سیلی انابستان به قول کلیباف

سیلی انابستان به قول کلیباف

روز جدید : موضوع سیلی زدن یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان سرباز راهور فراموش نشده است و افکار عمومی تا کنون حساسیت زیادی نسبت به این موضوع نشان می دهد اما برخی مسئولان همچنان در تلاش هستند تا از سیلی زنی عابستانی دفاع کنند. به گزارش پلیس، عنابستانی از رفتار سرباز راهور خرسند بود. روز گذشته اما محمد باکر کلیباف، رئیس مجلس، موضوع را به اتاق اول بازگرداند و سربازی بودن این نماینده را تکذیب کرد. وی در عین حال مسئولیت کوتاهی برای همکاری با این نماینده مجلس بر عهده نگرفت.

بهمن ماه سال گذشته فیلمی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن یکی از سربازان راهور مدعی شد که از ورود غیرقانونی یک نماینده مجلس به خط ویژه جلوگیری کرده و این نماینده مجلس نیز به عنوان سرباز سیلی خورده است. این ویدئو موجی از واکنش ها را برانگیخت. محمد باکر کلیباف رئیس مجلس یکی از کسانی بود که خیلی زود موضعی همسو با افکار عمومی گرفت. کلیباف، رئیس مجلس به سرعت پاسخ داد: «همه در برابر قانون برابرند». مجلس به کسانی که به وظایف قانونی خود عمل می کنند افتخار می کند و اولین مدافع حقوق آنهاست. در حادثه اخیر، به محض شنیدن اولین گزارش‌ها، دستور تحقیقات عمیق صادر شد. در صورت تخلف، هیأت نظارت بدون قصور به صورت قانونی رسیدگی و کار خواهد کرد.

قول کلیباف به مجلس برای برخورد با این نماینده از یک سو وقایع مربوط به این پرونده از سوی دیگر چون عنابستانی که از ابتدا همه چیز را تکذیب می کرد کم کم مسئولیت رفتارهای خود را به عهده گرفت اما به مجلسی که همراه مردم است. نظر در همان لحظات اولیه مسئولیت این موضوع از بین رفت و پس از چند ماه دستور کلیباف مبنی بر بررسی این موضوع در مجلس محقق نشد. علی عسگر عابستانی، نماینده سبزوار که سیلی خورد، در اولین واکنش تنها در توییتی که با هشتگ شهید بهشتی منتشر شد، با استناد به بخشی از آیه قرآن، ماجرا را واجب دانست. کی معتقد است، “کسی که خداست دفاع کند!” بعدها عنابستانی ادعا کرد که اصلاً از ماشینش پیاده نشده است، اما بعداً وقتی پلیس اعلام کرد که در حال بررسی دوربین های خیابان هستند و شاهدان مختلف اصرار داشتند که بزنند. عابستانی، عابستانی عقب نشینی کرد و گفت فقط سرباز را هل داد و بعداً در بیانیه ای گفت: «واضح است که از من نقل کردند که اصلاً از ماشین پیاده نشدم.» من در مورد چنین موضوعی چیزی نگفتم. در همان زمان نمایندگان مجلس که باید به این موضوع رسیدگی می کردند به تدریج وضعیت را برعکس کردند و به سمتی رفتند که شبهه بدهکار بودن سرباز راهور وجود داشت مردم شاهی. نشهر در سخنانی در بهمن ماه از پلیس جمهوری اسلامی ایران عذرخواهی کرد. حاجی دلیگانی گفت: ضمن تمجید از نماینده سیلی خورده به دشمنان نظام و مجلس به نیروی انتظامی هشدار می دهم از عذرخواهی این نماینده عبرت گرفته و اجازه ندهند کارکنان وی در حین اجرای قانون قانون شکنی کنند. نظام اسلامی مردم و قانون برای او مهم نیست، بنابراین پلیس و نیروی انتظامی باید بابت ادبیات پلیس از مجلس عذرخواهی کنند. عذرخواهی بزرگتر از ناجا نیز باید به خاطر فعالیت غیرقانونی یک کارمند ناجا باشد که اخیراً می خواست جنایتکاران را شکسته ببیند. امیدوارم رسانه ها و دادگاه ها در آینده نزدیک با همه متخلفان و ظالمان مقابله کنند و اجازه ندهند بی قانونی به امری عادی تبدیل شود.»

اما در نهایت پرونده به دادگاه رفت و به سمتی رفت که عنابستانی مجبور به جلب رضایت سرباز راهور شد. البته او همچنان با این ادبیات علنی می گفت که به سرباز راهور سیلی نزده است. در عین حال منابع مختلف سعی کرده اند از مانور دادن به ماجرای سیلی سرباز پرهیز کنند و ماجرا را به خوبی پایان دهند. اما این پرونده در کمیسیون نظارت بر رفتار نمایندگان در جریان بود اما نه در حدی که باید بسته شود. با توجه به حساسیت افکار عمومی و دستور رئیس مجلس، تصور بر این بود که این کمیته به زودی نتیجه بررسی های خود را اعلام کند، اما چند ماه پس از این حادثه و سکوت مجلس مشخص شد که این کمیته این کار را انجام نمی دهد. قصد دارند پرونده را نهایی کنند. از سوی دیگر در آبان ماه سال جاری سخنگوی ناجا آخرین اخبار مربوط به این پرونده موسوم به سیل در انابستان را اعلام کرد. به گزارش ایلنا، مهدی حاجیان در نشست خبری گفت: پرونده با صلح و سازش طرفین و رضایت شاکی به پایان رسید. رضایت شاکی نشان می دهد که عنابستانی دعوی را پذیرفته و لذا از طرق مختلف سعی در جلب رضایت شاکی داشته است. اما اینجا مجلس شورای اسلامی و رئیس مجلس همچنان تلاش می کنند ماجرا را به گونه ای دیگر بیان کنند و مسئولیت خود را در قبال حادثه فراموش کنند. رئیس مجلس شورای اسلامی روز گذشته به مناسبت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی سخنرانی کرد. دانشجویی از قالیباف درباره پرونده عنابستانی سوال کرد که وی پاسخ داد: البته در نظارت بر رفتار نمایندگان ضعف هایی داریم که مجلس به دنبال تقویت آن است و در نظر دارد آیین نامه ای را در این زمینه اصلاح کند. در رابطه با آقای عنابستانی که دانشجویان به آن اشاره کردند، باید بگویم که با وجود اینکه هیئت نظارت در پیگیری خود اهتمام داشتند، اما معتقدم که پیگیری ها نیاز به تشدید داشت، اما در نهایت نظر دادگاه این بود. معیار؛ البته مشکلاتی هم برای افسر پلیس وجود داشت. سرباز نباید قانون را زیر پا بگذارد. نماینده مجلس به او سیلی نزد، بلکه فقط سرباز را هل داد، اما او حق نداشت این کار را بکند. «اما شاهد بودیم که در مجلس گذشته در بحث گمرک چنین موضوعی بررسی نشد. سخنان کلیباف ابتدا نشان می دهد که هیچکس نباید منتظر اعلام نتیجه نظارت کمیته بر رفتار نمایندگان باشد چرا که به صلح و سازش مساوی دو طرف بسنده می کنند. از طرفی کلیباف در کلمات کلی و مبهم دستور خود را فراموش کرد. وقتی می‌گوید هیئت نظارت باید دقیق‌تر نظارت می‌کرد، مشخص نیست که منظور او در زمان ریاست مجلس دقیقاً چه بوده و می‌توانست به دنبال نتیجه روشن باشد. در نهایت، کلیباف نیز مانند سایر مقامات انتظامی، خود را در جایگاه متهم قرار می دهد و مدعی است که در برخورد با نیروی انتظامی مشکلاتی وجود دارد. موضوعی که هنوز از سوی نیروی انتظامی و قوه قضائیه تایید نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید