شاهکار جدید چینی ها بعد از کرونا

پس از احیای ویروس زامبی که حدود 50 هزار سال در زیر دریاچه یخ زده روسیه مدفون بود، محققان فرانسوی نسبت به احتمال یک بیماری همه گیر جدید هشدار دادند.

ژان ماری المپیک، میکروبیولوژیست در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، در مطالعه جدید خود، این همه گیری احتمالی را بسیار گسترده توصیف می کند. زیرا ویروس مذکور قادر خواهد بود حیوانات، گیاهان و البته انسان ها را درگیر کند. نتایج تحقیقات او هنوز از نظر علمی مورد بررسی قرار نگرفته است.

گرمایش جهانی؛ دلیل اصلی احیای احتمالی ویروس زامبی!

بر اساس نتایج اولیه تحقیقات دانشمندان فرانسوی، ذوب شدن اجتناب ناپذیر توده های عظیم یخ در نیمه شمالی زمین به طور طبیعی ساختارهای ارگانیکی را که میلیون ها سال زیر این توده های یخی مدفون بوده اند، احیا خواهد کرد. برخی از پاتوژن های خطرناک در میان این ساختارهای آلی وجود خواهند داشت.

شاهکار جدید چینی ها بعد از کرونا

به گفته محققان، برخی از این ساختارهای آلی متعلق به میکروب های سلولی بازسازی شده هستند که از دوران ماقبل تاریخ منجمد و دوباره منجمد شده اند.

من گزارش میدم خورشیدژان میشل کلاوری، استاد دانشگاه مارسی فرانسه، مدتی پیش به مقامات بهداشتی جهان درباره کمبود اطلاعات پزشکی در مورد ویروس زامبی و سایر ویروس‌های زنده از مناطق یخ زده نیمکره شمالی هشدار داد. به گفته این محقق، کمبود اطلاعات در مورد ویروس زامبی از سال 2014 به این باور اشتباه منجر شده است که موجودات زنده یخ زده نمی توانند برای انسان خطرناک باشند.

مطالعه ویروس ها با بازیابی آنها

برای مطالعه بیشتر ویروس زامبی، دانشمندان مجبور شدند برخی از این ویروس ها را که در لایه خاک یخ زده (منجمد دائمی) سیبری مدفون شده بودند، احیا کنند. قدیمی ترین ویروسی که در این منطقه یافت شده، ویروس پاندورا نام دارد و 48500 سال قدمت دارد. این رکورد عمر یک ویروس در حالت غیرفعال است. پیش از این، همین گروه ویروس های خفته 30000 ساله دیگری را از یخ سیبری استخراج کرده بودند.

شاهکار جدید چینی ها بعد از کرونا

ویروس پاندورا یکی از سیزده نوع ویروسی است که توسط این گروه تحقیقاتی مورد مطالعه قرار گرفته است که هر کدام ژنوم خاص خود را دارند. من گزارش میدم سیگنال آموخته شدهدر حالی که ویروس پاندورا در منطقه یخ زده زیر دریاچه یوکچی افسوس در روسیه کشف شد، برخی ویروس های دیگر در مکان های مختلف و غیرمنتظره یافت شدند، از پشم ماموت تا موی گرگ سیبری!

پس از نگاهی دقیق تر به سویه های کشت داده شده ویروس، دانشمندان متوجه شدند که ویروس های زامبی در واقع خطرناک هستند و می توانند تهدیدی برای انسان تلقی شوند. به گفته این محققان، اگر گرمایش با سرعت فعلی خود ادامه یابد، در آینده شاهد تجدید حیات و انتشار بسیاری از ویروس‌های خفته خواهیم بود و در نتیجه همه‌گیری‌های بیشتری مانند کووید-19 رخ خواهد داد.

نکته نگران کننده دیگر در مورد گرم شدن کره زمین این است که ارگانیسم های آزاد شده توسط ذوب یخ ها در نیمکره شمالی به شکل دی اکسید کربن و متان هستند و در نتیجه ذوب شدن یخ ها اثر گلخانه ای را افزایش می دهند.

نقش چین و آمریکا در همه گیری احتمالی بعدی

ویروس زامبی و بسیاری از موجودات زنده دیگر می تواند نشانه ای از وقوع حوادث ناگوار بسیار بزرگ تری باشد که در صورت ادامه گرمایش جهانی و آب شدن یخ ها در مناطق مختلف قطبی، گریبانگیر انسان ها خواهد شد. در این میان، نقش کشورهایی مانند چین و آمریکا که بسیاری از رسانه‌ها آنها را مقصر اصلی گرمایش زمین می‌دانند، از کشورهای دیگر قوی‌تر است و در یک بیماری همه‌گیر جدید انگشتان بسیاری به سوی آنها نشانه خواهد رفت!

شاهکار جدید چینی ها بعد از کرونا

اریک دلوارت، محقق دانشگاه کالیفرنیا در رابطه با انتشار سایر ویروس‌های خطرناک خفته، گفت: اگر دانشمندان فرانسوی واقعاً بتوانند ویروس زامبی را از خاک یخ زده نیمکره شمالی استخراج کنند، این امکان وجود دارد که ویروس‌های پستانداران ساده‌تر نیز بتوانند خفته بودن برای قرن ها داشتن

به همین دلیل تحقیقات در این زمینه هنوز در مراحل ابتدایی است و نیاز به مطالعات گسترده ای برای اندازه گیری مقاومت این ویروس ها در برابر نور، گرما، اکسیژن و سایر عوامل محیطی وجود دارد.

در پایان لازم به ذکر است که این اولین بار نیست که موجودات زنده از زیر مناطق یخ زده کره زمین استخراج و احیا می شوند. پیش از این، در ژوئن 2021، دانشمندان روسی موفق شدند کرم‌های زامبی را در قطبی که به مدت 24000 سال در زیر یخ مدفون بودند، احیا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید