شایع ترین علل ناباروری در زوجین / کاسوین از جمله استان های با شیوع کم ناباروری اولیه و ثانویه است.



ناباروری یکی از بحران های پیچیده زندگی زوجین است که فشار عمیق عاطفی و روانی بر زوجین وارد می کند، بنابراین استرس، افسردگی، اعتماد به نفس پایین، نارضایتی زناشویی از پیامدهای روانی ناباروری است.



متأسفانه ناباروری پیامدهای فردی و اجتماعی بسیاری دارد و این موضوع علاوه بر آسیب های روحی و روانی برای افراد محروم از فرزند، تأثیر زیادی بر روابط بین زوجین می گذارد و در مواردی بقای یک زندگی را تحت الشعاع قرار می دهد، در حالی که زایمان تأثیر زیادی دارد. بر ثبات زندگی زوجین و سرزندگی و پویایی آن.

دکتر ناهید یزدی در گفت و گو با خبرنگار سلامت صبح قزوین; وی با اشاره به عوامل موثر بر ناباروری زوجین گفت: در خصوص علل ناباروری، بر اساس مطالعه ای که در سال 1377 در مورد شیوع ناباروری در ایران انجام شد، توسط موسسه ملی تحقیقات سلامت انجام شد. علل ناباروری در مردان و زنان به طور جداگانه بررسی شده است.


یک سوم موارد ناباروری در مردان و زنان هیچ دلیل علمی ندارد


وی افزود: شایع ترین علل ناباروری گزارش شده در زنان، علل تخمدانی مانند مشکلات تخمک گذاری، کیست تخمدان، برداشتن تخمدان و مواردی از این دست است. علاوه بر این، حدود یک سوم موارد ناباروری در زنان هیچ دلیل علمی ندارد.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت علوم پزشکی قزوین گفت: منی و سپس علل تشریحی مانند واریکوسل و وازکتومی به عنوان عامل ناباروری در مردان گزارش شده است.

وی گفت: از نظر امید به زندگی ناباروری بر اساس همین مطالعه و بر اساس تعریف بالینی، شیوع ناباروری اولیه در سراسر کشور 11.9 است که این میزان در استان 9.5 است.

یزدی افزود: شیوع ناباروری ثانویه مادام العمر در کشور 15.3 است که در استان ما 11.8 است و استان قزوین جزو استان های با شیوع کم ناباروری اولیه و ثانویه بود.

فرهنگ سازی مهمترین راهبرد تولد است


وی با اشاره به عوامل موثر در زایمان گفت: باید توجه داشت که عوامل متعددی بر زایمان تأثیر می گذارد که از جمله آنها می توان به کاهش ازدواج یا تأخیر در ازدواج، افزایش طلاق، کاهش میل عمومی به فرزند، کاهش فرصت های تولد فرزند اشاره کرد. او همچنین به مهاجرت اشاره می کند.

این مسئول بیان کرد: یکی از مهمترین راهکارها فرهنگ سازی فرزندآوری در نظام سلامت و القای باورهای بهداشت باروری در جامعه است. برای این منظور ابتدا باید سیاست ها و بر این اساس، رفتار و عادات مردم تغییر کرد. “

وی گفت: برای تغییر رفتار، باورها و عادات عموم مردم باید خود مردم را به عنوان یکی از ذینفعان رشد جمعیت معرفی کرد.

یزدی گفت: همفکری نخبگان و استفاده از ظرفیت آنها، همراهی مراجع تقلید، آموزش مادی و نامحسوس، استفاده از ظرفیت رسانه ای و تبلیغاتی، توجه و رفع موانع زیست محیطی می تواند به افزایش جمعیت کمک کند.

زوج های ایرانی معمولاً بیش از 2 فرزند دارند


وی ادامه داد: مهمترین توصیه زوجین برای پیشگیری از ناباروری، اتخاذ سبک زندگی سالم مانند رژیم غذایی سالم، پرهیز از استرس، ورزش، افزایش وزن و پرهیز از سیگار و الکل است.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: اسپرم مردانه.

وی تصریح کرد: با افزایش سن زنان، عملکرد تخمدان و باروری کاهش می یابد، به طوری که زنان در سنین بالا دچار عدم تخمک گذاری و تاخیر در قاعدگی می شوند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد با افزایش سن، باروری مردان کاهش می یابد.

یزدی افزود: نکته مهم دیگر این است که زودتر درباره مشکل باروری صحبت کنیم و می‌توان گفت هر چه مشکل باروری زودتر شناسایی شود، زودتر تشخیص داده می‌شود و درمان آن آسان‌تر می‌شود.


حدود 19 درصد خانواده های کشور تک فرزند هستند

وی در خصوص دلیل تمایل خانواده های ایرانی به تک فرزند گفت: بررسی های ملی نشان می دهد که زوج های ایرانی معمولا بیش از 2 فرزند دارند و یک نظرسنجی ملی که در سال 1393 انجام شد نشان داد که زوج های تازه ازدواج کرده تمایل به داشتن 2، 3 فرزند دارند. . هستند.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت شهرستان قزوین گفت: نتایج بررسی زوج های ایرانی 5 تا 6 ساله نشان می دهد که آنها می خواهند 2.8 فرزند داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 19 درصد خانواده های کشور تک فرزند هستند، خاطرنشان کرد: وی تاکید کرد: در بسیاری از موارد بی توجهی به بچه دار شدن به موقع باعث می شود خانواده ها نتوانند به تعداد مطلوب فرزند برسند.

یزدی بیان کرد: اگرچه عوامل زیادی می تواند در گرایش به فرزندآوری نقش داشته باشد، اما تحقیقات نشان می دهد که عدم آگاهی از پیامدهای فرزندآوری نقش مهمی در گسترش این پدیده دارد.




عدم آگاهی از عواقب زایمان نقش مهمی در گسترش این پدیده دارد


وی گفت: با توجه به راه اندازی کمپ های حمایت از خانواده و جوانان جمعیت در سطح وزارت کشور و استان ها و اجرای قانون فوق، “اردوگاه عملیاتی سلامت و جوانان” در وزارت کشور تشکیل شد. بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سپس در دانشگاه های علوم پزشکی.

این مقام مسئول تصریح کرد: تمرکز در مدل مفهومی و عملیاتی نیروی انتظامی و سازمان ویژه مطابق با شرح وظایف معاونت های مختلف وزارتی و دانشگاهی برای اجرای صحیح قانون حمایت از خانواده و جوانان از اهداف برگزاری این اردو است.

وی خاطرنشان کرد: این اردو به ریاست استاندار و دبیرکل مدیرکل خانواده و بانوان در استان قزوین راه اندازی می شود که مسئولیت های متفاوتی بر عهده خواهند داشت.

مدیر اداره سلامت خانواده و جمعیت قزوین معاون علوم بهداشتی استان گفت: ارزیابی نیروی انتظامی در چارچوب وظایف و مأموریت های سازمان های مرتبط.

تشکیل ستاد خانواده و جمعیت در استان قزوین


وی افزود: هماهنگی با دستگاه ها و نهادهای همکار و تقویت همکاری های متقابل بین دستگاه های اجرایی و استفاده بهینه از امکانات و ظرفیت آنها برای اجرای سیاست های مشترک خانواده و جمعیت از دیگر وظایف ستاد خانواده و جامعه است.

یزدی گفت: قرارگاه خانواده و جمعیت نیز مدیریت و شناسایی نیازها و اولویت ها را در برنامه ها و فعالیت های معطوف به خانواده و جمعیت بر عهده خواهد داشت.

این مقام مسئول در پایان گفت: بررسی و تعریف سیاست ها و برنامه های قوه مجریه در خصوص نحوه پیش بینی پیشگیری از آسیب های خانواده و اتخاذ تدابیر لازم برای دستیابی به الگوی تولد مناسب، تشکیل کارگروه های کارشناسی و مشورتی جهت استفاده از نظرات کارشناسان. و فعالان حوزه خانواده و جمعیت موضوعات دیگری نیز وجود دارد که این اردو پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید