شاه ناجی ونیز و کم آبی لندن بود / 500 میلیون دلار هزینه جشن 2500 ساله در میان فقر مردم ایران


ساعت: 14:42
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۰
کد خبر: 1807383

خسرو معتضد پژوهشگر تاریخ معاصر ایران می گوید: شاه ایران برای تامین آب لندن یک میلیارد به انگلیسی ها کمک کرد و نیم میلیارد هم به شهر رم داد تا ونیز به زیر آب نرود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خسرو معتضد، استاد تاریخ معاصر ایران در گفت و گو با راه آرمان درباره وضعیت اقتصادی ایران در دوران پهلوی توضیح می دهد: شاه ثروت خود را صرف ساختن و آبادانی کشور می کند. فقر برای مردم ایران یادگار پهلوی نبود.

وی با اشاره به شاه ایران برای سایر کشورها گفت: شاه فقط 18 میلیارد دلار برای خرید سلاح هایی که اصلاً به ما ندادند هزینه کرد و از 4000 هزار خرید فقط 400 مورد را به دست آوردیم. محمدرضا همچنین به جای کمک به مردم ایران که در فقر بودند به افغانستان، مصر، اوگاندا، لندن و سودان کمک مالی کرد.


اسرائیل نفت ایران را می گیرد و پول نمی دهد

هسرو معتضد تاکید کرد: شاه به فکر رفاه همه جا بود به جز ایران، یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار برای اسرائیل خط لوله ساخت و دادگاه بین المللی لاهه رای داد که این پول متعلق به ایران است و اسرائیل باید بپردازد اما این درخواست از ایران هرگز توسط رژیم صهیونیستی محقق نشد.

5ba4381d 03c5 432a 895d c6f3af0d32f9 خبر خاکستری

وی ادامه داد: ایران در زمان پهلوی به اسرائیل نفت می داد تا بتوانند نفت بفروشند و از بنادر خود صادر کنند، اما پول نفت به ما ندادند تا اینکه حتی ایران خط لوله و نفت ایران را به هر دو بندر ساخته بود. ایلات و اشکالون روی خطوط لوله بودند.

این پژوهشگر تاریخ معاصر ایران افزود: شاه ایران به انگلیسی ها کمک کرد تا آب لندن را تامین کند و نیم میلیارد به شهر رم داد تا از غرق شدن ونیز جلوگیری کند و ملکه می خواست شهر فراه در سنگال را بسازد. E; این نشان می دهد که شاه ایران نه به مردم خود، بلکه به چهره خود در دنیا علاقه داشت.


جشن 500 میلیون دلاری 2500 سالگی مردم ایران / جشن کباب طاووس و خاویار میزبان مهمانان خارجی

این مورخ معاصر ایران با اشاره به خلق و خوی رژیم های فاسد و دیکتاتوری وقت توضیح داد: شاه ایران نیز برای جشن 2500 سالگی 500 میلیون دلار هزینه کرد و اکثر کشورهای حاکم و فاسد در آن زمان مهمان ایران بودند، اما فرار شاه هیچ یک از این کشورها به محمدرضا شاه اجازه ورود به کشورشان را ندادند.

b5cbe1d2 f7cc 4d68 ac37 82a7f410ebb0 خبر خاکستری

وی با اشاره به هزینه های هنگفتی که مهمانان خارجی در جشن های 2500 ساله متحمل شدند، گفت: دفاتر تعطیل و جشن برگزار شد.

387daff6 24eb 4dda 8149 59d0e5e16747 خبر خاکستری

این مورخ ایرانی افزود: در کشورهای دارای سلطنت، جشن های امپراتوری کوتاه می شود تا خشم مردم را خشمگین نکند، اما خاندان پهلوی تازه واردی بودند که وضعیت کشور و نحوه حکومت خود را درک نکردند که ناشی از رضاشاه و محمد بود. شاه کشور را ترک کرد. مردم با تشکر از شوراها، گوسفندان را گردن می زنند و شیرینی و شربت پخش می کنند. این نتیجه عمل ظالمانه است.

معتضد گفت: طاعون زندگی شاه فرح بود زیرا این مرد دختری از طبقه پایین جامعه بود که ناگهان به ثروت زیادی دست یافته بود و آرزوهای زیادی داشت و بسیاری از مفسدان را به دادگاه کشاند.


امام راحیل شجاعانه در مقابل مردم اعتراض کرد

وی ادامه داد: شاه و فرح در آمال و آرزوهای خود غرق شده بودند و به مردم فقیر ایران که در خفقان زندگی می کردند علاقه ای نداشتند. بنابراین مردم به دنبال منجی بودند تا اوضاع را تغییر دهند، لذا وقتی امام راحل پرچم را برافراشتند، مردم از ایشان حمایت کردند، زیرا کسی جرأت نداشت در مقابل نظام بایستد، زیرا اگر صدای خود را در مخالفت بلند کنند به زندان می‌افتند یا کشته شدند و یا به دست ساواک افتادند و از سرنوشتشان معلوم نبود.

خسر معتضد تاکید کرد: توزیع نامتوازن ثروت بین خاندان سلطنتی و درباریان و ملت به حدی بود که باعث ناراحتی مردم شد. فساد آنقدر زیاد بود که زنان خود را به مقامات دولتی فروختند تا برای شوهرانشان مناصب بگیرند. مشغول بودند.

وی با تاکید بر گسترش فساد در دربار شاه گفت: شاه مفسد بود; پادشاه کشوری که متاهل و چهار فرزند دارد چگونه می تواند به دنبال دختران جوان باشد؟ این برای مردم قابل قبول نبود. بنابراین، در ایران، اگر می خواهی حکومت کنی، باید مردم را با خود همراهی کنی و به آنها احترام بگذاری. پهلوی از آن محروم بود.


وابستگی به آمریکا و بی احترامی به مردم و مجلس دلیل نابودی شاه است

استاد تاریخ معاصر ایران با اشاره به وابستگی شدید شاه ایران به آمریکا توضیح داد: منصوب به نخست وزیری ایران.

وی گفت: شاه مردم خود را نادیده گرفت و بدون توجه به مردم و بر خلاف نظر آنان آنچه را که می خواست انجام داد و نخست وزیری را منصوب کرد که با فرمان همایونی باید توسط مجلس تعیین شود. شاه یک مجلس مؤسسان دروغین ایجاد کرد که در آن قدرت را به شاه داد در حالی که شاه یک مقام تشریفاتی بود، اما حتی اجازه انحلال مجلس را داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید