شرایط اکران فیلم ها در سینما اول کرمان چگونه بود؟/ سینما; زمینه ای از امکانات رسانه ای در گذشته


ساعت: 09:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۱
کد خبر: 1896777

سید محمدعلی گلاب زاده گفت: اولین سینمای کرمان، سینما تابان، یک سالن تابستانی و یک سالن زمستانی داشت که مشتریان بسیار جالبی داشت، مثلاً عده ای که برای تماشای سینما می آمدند، هندوانه می آوردند و می نشستند و برش می دادند. هندوانه برای آنها و بخورید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید محمدعلی گلاب زاده در گفتگو با را آرمان; وی با اشاره به اینکه سینمای کرمان دارای پیشینه قابل توجه و سابقه ای است که حداقل به هشتاد سال قبل برمی گردد، گفت: در ابتدا فردی به نام نعمت در خیابان شریعتی اکنون فضا و خانه ای را به عنوان سینما و تئاتر وقف می کند. این مجموعه را مدیریت خواهد کرد و پس از مدتی این فضا را به عنوان سینما تابان به فضایی در کوچه جنب مسجد آقا غلامعلی در گوشه جنوب شرقی میدان ارگ که این مجموعه هنری همچنان پابرجاست منتقل خواهد کرد.

این مورخ کرمانی ادامه داد: من خودم در همین محله به دنیا آمدم و فضای این سینما را از حدود هفتاد سال پیش به عنوان اولین سینمای کرمان کاملاً به یاد دارم. این سینما یک سالن تابستانی و یک سالن زمستانی داشت که مشتریان بسیار جالبی داشت، مثلاً عده ای که برای تماشای سینما آمده بودند با خود هندوانه می آوردند و روی زمین می نشستند و هندوانه های خود را برش می دادند. آنها خوردند


41560980 1a63 4e7f 9743 67f834e748ab خبر خاکستری



وی گفت: قیمت بلیت دو کرون است و افرادی که می خواستند از اقامتگاه بازدید کنند باید چهار تا پنج کرون هزینه می کردند و گاهی فیلمی که نمایش می دادند به دلایلی خراب می شد یا دستگاه از کار می افتاد و این مشکلاتی را ایجاد می کند که ادامه در فیلم نمی توان نشان داد که مردم در چنین شرایطی پول خود را پس می گیرند.

گلاب زاده تصریح کرد: در گذشته مردی بود که کرمانی‌ها به او «عباس سینمایی» می‌گفتند که کارش نوشتن کتیبه‌ای روی چوبی مکعبی مستطیل شکل و قرار دادن آن روی چانه و راه رفتن در خیابان بود. خیابان در آن شب غوغا می کرد یک فیلم کمدی پر از جنجال در سینما اکران می شود، عجله کنید که ندیدن آن سهل انگاری است.

این مورخ کرمانی می گوید: نکته قابل توجه این بود که فاصله سینما تابان تا مسجد آقا غلامعلی کمتر از ده قدم بود و درست روبروی سینما مسجدی بود و هرکس می خواست به مسجد و مسجد برود. خند و هر کس دیگری که می خواست به سینما و مساجد برود، هیچ وقت با سینماگران درگیر نشدند و همدیگر را مسخره نکردند.


c0dd5a47 e59c 446a 9261 9b80448f7ab0 خبر خاکستری



وی با بیان اینکه بعد از سینما تابان سینماهای دیگری مانند نور، درخشان و… راه اندازی شد، گفت: در گذشته امکانات رسانه ای مانند امروز وجود نداشت و بسیاری از مردم حتی رادیو هم نداشتند. بنابراین سینما در گذشته یک رسانه رسانه ای بوده است.

گلاب زاده خاطرنشان کرد: در برخی جاها در بازار تبلیغات فیلم می گذاشتند. مثلاً فردی به نام گواشیری کارمند بانک بود که برای سینما آگهی می نوشت و در بازار منتشر می کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید