شاخص فلاکت در ایران به رکورد رسید

شاخص فلاکت در ایران به رکورد رسید

شاخص فلاکت یکی از شاخص های کلان اقتصادی است که محسن رضایی برای اولین بار منتشر کرد و امروز رکود این شاخص در دولت معاونت اقتصادی رئیس جمهور شکسته شده است.

اقتصاد 100 نوشت: شاخص فلاکت یکی از شاخص های کلان اقتصادی است که محسن رضایی برای اولین بار آن را علنی کرد و امروز رکود این شاخص در دولت معاونت اقتصادی رئیس جمهور شکسته شده است.

آخرین آمار بیکاری تابستان 1401 امکان محاسبه شاخص فلاکت را فراهم می کند که از مجموع نرخ تورم و بیکاری محاسبه می شود.

شاخص فلاکت از دهه 1970 در بین اقتصاددانان شناخته شده است و هدف از محاسبه آن ایجاد یک مقدار عددی برای میزان بدبختی افراد یک جامعه به دلیل ناتوانی در کسب درآمد و کاهش قدرت خرید است.

بر اساس برآوردهای کارشناسان، این شاخص در اقتصاد سالم باید عدد 6 تا 7 را در بر گیرد، در حالی که در چند دهه گذشته در ایران این رقم به دلیل تورم افسارگسیخته همواره بالای 20 بوده و در داده های تاریخی آن در تابستان. در سال جاری این رقم به 52.9 رسیده است.
اما سابقه این شاخص در ادبیات رسانه ای ایران متفاوت است و با نام محسن رضایی یکی از چهره های سیاسی کشور گره خورده است.

برای اولین بار در سال 1387 و در جریان مناظره های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری، این شاخص توسط محسن رضایی در مناظره خود با محمود احمدی نژاد مورد استناد قرار گرفت و مورد توجه مردم قرار گرفت، هر چند که بیش از مفهوم شاخص، مورد توجه عموم قرار گرفت. به دلیل نام خاص است که به معنای جذب «بدبختی» به این شاخص است و در سال های بعد بسیاری از کارشناسان و خبرنگاران به این شاخص مراجعه می کنند.

اما امروز پس از گذشت حدود 13 سال از آن تاریخ، در سال هایی که محسن رضایی نه به عنوان رئیس جمهور، بلکه به عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور در دولت سیزدهم حضور داشت، شاهد رکورد تاریخی این شاخص هستیم.

لازم به ذکر است که از دهه 60 تا به امروز این شاخص تنها در سال 74 یعنی سالی که طرح تعدیل در دولت محروم هاشمی رفسنجانی اجرا شد و به دلیل مشکلات اجتماعی ناتمام ماند، از رقم امسال فراتر رفت. البته بسیاری از کارشناسان اقتصادی منتقد طرح تعدیل این نکته را نپذیرفته اند و معتقدند که تورم افسارگسیخته چند دهه اخیر ناشی از تداوم همین تفکر در دستگاه های اجرایی بوده است.

به هر حال به نظر می رسد این شاخص دوباره به نقطه حساسی رسیده است و با توجه به شرایط حساسی که کشور در آن قرار دارد، مدیریت این شاخص و ارقام پس از آن یعنی. بیکاری و تورم قطعاً در مقایسه حساس تر هستند. به گذشته و به جرات می توان گفت که این بزرگترین آزمون محسن رضایی از زمان فرماندهی جنگ تحمیلی در عرصه جنگ اقتصادی است.

دیدگاهتان را بنویسید