سیل 10 هزار میلیارد تومان به بخش کشاورزی کشور خسارت وارد کرد


ساعت: 18:37
تاریخ انتشار: 05/08/1401
کد خبر: 1886652

ساداتی نژاد در بازدید از روستای مزداران فیروزکو گفت: صبح امروز با استان های سیل زده جلسه داشتیم که خسارت وارده به بخش کشاورزی بسیار زیاد بود. برآورد اولیه ما 6 هزار میلیارد تومان بود، اما طبق برآورد دوم که تقریباً ساعت دو بعد از ظهر بود، این رقم به 10 هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز ، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی از روستای مزداران و از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزکو بازدید کرد. در این بازدید منصوری استاندار تهران، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، رسولی نژاده نماینده مردم فیروزکو و دماوند در مجلس و فرماندار فیروزکو وزیر جهاد کشاورزی را همراهی کردند. به او.

ساداتی نژاد وزیر جهادکشاورزی در این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: صبح امروز با استان های سیل زده جلسه داشتیم که خسارات وارده در بخش کشاورزی بسیار زیاد بود. برآورد اولیه ما 6 هزار میلیارد تومان بود، اما طبق برآورد دوم که تقریباً ساعت دو بعد از ظهر بود، این رقم به 10 هزار میلیارد تومان رسید.

وی در ادامه افزود: فرض ما این است که این برآورد از خسارات ناشی از طغیان مزارع کشاورزی ممکن است افزایش یابد. در حوزه کشاورزی این آسیب متوجه کشاورزان، باغداران و دامداران ماست، برخی از شبکه های آبیاری در معرض تهدید قرار گرفته، برخی از تاسیسات آبی در این سیل از بین رفته است، برخی از صاحبان پرندگان و دام، زنبورها و حتی پرورش ماهی در استان مانند چهارمحال بختیاری و استان های مختلف آسیب دیده است.

ساداتی نژاد تصریح کرد: این خسارات با بررسی دقیق و آمار تکمیل می شود. در بخش کشاورزی حدود 10 هزار میلیارد خسارت وارد شده است. روسای سازمان‌های ما با مجموعه‌ای از کمیته‌های بحران و تشکل‌های بسیج، مأمور رسیدگی و کمک به کشاورزان و باغداران شدند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در نواحی دماوند و فیروزکوه و اطراف تهران خسارات زیادی وجود دارد و در مرحله اول بحث امدادرسانی به حادثه دیدگان سیل و همچنین در اولویت است. بحث کمک و نجات .

وی تاکید کرد: از امروز می توانیم بحث مربوط به حوزه کشاورزی را با کمک دوستان شروع کنیم. ابتدا باید برویم باغ هایی را که رسوب انباشته شده و این باعث از دست دادن باغ شده و بر اساس آن جلو می رویم، نجات دهیم. دوستان در بسیج و جهاد و فرمانداری آمادگی لازم را دارند تا سعی کنند آب را به مناطقی که نیاز دارند برسانند و در بعضی جاها کانال ها پر شده و محصولات موجود از بین می رود و باید آبرسانی را به گونه ای انجام دهیم. در اسرع وقت.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: در برخی مناطق باید مواد اولیه دام به دامداران داده شود و این دستور داده شده است. در برخی مناطق لازم است که شرکت تجاری و دولتی ما آرد تهیه شده را تهیه کند و در برخی مناطق باید از دام عشایری ضمانت تهیه کنیم که این موارد ساخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که در کنار کشاورزان، دامداران و باغداران باشیم و حداکثر کمک و حمایت را از این بستگان داشته باشیم. صندوق کشاورزی نیز از دیروز شروع به کار کرد. تاکنون 250 میلیارد تومان خسارت شناسایی شده است. کار در مقطع کارشناسی ادامه دارد؛ در جاهایی که بیمه وجود دارد معمولا بیمه خسارت را پرداخت می کند و در جاهایی که بیمه نیست با ارزیابی های مصوب دولت با مدیریت بحران خسارت را به کشاورزان پرداخت می کنیم.

ساداتی نژاد تصریح کرد: فردا که شورای دولت تشکیل جلسه می دهد ارزیابی های اولیه انجام می شود و این کار آغاز می شود و طبیعتا هر چه جلوتر می رویم جزئیات کار بیشتر می شود و قسمت های مختلف آسیب مشخص می شود. تلاش این است که انسان باشی و بتوانی دردی از مردم کمک کنی و تسکین بدی.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دو موضوع را در قسمت تسهیل گری مطرح کردیم که امروز خلاصه شد، یکی اعطای وام به کشاورزان، پرورش دهندگان و باغداران است. دیگر امکاناتی است که بتوانند بازسازی قسمت های مختلف را انجام دهند. 13 درخواست در حوزه کشاورزی داریم که مستند شده و فردا به شورای دولت ارائه می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید