شرط جدید و باورنکردنی برای سن بازنشستگی اعلام کردند

شرط جدید و باورنکردنی برای سن بازنشستگی اعلام کردند

طبق قوانین تامین اجتماعی افرادی که حداقل 20 سال متوالی و 25 سال متوالی در مشاغل سخت و زیان آور شاغل بوده و در هر مورد حق بیمه خود را به سازمان پرداخت کرده باشند می توانند برای دریافت مستمری خدمت و سن اقدام کنند. برای (1.5) سال محاسبه خواهد شد.

همچنین در صورتی که بیمه شده موضوع این تبصره قبل از رسیدن به سن مقرر با کمتر از (20) سال سابقه کار، دچار فرسودگی جسمی و روحی ناشی از کار در مشاغل سخت و زیان آور شود، با تأیید هیأت های پزشکی (موضوع ماده 91 قانون تامین اجتماعی) با هر سن و سابقه خدمت از مزایای مندرج در این تبصره برخوردار خواهد بود.

همچنین اخیراً موضوع نحوه بازنشستگی پرسنل پزشکی در مشاغل سخت و زیان آور در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق های تابعه مطرح و به شرح زیر به تصویب رسید.

با توجه به مفاد ماده 114 قانون تامین اجتماعی و تبصره 1 ماده 64 آئین نامه استخدامی سازمان تامین اجتماعی و به موجب تبصره 3 ماده 1 قانون بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی. افراد دارای معلولیت و شاغلین در مشاغل سخت و زیان آور مصوب 1396/01/09 در خصوص مصوبه موضوع تبصره 1 ماده 103 قانون مدیریت خدمات کشوری پرسنل درمانی شاغل در سازمان تامین اجتماعی سخت و زیان آور. مشاغل شامل سمت های: پرستار، سرپرست، پرستار بیمارستان، آزمایشگاه، پیراپزشکی، اتاق عمل، پیراپزشکی و پیشاهنگی. ، به شرط داشتن 25 سال سابقه قابل قبول که حداقل 20 سال آن در کارهای سخت و زیان آور بوده باشد، می توانند با درخواست کتبی خود و با حداکثر 5 سال سابقه بازنشسته شوند.

داشتن 25 سال سابقه پرداخت حق بیمه که حداقل 20 سال آن در مشاغل درج شده است در این بخشنامه لحاظ شده است.

اگر فاصله بین پرداخت حق بیمه در حین کار سخت اتفاق افتاده باشد، متناوب تلقی می شود و بیمه شده باید 25 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد تا واجد شرایط بازنشستگی ناشی از کار سخت باشد.

شرط جدید و باورنکردنی برای سن بازنشستگی اعلام کردند سن جدید بازنشستگی بیمه شدگان 11 سال تعیین شد.

برای تعیین بازنشستگی دو عامل لازم و ضروری است. سن کامل قانونی و پرونده لازم. برای اکثر حقوق بازنشستگی، داشتن هر دو عامل ضروری است.

حتی اگر بیمه‌شده سال‌های زیادی را با یکی از این دو شرط سپری کند، اما شرط دیگر محقق نشود، طبق ضوابط و مقررات امکان بازنشستگی برای وی وجود ندارد.

بر اساس ماده 76 قانون تامین اجتماعی، چنانچه بیمه شده حداقل 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، می تواند مستمری دریافت کند. این قانون چندین نکته دارد که برای شما توضیح خواهیم داد:

افرادی که به حداقل سن بازنشستگی تامین اجتماعی نرسیده اند در صورت داشتن 30 سال سابقه پرداخت حق بیمه می توانند بازنشسته شوند.

افراد شاغل در مشاغل سخت و کسانی که سابقه پرداخت 20 سال متوالی حق بیمه یا 25 سال سابقه شغلی متناوب در مشاغل سخت دارند می توانند بدون شرط سنی بازنشسته شوند. البته زنانی که مشاغل سخت و زیان آور را انجام می دهند، می توانند با 20 سال سابقه پرداخت بی وقفه حق بیمه بازنشسته شوند. حقوق کامل خود را نیز دریافت می کنند. حتی اگر 40 ساله نشده باشند.

افرادی که دارای 35 سال سابقه مفید در پرداخت حق بیمه باشند بدون در نظر گرفتن سن بازنشسته می شوند.

زنان شاغل در قانون کار در صورت داشتن 20 سال سابقه خدمت و پرداخت بیمه می توانند در 42 سالگی بازنشسته شوند. ضمنا بانوان با 30 سال سابقه بیمه و 45 سال می توانند بازنشسته شوند. وضعیت دیگر این است که زنان با 55 سال سابقه و 10 سال سابقه بازنشستگی می توانند بازنشسته شوند. اما ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی مشمول آنها نخواهد بود. همچنین 30 روز حقوق دریافت نمی کنند

دو راه برای بازنشستگی در کمتر از 20 سال وجود دارد که در زیر توضیح خواهیم داد:

مردان 60 ساله و زنان 55 ساله در صورت داشتن 10 تا 19 سال سابقه بیمه می توانند درخواست بازنشستگی کنند. مستمری این افراد بر اساس سابقه کار پرداخت می شود.

در صورتی که بیمه شده به سن تعیین شده (طبق قانون) رسیده باشد ولی سابقه پرداخت حق بیمه وی کمتر از 10 سال باشد. در این صورت می تواند با خرید ما تا 10 سال درخواست مستمری بدهد. اگر به مشاوره طلاق علاقه مند هستید، به این نکات بسیار مهم برای دانستن در هنگام طلاق می پردازیم.

شرایط تامین اجتماعی برای بازنشستگی پیش از موعد
10 سال بازنشستگی پیش از موعد: زمانی که مرد یا زن بیمه شده حداقل 30 سال پرداخت کامل بیمه داشته باشد، سن بیمه برای مردان از 60 به 50 سال و برای زنان از 55 به 45 سال کاهش می یابد.

بازنشستگی بدون محدودیت سنی: برای بیمه شدگانی که حداقل 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه کامل دارند، حداقل شرط سنی برای بازنشستگی آنها حذف شده و این گونه بیمه شدگان می توانند در هر سنی برای بازنشستگی اقدام کنند.

شرایط ویژه بازنشستگی بانوان: بیمه شدگان قانون کار با 20 سال سابقه خدمت و حق بیمه و 42 سال سن می توانند با 20 روز حقوق بازنشسته شوند.

در صورتی که بیمه شده حداقل 20 سال متوالی یا 25 سال متوالی کار سخت و زیان آور داشته باشد بدون توجه به سن می تواند درخواست مستمری بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید