شایع ترین “علائم ام اس” چیست؟

شایع ترین “علائم ام اس” چیست؟

یک متخصص مغز و اعصاب درباره ام اس و شایع ترین علائم این بیماری صحبت کرد.

به گزارش مشرق، محمدعلی صحرایان در برنامه نبض شبکه بهداشت و درمان سیما در پاسخ به این سوال که ام اس چیست، گفت: ام اس یک بیماری خودایمنی است که عمدتا جوانان را درگیر می کند، سیستم ایمنی بدن تحریک و القا را دنبال می کند. خودایمنی به سلول‌های غلاف میلین اعصاب مغز و نخاع حمله می‌کند و باعث التهاب می‌شود که بسته به اینکه کدام قسمت از سیستم عصبی تحت تأثیر قرار گرفته است، علائم مختلفی در برخی از قسمت‌های بدن از جمله لنگش، اختلالات حسی ایجاد می‌کند. گزگز) و مور مور) تاری دید، از دست دادن بینایی، اختلال تعادل یا اختلالات ادراری.

وی در پاسخ به این سوال که علت بیماری ام اس چیست، افزود: علت دقیق این بیماری را نمی دانیم، اما مسیر این است که یک یا چند عامل محیطی به همراه یک ژن مطلوب دست به دست هم داده و سیستم ایمنی فرد در بین عوامل محیطی است. می توان به ویروس EVB (Epstein-Barr)، کمبود ویتامین D و غیره اشاره کرد.

صحرائیان یادآور شد: ام اس در فردی بروز می کند که ژن مساعد دارد، ژن مساعد نه ارثی است و نه بیماری ژنتیکی. هر فردی نقشه ژنتیکی منحصر به فرد خود را دارد و می تواند بسیار مستعد ابتلا به برخی بیماری ها باشد، بنابراین نقش وراثت در ام اس در نظر گرفته نمی شود.

استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که علت شیوع بیشتر بیماری های خودایمنی به ویژه ام اس چیست، گفت: درست است که با افزایش تشخیص پزشکی، عوامل محیطی بیشتر شده است، اما این سوال نمی تواند این گسترش بیشتر را توجیه کند. در واقع، آرام آرام آمار این بیماری در حال افزایش است و تنها به تشخیص سریع باز نمی گردد.

وی افزود: در جامعه ای که به سمت مدرنیته پیش می رود میزان ابتلا به بیماری های واگیردار کاهش می یابد، هر گاه افراد موفق به کنترل یا کاهش بیماری های عفونی شوند بیماری های خودایمنی افزایش می یابد که یکی از این بیماری ها ام اس است.

صحرائیان بیان کرد: وقتی کودک به یک بیماری ویروسی مبتلا می شود، بدن نسبت به آن واکنش نشان می دهد و ویروس را از بین می برد، اما اگر همان ویروس به بدن یک فرد بالغ حمله کند، گفت: به دلیل قدرت بیشتر بدن، پاسخ به آن خواهد بود. شدیدتر، این معروف ترین است. تئوری در این زمینه این است که بمباران و حمله شدید ویروس به بدن باعث خودایمنی و التهاب شدید می شود و منجر به شروع بیماری خودایمنی می شود.

او معتقد بود که شایع ترین علامت این بیماری تاری دید در یک چشم یا عدم حرکت در پاها است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: یکی از علائمی که در ام اس دیده می شود و در صدها بیماری دیگر دیده می شود، بی حسی و گزگز در اندام ها است، حمله پانیک و… باعث این علامت، در ام اس می شود. بیماری، این علامت باید حداقل 24 ساعت طول بکشد، علامتی که زودگذر است و به سرعت ناپدید می شود ام اس نیست.

صحرایان در پاسخ به این سوال که آیا الزامی وجود دارد که همه افراد مبتلا به ام اس ام آر آی انجام شوند، گفت: الزامات زیادی وجود ندارد، در مورد برخی افراد مشکوک پزشک برای تایید تشخیص باید ام آر آی انجام شود که در دو مرحله انجام می شود. راه ها؛ اول، تشخیص نواحی التهابی، و دوم، اندازه گیری پاسخ مناسب به درمان (در سال های آینده، درخواست MRI مقایسه افزایش یا کاهش پلاکت ها و نقاط التهابی در بدن را نشان می دهد)

وی افزود: ام آر آی نه تنها در تشخیص، بلکه در انتخاب نوع درمان و همچنین اثربخشی درمان ضروری است.

صحرایان در پاسخ به این سوال که آیا امیدی به درمان قطعی این بیماری وجود دارد، گفت: اگر فردی که در حال حاضر مبتلا به ام اس است بپرسد آیا دارویی برای ریشه کنی این بیماری وجود دارد، پاسخ منفی است. در دنیا درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، البته امروزه نه، با 30 سال پیش فرق کرده است، امروزه در رابطه با بیماری های خودایمنی، اصطلاح “کنترل بیماری” وجود دارد، بیمار سال ها کنترل می شود و بیماری خاموش است

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در سال 65 تنها راه کنترل این بیماری کورتون ها بود و در دهه 80 و 90 اینترفرون ها وارد بازار شد که قدرت آن حدود 30 تا 40 بود و در سال 1385 با ورود داروهای جدید قدرت کنترل را 60 تا 80 درصد افزایش داد. (داروهای تزریقی که آن را آنتی بادی های تک هسته ای می نامیم این قدرت را دارند که حملات سالانه را تا 80 درصد کاهش دهند و از ظاهر شدن پلاک های جدید در MRI فرد جلوگیری کنند.)

وی بیان کرد: بیمار می تواند سال ها توسط این داروها کنترل شود و افراد بین 15 تا 20 سال توانایی های خود را حفظ کنند، در حال حاضر حدود 19 نوع داروی مورد تایید جامعه جهانی برای این بیماری وجود دارد.

صحرایان در پاسخ به این سوال که چرا بیماران در شروع روند درمان مقاومت می کنند، گفت: به سه دلیل در ابتدای بیماری وضعیت فرد خوب است و تمایلی به مصرف دارو ندارد زیرا در 10 سال اول ، بیماری خاموش است و بسیاری از بیماران دارو مصرف نمی کنند زیرا پیشرفت بیماری در این 10 سال بدون علامت است (با مصرف دارو در این 10 سال از پیشرفت بیماری در سال های بعد جلوگیری می شود).

وی مزمن بودن بیماری و همچنین فشارهای روحی و استرس را از دیگر عوامل ایجاد مقاومت در درمان می داند و می گوید: در کنترل بیماری ام اس سه بازوی اصلی وجود دارد. دارو، آرامش و تغییرات سبک زندگی که شامل ورزش و تغذیه می شود. اگر یک ضلع این مثلث را انجام ندهیم، کنترل بیماری به خوبی انجام نمی شود.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: سطح کافی ویتامین D را در بدن حفظ کنید و به هیچ وجه از دخانیات استفاده نکنید، همچنین تغییر سبک زندگی به آرامش و سازگاری باید به آرامی انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید