شرایط عمومی جدید نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی مشخص شد


ساعت: 20:03
تاریخ انتشار: 30.05.1401
کد خبر: 1891573

اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در جلسه امروز این کمیته شرایط کلی جدید نامزدهای انتخابات شورای اسلامی را مشخص کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی حدادی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در تشریح جلسه روز یکشنبه 9 مردادماه این کمیسیون گفت: بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی بود. در دستور کار جلسه امروز.

وی افزود: با تصویب امروز کمیسیون، وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی موظف به تبیین جایگاه مجلس، وظایف نمایندگان، ضوابط و مقررات حاکم بر روند انتخابات شدند. و همچنین تبلیغات، جرایم و تخلفات انتخاباتی به روش مربوطه در برنامه آموزشی.نظر

سخنگوی کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس ادامه داد: همچنین مقرر شد قوه قضائیه به تخلفات و جرایم انتخاباتی در شعب هر حوزه قضایی به صورت فوری و فوری رسیدگی کند. در تبصره ای تاکید شده است که از زمان ثبت نام تا پایان تایید نهایی انتخابات مجلس، بازداشت و دستگیری نامزدهای نمایندگی مجلس به اتهامات پیش از کاندیداتوری یا جرایم انتخاباتی ممنوع است مگر در مواردی که دلایل کتبی آن قید شده باشد. دادستان مرکز استان، تاخیر در تعقیب موجب تضییع حقوق افراد یا حقوق عمومی می شود.

سخنگوی کمیته شوراهای مجلس تصریح کرد: رسیدگی به جرایم خاص و تخلفات انتخاباتی اعضای شوراهای اجرایی یا نظارت در اداره یا هر شهرستان در صلاحیت مراجع ذیصلاح حوزه قضایی شهرستان است. و مرکز استان و جرایم خاص اعضای هیأت های اجرایی و نظارت استانی یا مرکزی. آنها در دادگاه های کیفری تهران محاکمه می شوند. در واقع اگر استانداران تخلف و جرمی داشته باشند در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه می شوند. رسیدگی به تخلف افراد غیر دارای رابطه استخدامی جهت بررسی بیشتر به کارگروه تخصصی کمیسیون هدایت می شود.

حدادی برخی از شرایط عمومی داوطلبان نمایندگی مجلس را مورد تایید کمیسیون تشریح کرد و گفت: داوطلب باید در زمان ثبت نام حداقل 30 سال و حداکثر 75 سال سن داشته باشد و حداقل دارای مدرک تحصیلی معتبر در مقطع کارشناسی ارشد باشد. یا رشته سطح 3 یا معادل آن که دارای ارزش کار در کلیه نهادها و سازمانهای جمهوری اسلامی باشد گواهی معتبر مورد تایید بالاترین مقام ذیربط که دارای حداقل 5 سال سابقه مدیریتی، آموزشی و پژوهشی در سطح عمومی باشد. بخش خصوصی یا غیردولتی که ثبت نام یکی از شرایط عمومی است.

سخنگوی شوراهای کمیسیون مجلس در پایان خاطرنشان کرد: برخی شرایط برای بررسی بیشتر نامزدها به کارگروه تخصصی ارجاع شد. کمیسیون در جلسه آینده شرایط عمومی و خصوصی نامزدهای انتخابات پارلمانی را بررسی خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید