شاخص های تولید و تجارت در مناطق آزاد کشور ضعیف است/ تهیه طرح جامع منطقه آزاد کردستان

به گزارش راه دانا به نقل از کُردتودی، سعید محمد در نشست شورای اداری استان کردستان در سنندج اظهار داشت: کردستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و ظرفیتی که دارد در مقابل توسعه بسیار آسیب پذیر است و باید برای تقویت معیشت این استان تلاش شود. “

وی افزود: از آنجایی که مشکل امنیتی استان را فرا گرفته است، اهمیت توسعه نیافتن این استان و پرهیز سرمایه گذاران از حضور در این حوزه را دیدیم.

محمد گفت: مردم این منطقه در طول تاریخ همواره پرچم ایران را برافراشته نگه داشته اند و ما باید در این خطه از میهن اسلامی برای رسیدگی به معیشت مردم آن تلاش بیشتری کنیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور گفت: از 80 منطقه آزاد پیشنهادی مجلس، 7 منطقه تصویب شده است که منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان یکی از هفت منطقه مصوب است. .

محمد افزود: پیش بینی ما این است که بتوان در منطقه آزاد کردستان کارهای بزرگی انجام داد و کمک های ویژه ای به اقتصاد استان به ویژه بانه و مریوان کرد.

وی گفت: موتور محرکه بسیاری از کشورها مناطق آزاد آنهاست زیرا تولیدکننده می تواند در محدوده امن مناطق آزاد تولید و تجارت کند.

محمدی افزود: در دنیا شاهد هفت نسل مناطق آزاد هستیم، اما با وجود گذشت بیش از 30 سال از وجود مناطق آزاد در کشور، همچنان در نسل اول و شاخص های تولید و تجارت هستیم. در مناطق آزاد کشور ضعیف است.»

وی گفت: دلیل این ضعف عدم درک صحیح مسئولان از فلسفه وجودی مناطق آزاد و اعمال قوانین مغایر با تولید در این مناطق است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور گفت: شاهد مشکلات معافیت مالیاتی در مناطق آزاد هستیم و انتظار داریم نمایندگان مجلس در این زمینه همکاری کنند.

محمد افزود: 5 هزار و 500 هکتار در کردستان به این منطقه اختصاص یافته است و دو مرز رسمی باشماق مریوان و سیرانبند بانه در این مناطق داریم.

وی گفت: خوشبختانه ظرفیت تجاری و ترانزیتی خوبی در مرز باشماق داریم و تلاش می کنیم سرمایه گذاران داخلی و خارجی را جذب کنیم.

محمد افزود: انرژی ارزان و استثناهای مختلف در ایران باعث جذب سرمایه گذاران در اقلیم کردستان می شود و بدون شک وجود مناطق آزاد بانه و مریوان سرمایه گذاری و امنیت بیشتر در منطقه را به دنبال خواهد داشت و امیدواریم مشکلات مردم حل شود.

وی گفت: بحث گردشگری پزشکی را در منطقه آزاد بانه و مریوان پیگیری خواهیم کرد و در کنار این ظرفیت به موضوعات گردشگری علمی و ایجاد مراکز علم و فناوری و همچنین استارت آپ ها نیز توجه خواهیم کرد. “

محمد افزود: اولین قدم تهیه طرح جامع منطقه آزاد کردستان است چرا که باید واحدهای صنعتی بر اساس ظرفیت استان راه اندازی شوند.

وی افزود: خوشبختانه موضوع پالایش نفت مناطق آزاد در قانون بودجه مطرح شده است و این می تواند به مناطق خوبی مانند کردستان کمک کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید