شرایط سخت کنونی به دلیل زمانی است که از دست داده ایم/ در 6 ماه گذشته تعداد دشمنان برجام در غرب افزایش یافته است. کار آنها برای احیای توافق سخت شد/ مهر امسال تاریخ مهمی است؛ غربی ها قبلاً فعالیت های محرک را آغاز کرده اند

شرایط سخت کنونی به دلیل زمانی است که از دست داده ایم/ در 6 ماه گذشته تعداد دشمنان برجام در غرب افزایش یافته است.  کار آنها برای احیای توافق سخت شد/ مهر امسال تاریخ مهمی است؛  غربی ها قبلاً فعالیت های محرک را آغاز کرده اند

احمدی در خصوص صحبت غربی ها مبنی بر اینکه برجام در دستور کار آنها نیست و صحبت های جدید آنها مبنی بر “عدم برجام، بدون بحران” و “توافق موقت”، آنها به وضوح می خواهند با این مذاکرات عدم تمایل خود را برای احیای برجام نشان دهند. در همین راستا، برخی اظهارات و تحلیل‌های غربی‌ها ممکن است حاکی از تردید آنها در اثربخشی برجام 2015 در مهار برنامه هسته‌ای ایران باشد.

شایعات در مورد این ماشه در ماه‌های منتهی به اکتبر سال جاری، فعالیت‌های لابی‌گری و گفت‌وگوی ایران برای زنده نگه داشتن برجام را تقویت کرد که شاهد آن سفر امیر عبداللهیان به عمان و تغییراتی در دیدگاه‌های برخی تندروها در داخل است. اما به نظر می رسد غربی ها از نظر ایران تمایلی به حل مشکل ندارند و بحث آنها در مورد ماشه ممکن است به همین موضوع مرتبط باشد.

کوروش احمدی کارشناس روابط بین الملل درباره زمزمه های غربی ها برای فعال کردن ماشه به Enchant گفت: ماشه تا زمانی که قطعنامه 2231 معتبر است، یعنی تا سال 2025 قابل استفاده است، این مکانیسمی است که در بند 11 قطعنامه 2231 آمده است. این قطعنامه تصریح می‌کند که در «قیامت» سال ۲۰۲۵، قطعنامه مذکور لغو و موضوع هسته‌ای ایران از دستور کار شورای امنیت خارج می‌شود، البته ماشه آن نیز حذف خواهد شد.

وی افزود: این بدان معناست که ماشه تا سال 2025 قابل استفاده است. در نهایت یک نکته وجود دارد و آن این است که همانطور که محدودیت های تسلیحاتی ایران در 18 اکتبر 2020 به پایان رسید و محدودیت های تسلیحات متعارف علیه ایران برداشته شد، محدودیت یا تحریم اقلام و مواد و فعالیت های موشکی علیه ایران نیز قرار است تا اکتبر 2023 یعنی حدود 5 تا 6 ماه دیگر منقضی شود. نگرانی اروپا این است که اگر تا آن زمان از ماشه استفاده نکند، این محدودیت‌های سازمان ملل علیه ایران نیز برداشته می‌شود و در سال 2025 تحریم‌های اقلام و مواد هسته‌ای علیه ایران به جز موارد معدودی برداشته می‌شود و قطعنامه لغو شود.

احمدی ادامه داد: در نتیجه مهر امسال تاریخ مهمی است. شاید استدلال غربی ها این باشد که تا آن زمان باید تصمیمات لازم گرفته شود. بنابراین، اگر در این بین برجام لغو شود، احتمالاً از سرگیری قطعنامه های شورای امنیت از طریق مکانیسم ماشه در دستور کار غرب قرار خواهد گرفت. به نظر من غربی‌ها از هم‌اکنون مجموعه‌ای از حرکات کم‌کم و بی‌صدا را برای آماده‌سازی شورای امنیت آغاز کرده‌اند تا اگر ایران امتیازات مورد نظر را ندهد، زمینه‌های لازم برای فعال کردن ماشه قبل از 18 اکتبر ایجاد شود. در دسترس باش.

وی درباره تمایل ایران برای بازگشت به برجام پس از مذاکرات منطقه‌ای از جمله سفر امیر عدل‌اللهیان به عمان، افزود: به نظر می‌رسد مشکل امروز در منطقه غرب است و ایران آماده بازگشت به برجام است. شنیده ها از دولت سیزدهم و مخالفان داخلی برجام در ماه های اخیر درباره احیای برجام و حتی روزنامه کیهان اخیرا از احیای برجام بدون آمریکا صحبت کرده است، به نظر می رسد نیاز به آمادگی در نظام برای احیای برجام وجود دارد. مشکل از آمریکا و اروپاست. آنها به دلایل متعددی از جمله جنگ در اوکراین و ادعای استقرار هواپیماهای بدون سرنشین و اخیرا مهمات از ایران به روسیه و همچنین شرایط سیاسی پس از اعتراضات پاییز گذشته، نسبت به این موضوع بی میلی نشان داده اند.

وی افزود: همچنین به نظر می رسد به همین دلایل دشمنان برجام در غرب در 6 ماه گذشته افزایش یافته اند. از سوی دیگر، افراد و محافل غربی که معتقد به حل مسئله ایران و آمریکا از راه های دیپلماتیک هستند، مورد حمله و آزار دیجیتالی و حتی فیزیکی اپوزیسیون ایران قرار گرفته اند و اکثر آنها عقب نشینی کرده و سکوت اختیار کرده اند. مخالف برجام هستند. انتخابات آمریکا نیز نزدیک است و به احتمال زیاد بایدن و ترامپ با هم روبرو شوند. کنگره آمریکا اخیراً اقدامات جدیدی را علیه ایران آغاز کرده است. بنابراین، به نظر می رسد با گذشت زمان، کار احیای برجام در غرب دشوارتر می شود. البته در چنین شرایطی، خبر جدید پیشرفت در مذاکرات ایران و آژانس برای نصب مجدد دوربین های مداربسته که اخیرا توسط خبرنگار وال استریت ژورنال مطرح شده، اتفاق مثبتی است و کمتر از یک ماه مانده به نشست دوره ای. آژانس، اکنون می تواند کمک کند

احمدی در خصوص صحبت غربی ها مبنی بر اینکه برجام در دستور کار آنها نیست و صحبت های جدید آنها مبنی بر “عدم برجام، بدون بحران” و “توافق موقت”، آنها به وضوح می خواهند با این مذاکرات عدم تمایل خود را برای احیای برجام نشان دهند. در همین راستا، برخی اظهارات و تحلیل‌های غربی‌ها ممکن است حاکی از تردید آنها در اثربخشی برجام 2015 در مهار برنامه هسته‌ای ایران باشد. برخی در غرب اکنون می گویند که در طول 4 سال گذشته، برنامه هسته ای ایران آنقدر پیشرفت کرده است که ممکن است برجام دیگر برای مهار آن کافی نباشد و نتواند همان کمک مالی یک ساله هسته ای را فراهم کند. در حالی که ایران از لغو تحریم ها سود زیادی خواهد برد. این وضعیت دشوار با از دست دادن زمان تشدید می شود. در پایان دولت روحانی، زمینه بازگشت به برجام فراهم شد و همه کشورها از آن استقبال کردند. اما با گذشت نزدیک به دو سال، شرایط بسیار تغییر کرده است. در روابط بین الملل، زمان همیشه بسیار مهم است. اگر کاری که باید در زمان معینی انجام شود، انجام نشده باشد، معلوم نیست که از قبل می توان آن را انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید