شرایط مهم ایران برای توافق نهایی برجام

شرایط مهم ایران برای توافق نهایی برجام

روز جدید سخنگوی کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی داخلی، پیشنهادات ارائه شده از سوی ایران در متن پیشنهادی توافق برجام گامی رو به جلو است، اما همچنان با خواسته های ایران کمی فاصله دارد. این پیشنهادات بررسی شده و پاسخ اولیه داده شده است و در این مرحله پاسخ اولیه ما ارسال شده و معتقدیم در صورت موافقت به سرعت به توافق می رسیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به روند مذاکره برای رفع تحریم ها، مهمترین تعهداتی را که غرب باید انجام دهد، برشمرد.

ابوالفضل آمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی شورای اسلامی ایران در برنامه مادر درباره مذاکرات رفع تحریم ها گفت: در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات متنی منتشر می شود که تصمیم کمیسیون مشترک است. کمیسیونی متشکل از ایران و 4 بعلاوه 1 که مابقی حاصل آن است

وی افزود: در این متن طرفین اعلام می کنند که همگی به تعهدات قبلی خود در قرارداد 2015 باز می گردند، این متن چگونگی این بازگشت را توضیح می دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به پیوست های این توافق گفت: این متن دارای ضمیمه رفع تحریم ها، پیوستی است که ایران چه اقداماتی باید انجام دهد و ضمیمه جدول زمانی اجراست.

وی افزود: تعهدات طرف مقابل عمدتاً مربوط به موضوع لغو تحریم ها است و بحث راستی آزمایی نیز در متن ارسالی ذکر شده است.

آمویی تصریح کرد: مذاکرات تا اسفند سال گذشته ادامه داشت و با چالش های بین المللی متعددی مواجه بودیم که از جمله آنها می توان به بحران اوکراین اشاره کرد که پس از آن مذاکرات با فضای جدیدی مواجه شد و تجدید شد و تغییراتی در رویکرد ایجاد شد. شاهد حضور دولت آمریکا

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در خصوص سفر بایدن به منطقه گفت: تحلیل من این است که طرف آمریکایی فعالیت های خود را در مذاکرات کند کرد تا با این سفر به دستاوردهای مهمی دست پیدا کند، اما این سفر شکست خورد.

وی ادامه داد: این موضوع تنها تحلیل ما نیست، بلکه رسانه های آمریکایی نیز اشاره کرده اند که نتایج لازم را برای مردم آمریکا به دست نیاورده است.

آمویی با اشاره به روند مذاکرات تصریح کرد: در نهایت دور جدیدی از مذاکرات در اوایل مرداد ماه انجام شد و دیدیم طرف اروپایی که رابط ما و طرف آمریکایی است، پیشنهادات جدیدی در مورد موضوعات باقی مانده ارائه کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: در ارزیابی داخلی مشخص شد که پیشنهادات ارائه شده گامی رو به جلو است، اما همچنان تا حدودی با خواسته های ایران فاصله دارد. این پیشنهادات بررسی شده و پاسخ اولیه داده شده است و در این مرحله پاسخ اولیه ما ارسال شده و معتقدیم در صورت موافقت به سرعت به توافق می رسیم.

دیدگاهتان را بنویسید