سیل به 8000 واحد مسکونی در چهار استان خسارت وارد کرد

سیل به 8000 واحد مسکونی در چهار استان خسارت وارد کرد

روز جدید بارش باران و برف در هفته گذشته در بیشتر نقاط کشور مشکلاتی از جمله سیل، آبگرفتگی منازل و معابر و بسته شدن جاده ها را به همراه داشته است. این در حالی است که وضعیت برخی استان ها به ویژه استان کرمان به حدی بحرانی است که به دلیل سیل شدید زمینی برای دسترسی به برخی روستاها وجود ندارد. همچنین آب، برق و تلفن حدود 70 روستا قطع شده است. استاندار کرمان با اعلام وضعیت بحرانی درخواست کمک کرد. بر اساس پیش بینی هواشناسی در اواخر هفته با ورود سامانه شدید بارشی در برخی نقاط کشور بارش برف و بارندگی تکرار می شود.

در پی احتمال جاری شدن سیل در برخی روستاهای شهرهای مختلف استان های کرمان و هرمزگان، مدیریت بحران روستاها را تخلیه کرده است. با توجه به اینکه حجم زیادی از آب از سمت جنوب کرمان وارد سد استقلال می شود، روستاها بلافاصله توسط آبراهه تخلیه شدند، زیرا با توجه به اینکه حجم زیادی از آب باید وارد سد جنوب کرمان می شد، روستاها به سرعت تخلیه شدند. روستاها باید در اسرع وقت تخلیه می شدند.

در برخی شهرها اما بارش شدید برف باعث یخ زدگی خودروها شد و در لرستان نیز بارش سیل آسا راه 230 روستا را مسدود کرد. تنها در هفته گذشته در استان کرمانشاه به گفته بهرام هانی مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه در 9 ماهه امسال 21 نفر شامل یک زن و 20 مرد در استان غرق شدند. از 21 نفر غرق شده در استان، 15 نفر شامل یک زن و 14 مرد در رودخانه، پنج مرد در دریاچه و یک مرد در کانال غرق شدند. در مدت مشابه سال گذشته 35 نفر شامل 6 زن و 29 مرد غرق شدند که از این تعداد 19 نفر شامل سه زن و 16 مرد در رودخانه غرق شدند، پنج نفر شامل یک زن و چهار مرد در سد، هشت نفر. از جمله یک زن و هفت مرد غرق شده در دریاچه طبیعی، یک زن غرق شده در استخر، یک مرد غرق شده در کانال آب و یک مرد غرق شده در استخر آب.

در سیستان و بلوچستان در پی فعالیت اخیر سامانه بارشی در سیستان و بلوچستان و وقوع سیل 26 دی در پنج شهرستان استان، روند امدادرسانی به سیل زدگان ادامه دارد.

علیرضا میرباحدین، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان گفت: در پی بارش سامانه بارشی طی دو روز گذشته، مناطقی از پنج شهرستان دلگان، هش، فنوج، نیمروز و زابل دچار آبگرفتگی شدند که اکثر آنها رفع شده است. تاکنون نیروهای ما به مردم کمک می کنند.
وی با اشاره به اینکه 29 تیم عملیاتی از جمعیت در جریان سیل دو روز گذشته به مردم امدادرسانی کرده اند، گفت: تاکنون به بیش از 200 نفر از سیل زدگان امدادرسانی شده و 50 نفر نیز در اسکان اضطراری پیدا شده اند.

مجید جودی معاون بنیاد مسکن روز گذشته گفت: بارش شدید باران از چند روز گذشته در استان های فارس و سیستان و بلوچستان آغاز شده و اکنون برخی از روستاهای شهرستان های هرمزگان، میناب و کرمان به طور کامل دچار آبگرفتگی شده و ساکنان آن تخلیه شده اند. بر اساس آخرین برآوردها، در مجموع 7 هزار و 839 بلوک در استان های فروکش سیل آسیب دیده است که از این تعداد 3609 بلوک ساختمانی و 4230 بلوک تعمیری است.

عبدالرضا سالاری بخشدار رودان گفت: در پی واژگونی یک دستگاه خودرو در رودخانه فاریاب شهرستان رودان، سرنشینان آن خودرو با کمک نیروهای امدادی و مردمی نجات یافتند اما خودروی آنها در رودخانه غرق شد. در شهر رودان اتفاق افتاد که حال یکی از سرنشینان مساعد نبود و به بیمارستان منتقل شد، اما حال دو نفر دیگر خوب بود. شهرستان رودان در چهار روز گذشته بیش از 170 میلی متر بارندگی داشته و رکورد بارندگی در هرمزگان را به خود اختصاص داده است. با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی، آبگرفتگی معابر و تایید ستاد بحران رودان، کلیه دوره های صبح و بعدازظهر به صورت پاره وقت و از طریق شبکه شاد برگزار می شود و امتحانات حضوری لغو و به روزهای بعد موکول می شود. .

امین باقری فرماندار کرمان ریگان نیز گفت: 3 نفر در مناطق کوهستانی این شهرستان بر اثر سیل مفقود شدند. وی گفت: سه مفقودی که بر اثر بارندگی شدید و جاری شدن سیل در خودروی شخصی گم شده بودند، صبح امروز توسط جمعیت هلال احمر پیدا شدند که این افراد اهل همان منطقه (دهنه عباسعلی) هستند. 5 هزار و 100 خانه در استان کرمان درگیر سیل شدند.

زینی وند استاندار کرمان نیز گفت: جمعیت هلال احمر بسته های غذایی و چادر بین سیل زدگان توزیع و اسکان اضطراری امروز انجام شده است. ماشین آلات سنگین آنقدر ضروری است که ساخت و ساز در برخی مناطق رودخانه غیرقانونی شده است. بنابراین راهداری، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه های مسئول نیازمند بازگشایی رودخانه ها هستند. حجم سیل حدود 10 روز پیش کمتر از سیل گذشته بود و در جریان این سیل بیش از 3 هزار میلیارد تن خسارت دیدیم و در جریان سیل 10 روز گذشته حدود 1700 واحد مسکونی متضرر شدند. خسارت وارده به بخش کشاورزی، دامداری و لوازم خانگی باید ارزیابی شود تا بتوانیم با کمک نهادها خسارت را جبران کنیم. امداد هوایی صبح دیروز امکان پذیر نبود.

دیدگاهتان را بنویسید