سیگنال سازمان بهداشت جهانی؛ استفاده نادرست از آنتی بیوتیک ها بزرگترین تهدید برای سلامت عمومی است

ساعت: 09:28
تاریخ انتشار: 1400/08/24
کد خبر: 1784391

سالانه بیش از 2.8 میلیون مورد جدید عفونت میکروبی مقاوم به باکتری در سراسر جهان رخ می دهد که منجر به مرگ بیش از 35000 نفر می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که مقاومت آنتی بیوتیکی در حال افزایش است و ایران دومین آنتی بیوتیک پرمصرف در جهان است.

طبق یک شاخص منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی، به طور متوسط ​​30 درصد نسخه ها حاوی آنتی بیوتیک هستند. بیوتیک ها از میانگین کشوری 45 درصد در سال 1390 به زیر 40 درصد در سال 1398 رسیده است و این کاهش نشان دهنده ثمربخشی آموزش و نظارت وزارت بهداشت، غذا و دارو و این دانشگاه در علوم پزشکی است. کشور، و نیاز به ادامه تحصیل را برای رسیدن به شاخص جهانی 30 درصد دو چندان می کند.

نگرانی در مورد استفاده از آنتی بیوتیک ها بلافاصله پس از معرفی آنها به دنیای پزشکی در دهه 1940 به وجود آمد. آنتی بیوتیک ها یکی از رایج ترین داروهای مورد استفاده در جهان هستند. اگرچه این داروها می توانند جان افراد زیادی را در سراسر جهان از بیماری های عفونی و ویروسی نجات دهند، اما مصرف بیش از حد آنها عوارض جانبی زیادی را به همراه دارد که سال هاست جامعه پزشکی جهانی را نگران کرده است.

شعار جهانی هفته آگاهی از مقاومت میکروبی در سال 1400 “توقف مقاومت میکروبی با افزایش آگاهی” بود و آنتی بیوتیک ها زمانی جان میلیون ها نفر را در دهه های 1940 و 1950 نجات دادند، اما امروزه به دلیل استفاده بیش از حد، بسیاری از آنتی بیوتیک ها دیگر در دسترس نیستند. باکتری هایی که زمانی آنها را می کشتند.

پزشکان هشدار می دهند که استفاده نادرست از آنتی بیوتیک ها می تواند باعث مقاومت بدن در برابر این دارو شود که خطری جدی برای سلامت انسان است. همچنین یکی از خطرناک ترین عوارض مصرف آنتی بیوتیک، واکنش های آلرژیک است که افراد زیادی بدون اطلاع از علت آن هر روز به بیمارستان مراجعه می کنند.

30 درصد آنتی بیوتیک ها غیر ضروری هستند

سازمان بهداشت جهانی بیان می کند که حدود 30 درصد از تمام آنتی بیوتیک هایی که سالانه در سراسر جهان تجویز می شوند غیر ضروری هستند.آموکسی سیلین و آموکسی سیلین، اسید کلاوولانیک، رایج ترین آنتی بیوتیک هایی هستند که توسط پزشکان در سراسر جهان تجویز می شوند. این داروها توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان درمان خط اول برای عفونت های رایج فهرست شده اند.

سازمان بهداشت جهانی متخصصان سلامت، بیماران و خانواده ها را تشویق می کند تا درباره تجویز و استفاده از آنتی بیوتیک ها بیشتر بیاموزند.

مهدی رحمتی، کارشناس داروسازی در این زمینه می گوید: با توجه به اینکه مقاومت آنتی بیوتیکی به یک معضل جهانی تبدیل شده است، اطلاع رسانی به مردم، کارکنان نظام سلامت و تصمیم گیران سلامت عمومی می تواند از ایجاد و گسترش مقاومت میکروبی جلوگیری کند.

وی ادامه می‌دهد: آنتی‌بیوتیک‌ها از زمان کشف آن‌ها به عنوان سنگ بنای پزشکی مدرن مطرح بوده‌اند، اما استفاده بیش از حد و نادرست از آن در سیستم‌های بهداشتی انسان و حیوان منجر به پیدایش و گسترش مقاومت آنتی‌بیوتیکی و مقاومت آنتی‌بیوتیکی شده است، زیرا میکروب‌هایی مانند: باکتری ها به داروهایی که برای درمان بیماری های ناشی از آنها استفاده می شوند

رحمتی بیان می کند: هفته اطلاع رسانی مقاومت دارویی رویدادی سالانه است که بر اهمیت بهبود تجویز و مصرف آنتی بیوتیک ها، بهبود نحوه تجویز آنتی بیوتیک ها توسط متخصصان بهداشت و درمان و نحوه تجویز آنتی بیوتیک ها برای سلامتی ما تاکید دارد. این به کاهش مقاومت آنتی بیوتیکی در حال حاضر کمک می کند و تضمین می کند که این داروهای نجات دهنده برای نسل های آینده در دسترس خواهند بود.

محمد سعید، کارشناس دارویی سازمان غذا و دارو گفت: هدف از این هفته افزایش آگاهی در مورد آنتی بیوتیک ها، افزایش آگاهی عمومی و جهانی در مورد مقاومت میکروبی به داروهای ضد میکروبی است.

وی ادامه می دهد: در این هفته تلاش می شود تا آگاهی و حساسیت سیاستمداران، پزشکان و عموم مردم در خصوص افزایش مقاومت میکروبی در برابر داروهای ضد میکروبی افزایش یابد.

سعید گفت: مقاومت ضد میکروبی زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها نسبت به اثرات دارو مقاوم شده و درمان عفونت‌ها را بسیار سخت‌تر کرده و خطر گسترش بیماری را افزایش می‌دهد. به آرامی و در نتیجه می تواند منجر به بیماری جدی و مرگ شود.

وی بیان می کند: استفاده بی رویه از دارو، دام، کشاورزی و همچنین عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم برای مصارف شخصی و استفاده در کشاورزی از عوامل ایجاد مقاومت میکروبی است.

هشدار در مورد سوء مصرف مواد مخدر

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف بیش از حد دارو در بیمارستان‌ها زیاد است، در حالی که مسئولان بهداشتی می‌گویند خطر فوری مقاومت میکروبی در مقابل داروهایی که برای درمان استفاده می‌شوند وجود دارد. “او به آنجا می رود.

گویا تصریح می کند: در حال حاضر این نگرانی به وجود آمده است و بیمار باید توسط پزشک به درستی و به میزان لازم توسط پزشک توصیه شود تا مقاومت دارویی ظاهر نشود. ایجاد مقاومت میکروبی بسیار دشوار است. به عنوان مثال، سل که در عرض 6 ماه کاملاً درمان می شود. درمان گرانتر و پیچیده تر و 60٪ بیمار را درمان می کند.

وی ادامه داد: مواردی از بیماری های مقاربتی نیز داریم که به دلیل مقاومت میکروبی به دلیل مصرف زیاد دارو درمان نمی شود، زیرا پزشک داروها را به درستی تجویز نکرده و این بیماری ها در برابر داروهایی مانند سوزاک مقاوم شده اند که درمان ندارند. گفت. او ندارند و دارو موثر نیست.

گویا ادامه می دهد: موارد ابتلا به اچ آی وی نیز داریم که به دارو مقاوم شده و میلیون ها تن برای درمان آن هزینه شده است، پزشک باید به بیمار یاد بدهد که چه مقدار دارو مصرف کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید: عوامل مختلفی در ایجاد مقاومت میکروبی دخیل هستند و بسیاری از این مقاومت‌ها در برابر میکروارگانیسم‌ها در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها ظاهر می‌شود که امیدواریم در این زمینه به خوبی برنامه‌ریزی شود. باید این کار انجام شود و عزم ملی و جهانی برای جلوگیری از تجویز بیش از حد و ایجاد مقاومت میکروبی وجود داشته باشد.

از سال 2015، سازمان بهداشت جهانی 24 تا 18 نوامبر را هفته جهانی ضد میکروبی (هفته آگاهی) اعلام کرده و از کشورهای سراسر جهان برای اطلاع رسانی و آموزش عمومی در مورد مقاومت ضد میکروبی دعوت به همکاری می کند. به همین منظور در جمهوری اسلامی ایران 28 تا 22 آبان ماه سال جاری با همین عنوان نامگذاری شد تا با همکاری ذی نفعان بیرونی و داخلی و با رویکرد اطلاع رسانی مناسب در این زمینه برنامه ریزی و اقدام شود.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید