«شب یلدا/ چله» به نام ایران و افغانستان ثبت جهانی شده است


ساعت: 20:26
تاریخ انتشار: 09/09/1401
کد خبر: 1914844

«شب یلدا/ چله» به عنوان نوزدهمین میراث ناملموس ایران همراه با افغانستان در یونسکو به ثبت رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پرونده شب چله یا یلدا که ایران با همکاری افغانستان تهیه کرده بود، علی‌رغم مخالفت‌ها و دیدگاه‌های نمایندگان بسیاری از کشورها، سرانجام در هفدهمین نشست کمیته بین‌دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به ثبت رسید. .

نمایندگان برخی کشورها از جمله بنگلادش، ازبکستان، سوئیس، کره جنوبی، عربستان سعودی، اسلواکی و جمهوری چک با توجه به وضعیت موجود در آن کشور و ابهامات موجود، نسبت به حفظ این میراث ناملموس در افغانستان ابراز نگرانی و نظر کردند. ذکر شده . در حالی که کشورهای دیگری مانند مالزی و هند از ثبت این پرونده به نام دو کشور ایران و افغانستان حمایت کردند.

ایران از سال 2013 پرونده یلدا را با یونسکو به اشتراک گذاشت، بنابراین به عنوان میراث ناملموس چند ملیتی به ثبت رسید، اما تا حدود 6 سال بعد، هیچ کشوری حاضر به مشارکت در این پرونده نشد. ایران سرانجام این پرونده را همراه با افغانستان به یونسکو ارائه کرد.

آیین شب یلدا در ۸ آذر ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در مورد یلدا، این عنصر چنین تعریف می شود: «یلدا سال جشنی باستانی است که در آن افزایش درخشندگی خورشید، نور و گرمای زندگی مورد توجه برگزارکنندگان آن قرار می گیرد. انقلاب زمستانی در نیمکره شمالی برابر با اول ژانویه در تقویم Irai است و این تاریخ مصادف با آغاز روند طولانی شدن روزها در این منطقه است.

در آخرین شب پاییز، خانواده ها سر سفره شب یلدا در خانه بزرگتر خانواده دورهمی جمع می شوند و یلدا را جشن می گیرند. در عید یلدا فرزندان به عنوان رهبران آینده ظاهر می شوند و زن محور زندگی و خانواده و زمینه ساز گردهمایی اقوام و دوستان است. بزرگان خانواده به عنوان حاملان و ناقلان فعلی این جشن آیینی شناخته می شوند.

در ایام برگزاری جشن های یلدا ارزش هایی چون هویت فرهنگی، توجه به طبیعت و گاهشماری سنتی، ارج نهادن به جایگاه مهم زن و کودک در خانواده، آشتی، دوستی، مهمان نوازی و آشنایی با مظاهر مختلف فرهنگی از جمله مواردی است که آنها به نسل بعدی منتقل می شوند.

با توجه به ویژگی های اقلیم زیستی مردمان این سرزمین و ارتباط آن با طبیعت و کیهان، یلدا از قدیم الایام تا به امروز ادامه داشته است و با گذشت زمان تغییرات آشکاری در نحوه آن مشاهده می شود. انجام می شود، اما ساختار و جوهر او تغییر نکرده و هنوز اقوام مختلف از این سرزمین ها «یلدا» را جشن می گیرند.

«شب یلدا/ چله» به نام ایران و افغانستان ثبت جهانی شده است

ایران علاوه بر یلدا، پنج مورد دیگر «هنر ساخت و نواختن رباب» (مشترک با تاجیکستان و ازبکستان)، «جشن مهرگان» (مشترک با تاجیکستان)، «سوزن دوزی ترکمن/ترکمن دوزی» (مشترک با ترکمنستان) و « کشت و تولید کرم ابریشم “سنت ابریشم بافی” (مشترک با افغانستان، آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان) در حال حاضر در هفدهمین کمیته بین دولتی حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در دست بررسی است. در مراکش

قبل از ثبت این عنصر ناملموس در یونسکو، در همان کمیسیونی که هم اکنون در شهر رباط مراکش با حضور معاون میراث فرهنگی کشورمان در حال برگزاری است، «مهارت ساخت و نواختن ساز عود» را آغاز کرد. مشترک بین ایران و سوریه، ثبت شد.

پیش از این مهارت سنتی قالی بافی در کاشان، نظم موسیقی ایرانی، تعزیه، موسیقی نواحی خراسان، نقالی و قصه گویی نمایشی در ایران، نوروز، هنر ساخت و نواختن ویولن، آیین های پهلوی یا زورخانه ای بود. مهارت ساخت و دوتار نواختن، دانش لنج سازی، فرهنگ پخت و اشتراک نان لواش، شستن قالی، مهارت های سنتی قالی بافی در ایران، چوگان، نقاشی ایرانی، آیین عبادی در کلیسای تادئوس و برنامه ملی حفاظت از هنر خوشنویسی به نمایندگی از ایران یا به طور مشترک با سایر کشورها در یونسکو به ثبت رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید