی از غیرواگیر قرار داده است. -بیماری های واگیر تا سال 2025

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بیماری های غیرواگیر بیش از 53 درصد بار بیماری ها را در کشور ما به عهده دارند.

این استاد دانشگاه شناسایی عوامل خطر اولیه را مهم ترین اصل برای کنترل بیماری های غیرواگیر می داند و شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع که با تغییرات عظیم در سبک زندگی مردم همراه با کم تحرکی همراه است، از مهمترین آنها است. عوامل مهمی که بار بیماری های غیر واگیر را افزایش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: چهار بیماری دیابت، فشار خون، سرطان و بیماری های مزمن تنفسی در کنار چهار عامل خطر کم تحرکی، رژیم غذایی ناسالم، مصرف الکل و استعمال دخانیات از مهم ترین عوامل مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید