سیگنال شیوع وبا در آغاز فصل تابستان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رهیاب، بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، وبا همچنان در بسیاری از کشورهای جهان یک تهدید محسوب می شود و در منطقه ما بومی است. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که 47 کشور در جهان وجود دارند که بومی هستند. به همین دلیل، قصد دارد تا سال 2030 این تعداد را به حداقل برساند و خطر مرگ و میر ناشی از وبا را کاهش دهد.

برخی از کشورهایی که وبا در آنها بومی است به ما نزدیک هستند که باعث می شود هر ساله تعدادی مورد ابتلا داشته باشیم، ما تعدادی کشور همسایه داشتیم.


عوامل موثر در شیوع وبا

با توجه به اینکه وبا به شدت با محیط زندگی افراد مرتبط است، باید دانست که دسترسی مناسب به آب بهداشتی سالم، جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب، رعایت بهداشت فردی و غیره. عوامل موثر در پیشگیری از شیوع وبا هستند. فاکتورها به درستی رعایت نمی شوند، می توانیم شاهد گسترش بیماری باشیم. از سوی دیگر در حال ورود به سال های کم بارش و خشکسالی در منطقه هستیم و از سوی دیگر اسکان مجدد جمعیت دسترسی به آب بهداشتی سالم را تحت تاثیر قرار داده است که ممکن است عاملی برای عود بیماری باشد.


وضعیت بیماران در ایران

در سال 1999 و 1400 هر ساله چندین مورد وبا گزارش می شد، در واقع وبا در ایران کنترل می شد و مشکلی نیست. در واقع، پس از افزایش موارد وبا در بین زائرانی که به عراق در سال 2017 سفر می کنند، تعداد موارد حتی قبل از فوران تاج به کمتر از 10 مورد رسیده است.


یکی از مهم ترین راه های انتقال هپاتیت A از طریق آب آلوده است

دکتر سید محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان یکی از مهم ترین راه های انتقال هپاتیت A را آب آلوده دانست. در مناطق روستایی یکی از دلایل اصلی آن است.

علوی همچنین در برنامه تلویزیونی «سلامت خونه» با بیان اینکه یکی از متقاضیان اصلی آب آشامیدنی سالم در اهواز هستیم، گفت: دو شاخص اصلی برای تامین آب آشامیدنی سالم مردم، میزان کلر باقیمانده و غلظت میکروب ها است. که متاسفانه در بسیاری از نقاط استان خوزستان و در مناطق روستایی و حاشیه شهر شاهد غرق شدن فاضلاب های سطحی و لوله های آب شرب در این فاضلاب ها بوده است.

شایسته شامی پور، رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: فرد مبتلا به این بیماری ممکن است دچار اسهال طبیعی یا اسهال آبکی حاد شود که خطر کم آبی شدید بدن را به دنبال دارد، بنابراین بیماران مبتلا به اسهال شدید باید سریعا به مرکز مراقبت های جامع مراجعه کنند. “سلامتی را ببینید.

وی افزود: امکانات نمونه گیری رایگان وبا از مرکز بهداشت در تمامی مراکز جامع سلامت موجود است.


سیگنالی برای شیوع وبا در فصول گرم سال

شیوع و شیوع وبا در تابستان بیش از سایر فصول سال است، خطر ابتلا به وبا در تمام فصول سال وجود دارد، اما منطقی ترین انتظار ابتلا به وبا در کشور ما تقریباً از اوایل اردیبهشت تا آبان است.

دو نگرانی اصلی در مورد وبا وجود دارد. اول اینکه این بیماری بسیار مسری است و دوم اینکه اگر به موقع درمان نشود، می تواند با مرگ و میر بالای 50 درصد همراه باشد. اگر اقدامات پیشگیرانه در سفر یا در حین انجام فعالیت های روزانه به درستی انجام شود و اگر فردی با علائم مشکوک بلافاصله برای شروع درمان مناسب به مرکز بهداشت مراجعه کند، خطر تا حد زیادی کاهش می یابد و حتی می توان مرگ و میر ناشی از وبا را کاهش داد. به کمتر از یک درصد می رسد.

مهمترین نکته استفاده از آب آشامیدنی سالم در هر سفر و رفت و آمد است و به هیچ وجه از آب روان برای نوشیدن استفاده نشود. نکته مهم دیگر رعایت بهداشت دست و شستن آنهاست. در واقع باید قبل و بعد از دستشویی و قبل از آشپزی و غذا خوردن دست هایمان را بشوییم. همچنین باید مراقب بود که میوه ها و سبزیجات به درستی شسته و ضدعفونی شوند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: پیک التور از اواخر اسفند تا پایان اردیبهشت و از اواخر شهریور تا پایان آبان است، اما با توجه به شرایط جوی معتدل اهواز، موضوع التور باید در کل سال مورد توجه قرار گیرد.

شامپی پور با بیان اینکه در این بیماری اولین علامت بیمار احساس پری و سوفل در ناحیه شکم و پس از آن اسهال آبکی شبیه آب برنج بدبو است، گفت: اسهال آبکی شدید و متوسط ​​همراه با اجابت مزاج مکرر، درد و تهوع، استفراغ بدون خلق و خو. حالت تهوع، گرفتگی عضلات پشت ساق پا، تشنگی بیش از حد، کمبود دما، کمبود خون در مدفوع از علل این بیماری است.

وی شایع ترین راه های انتقال وبا را از طریق آب، سبزیجات و میوه های آلوده عنوان کرد و افزود: آب آشامیدنی غیربهداشتی، آلودگی غذای پخته پس از پخت و انتقال آلودگی از طریق غذای دست پز از دیگر راه های انتقال این بیماری است.


راه های انتقال وبا

دوره کمون از 12 ساعت تا 5 روز متغیر است. میانگین طول مدت بیماری دو تا سه روز است. میکروارگانیسم وبا با خوردن غذای آلوده از طریق دهان وارد بدن شده و از طریق مدفوع دفع می شود. بنابراین بیمار حتی یک هفته تا 10 روز پس از بیماری می تواند میکروارگانیسم را از طریق مدفوع دفع کند. ذکر این نکته ضروری است که در 80 درصد موارد مبتلایان به وبا یا علائم بالینی ندارند یا علائم خفیفی از خود نشان می دهند، اما حتی افراد بدون علامت نیز میکروارگانیسم را دفع می کنند و به همین دلیل بر دفع بهداشتی فاضلاب تاکید می شود.

روش اصلی انتقال وبا از طریق استفاده از آب یا غذای آلوده به میکروب است، انتقال از انسان به انسان از طریق تکان دادن یا مالش معمولاً بسیار نادر است. راه معمول انتقال بیماری به این صورت است که اگر بیمار پس از اجابت مزاج دست های خود را نشوید و به سطوح برخورد کند، دیگران را مبتلا می کند.


تاکید بر لزوم آب درمانی خوراکی پس از وبا

اگر افراد به موقع به دنبال درمان باشند، مرگ و میر ناشی از وبا زیر یک درصد خواهد بود. عارضه اصلی وبا برای افراد کم آبی بدن به دلیل وبا است و از همه مهمتر اگر فردی دچار اسهال و استفراغ شد باید آب و الکترولیت ها را تعویض کند و به مراکز درمانی مراجعه کند. برخی از افراد مانند زنان باردار، افرادی که دچار سوءتغذیه و بیماران زمینه‌ای هستند، در معرض خطر بیشتری برای نشان دادن علائم بیماری هستند و باید بلافاصله درمان با مایع خوراکی ORS را شروع کنند. هر کیسه پودر باید در یک لیتر آب حل شود تا جایگزین مایعات از دست رفته بدن شود. اگر فردی به دلیل استفراغ یا کم آبی به مایع درمانی خوراکی عدم تحمل داشته باشد که منجر به ضعف و بی حالی می شود، باید برای شروع مایع درمانی داخل وریدی به دنبال مراقبت های پزشکی باشد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز ادامه داد: شستن دست ها با آب و صابون قبل از غذا و بعد از اجابت مزاج، خودداری از خرید مواد غذایی و تنقلات از دست فروشان، ضدعفونی سبزیجات و میوه جات، استفاده از شیر و لبنیات پاستوریزه، استفاده از آب سالم در هنگام شستن و طبخ غذا. نوشیدن آب سالم در سفر، دقت در تهیه سالاد فصل در ساندویچ ها و رستوران ها، دور نگه داشتن غذا از حشرات، جوندگان و…، نصب توری مناسب برای در و پنجره، پرهیز از دفع زباله در نهرها، رودخانه ها، معابر و اماکن عمومی. و همچنین تمیز کردن ناخن از راه های پیشگیری از این بیماری است.


آنتی بیوتیک درمانی خودسرانه؛ ممنوع

وی تاکید کرد: مهمترین توصیه برای هر بیماری عدم مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک است. در مورد وبا توصیه می شود که ارزیابی توسط پزشک انجام شود و در صورت شدید بودن بیماری با نظر پزشک آنتی بیوتیک را همراه با مایع درمانی مصرف کنند.


آب سالم همچنان دغدغه مردم خوزستان است

خوزستانی ها سال هاست که به جای آب سالم از لوله های منازل خود «شیر کاکائو» دریافت می کنند. آب رنگی که رنگ آن باعث ایجاد انواع بیماری ها و انگل ها در ذهن مصرف کننده می شود. این آب فقط از طریق دستگاه های تصفیه خانگی که بسیار گران هستند قابل استفاده است.

اما باز هم کدر بودن آب در شبکه به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مردم تبدیل شده و همه پذیرفته اند که اگرچه در کنار بزرگترین رودخانه کشور زندگی می کنند، اما آب شرب بی کیفیتی دارند.

اما ادعا می شود آزمایشگاه کنترل کیفیت آب استان یکی از مجهزترین و پیشرفته ترین آزمایشگاه های خاورمیانه است و علیرغم تخصص خود قادر به شناسایی و تشخیص بیش از 400 نوع آلودگی اعم از میکروبی، ویروسی است. ، شیمیایی، صنعتی، کشاورزی، بهداشتی و غیره.

در حال حاضر اما آب سالم و با کیفیت یکی از مهم ترین دغدغه های مردم خوزستان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید