شروع معاینه فنی و امنیتی دوربین ها قبل از نصب در کرج از امروز

ساعت: 16:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۸
کد خبر: 1793396

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ایران از امروز روند بررسی های فنی و امنیتی دوربین ها را قبل از نصب در کرج آغاز می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهروز کمالوندی گفت: ایران تعویض دوربین های آسیب دیده در کرج را مشروط به سه پیش شرط کرده است. انجام تحقیقات قضایی و امنیتی در مورد میزان خرابکاری، محکومیت آنها توسط نمایندگی و بازرسی فنی و امنیتی دوربین ها قبل از نصب.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی گفت: اقدام داوطلبانه ایران برای تعویض دوربین ها پس از تحقق این سه پیش شرط پذیرفته شد.

کمالوندی همچنین در گفت‌وگو با نورنیوز گفت: درخواست‌های مکرر جمهوری اسلامی ایران از آژانس برای تعویض دوربین‌های آسیب‌دیده در مجتمع تسای کرج در سه اصل «تحقیقات امنیتی درباره میزان خرابکاری»، «و» ایران- است. بازرسی فنی دوربین های جدید قبل از نصب.

وی افزود: اقدام داوطلبانه ایران برای صدور مجوز تعویض این دوربین ها و نصب دوربین های جدید نه در قالب توافق جدید که پس از رعایت این سه پیش شرط و با وجود عدم ارتباط مستقیم ایران و آژانس صورت گرفت. با مذاکرات وین به نظر می رسد او توانست دست مذاکره کنندگان کشورمان را پر کند و این موضوع در جلسه جمعه شب کمیته مشترک شورا مطرح شد.

کمالوندی ادامه داد: البته مذاکرات ایران و آژانس بین مهندس اسلامی و رافائل گروسی ربطی به مذاکرات نداشت و به طور معمول در قالب مسائل جاری بین طرفین انجام شد، بنابراین ادعا می شود که ما تحت این مذاکرات این کار را انجام داده ایم. فشار درست نیست.» لازم به ذکر است که ما از همان ابتدا نگفته بودیم که اجازه تعویض و نصب دوربین را نمی دهیم، بلکه آن را وابسته به این سه پیش نیاز کردیم.

وی افزود: از سوی دیگر سازمان انرژی اتمی به عنوان یک نهاد تخصصی و فنی تعاملات مستمری با آژانس در چارچوب اقدامات پیشگیرانه دارد و این تعاملات نباید شکل سیاسی پیدا کند و تلاش ما همیشه بوده و هست. بنابراین، تعاملات صرفاً فنی و قانونی است. «بنابراین، اگرچه تعاملات ما با آژانس ممکن است به طور غیرمستقیم با مذاکرات وین مرتبط باشد، اما ماهیتاً چنین ارتباطی وجود ندارد.

کمالوندی افزود: در واقع پیوند این دو حوزه به نوعی تلاش برای سیاسی شدن روند فنی و قانونی است. در فضای رسانه ای و برای عملیات روانی، رسانه های غربی و صهیونیستی تلاش زیادی می کنند تا تعاملات ما با آژانس را سیاسی کنند و متأسفانه گرایش هایی در این زمینه در آژانس وجود دارد، اما ما بر تفکیک مسائل فنی و حقوقی از مسائل سیاسی تاکید داریم. .

نایب رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ذکر این نکته را ضروری می دانم که موضوع تاثیر احتمالی دوربین های مداربسته آژانس بر عملیات خرابکارانه علیه تاسیسات هسته ای ایران برای امنیت ما و قوه قضائیه اهمیت فوق العاده ای دارد و لذا باید مورد بررسی قرار گیرد. ما بر دقت دوربین های آسیب دیده و جدید تاکید زیادی داشتیم و تا زمانی که متوجه نشدیم، موضع خود را حفظ کردیم.

به گفته وی، اتفاقی که روز پنجشنبه در نشست خبری مدیرکل این آژانس رخ داد و او برای اولین بار در مصاحبه خود یکی از دوربین ها را به طور کامل نشان داد و توضیحات مفصلی ارائه کرد، قطعاً متاثر از حساسیت ما و نیاز به شفاف سازی بود. در عملیات خرابکارانه بود.

کمالوندی گفت: با توجه به محدودیت های ماموران امنیتی در بازرسی دقیق که با رعایت موازین قانونی و اخلاقی پس از خرابکاری آغاز شد، لازم به توضیح است که این محدودیت ها غیر موجه نبوده و مواردی از بازرسی وجود داشته است. فراتر از وظایف حرفه ای آنها که حساس است.» و ما به آژانس اطلاع دادیم.

کمالوندی در گفت و گو با رادیو قدگو گفت: در مورد نصب دوربین ها توافقی صورت نگرفت، متنی رد و بدل نشد و توافقی صورت نگرفت. یا خیر، از آژانس خواستیم در این زمینه با ما همکاری کند.

وی افزود: ما با آژانس توافق داریم و در این زمینه امتیاز و مصونیت می دهیم و در مقابل القاعده پس از بررسی ها مجبور شدیم از آژانس بخواهیم مصونیت را بررسی کند و کار را متوقف کند.

کمالوندی با بیان اینکه تحقیقات برای به نتیجه رسیدن زمان زیادی طول کشید، افزود: آقای گروسی در مصاحبه ای غیرقطعی خشونت علیه تاسیسات هسته ای ایران را محکوم کرد. اگرچه ما خواستار موقعیتی فراتر از آن بودیم، اما آنها با این کار موافقت کردند.

وی ادامه داد: در حال حاضر همکاران ما و ادارات حراست در مورد دوربین ها سوال می پرسند تا مطمئن شوند این دوربین ها فقط عکس و سایر مطالب را می گیرند. [پشت خود ندارد].

کمالوندی در عین حال روند فوق را موفقیت آمیز برای کشورمان خواند و افزود: از این پس قرار است دوربین ها در کرج نصب شود و قانون هم رعایت می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در عین حال تاکید کرد که هیچ اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار نمی گیرد و زمانی این اتفاق می افتد که تحریم ها برداشته شود و مجلس اجازه دهد.

کمالوندی گفت: «این بدان معناست که همه اقدامات احتیاطی دیگر به حالت تعلیق درآمده است.

وی در یک مصاحبه رادیویی در پاسخ به این سوال که آیا این دوربین ها به صورت داوطلبانه توسط ایران نصب خواهد شد، گفت: ما قبلاً درک درستی از سرویس دوربین داشتیم و آژانس معتقد است این سرویس شامل تعویض دوربین نیز می شود که مورد قبول ایران قرار نگرفت.

کمالوندی خاطرنشان کرد: بیانیه شهریور ماه گروسی و اسلام مبنی بر نگهداری دوربین ها و مبادله کارت های حافظه است که در قالب مهر مشترک ذخیره می شود. زمانی که موضوع کرج را مطرح کردیم، تاکید کردیم که این سایت شامل رویه اولیه ذکر شده به عنوان جایگزین نیست. [مبنای پذیرش ایران] نه، اما آژانس باید خرابکاری را محکوم کند و نشان دهد که قصد همکاری با ایران را دارد.

وی افزود: برای ایران مهم بود که دوربین های منهدم شده در محل خرابکاری به دقت بررسی و سپس دوباره نصب شوند، اما این به معنای دادن هیچ اطلاعاتی به آژانس بین المللی انرژی اتمی نیست.

کمالوندی درباره موضع گروسی درباره کارت‌های حافظه دوربین قبلی گفت: کارت‌ها باید در دسترس می‌بود تا آژانس در صورت لزوم به آن‌ها برسد و تحریم‌ها برداشته شود، اما یکی از آنها به دلیل خرابکاری از بین رفت و ایران ضامن نیست. از خرابکاری.”

وی در پاسخ به اظهارات غیرمنطقی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: این دوربین‌ها مجددا نصب می‌شوند و آسیب دیدن دوربین یا سایر قطعات در فرآیند خرابکاری به ما ربطی ندارد و در یک جمله می‌توانیم. بگو: «اینهایی که خرابکاری کردند، بگذار پاسخگو باشند!»

کمالوندی در عین حال توضیح داد: آسیب فقط به یک دوربین نیست، فقط یکی از آن ها به گونه ای آسیب می بیند که کارت حافظه گم می شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان تاکید کرد: بعداً – زمانی که به طور رسمی اعلام شود – به آژانس پاسخ خواهیم داد. چون ما از طریق تریبون های رسانه ای با هم صحبت نمی کنیم.

کمالوندی گفت: دوربین های مجتمع کرج خارج از حفاظت هستند و به همین دلیل آژانس به اطلاعات وی دسترسی نخواهد داشت.
ما دوربین آنلاین نداریم و این دوربین ها مثل دوربین های مداربسته در خانه ها و مغازه ها عکس می گیرند و دوربین های معمولی فیلم زنده می گیرند اما دوربین ها [کرج] هر چه [در یک منطقه تمرکز شده] هر 10 ثانیه یک فریم می گیرد.

کمالوندی در عین حال گفت: در مواردی که معمولاً بر سر تعداد محصولات هسته ای توافق می کنیم، سراغ دوربین ها نمی روند، اما در صورت اختلاف نظر، دوربین های تحت حفاظت و امنیت ایران را بررسی می کنند و سپس کارت حافظه است. به اشتراک گذاشته شده است. قاب عکس را به خارج از کشور منتقل نکنید.

وی درباره احتمال درز اطلاعات از آژانس و پیش شرط های خرابکاری در تاسیسات هسته ای ایران گفت: بارها این موضوع را به آژانس اطلاع رسانی کرده ایم و در این باره نوشته ایم که گاهی وارد جزئیات می شود و توضیحات تکمیلی می دهد که اصلا نیازی نیست. . ما به این موضوع اعتراض کردیم و در گزارش هم همین کار را می کند.

کمالوندی افزود: فضاهایی مانند نهادهای سیاسی و کشورها هستند که بر اساس علایق و جهت گیری های سیاسی خود اظهار نظر می کنند؛ بر اساس واقعیات نیست که بعداً مشکل ساز شود. در نتیجه ایران اقدامات ریاضتی را تشدید کرده، اما آژانس نیز به بهانه های مختلف با اقدامات ریاضتی ایران مخالفت کرده است. زیرا مدت هاست که به رویکردی جهانی که کنار گذاشتن آژانس بین المللی انرژی اتمی و فشار بر ایران دشوار است، عادت کرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در حال حاضر ما و آژانس بین المللی انرژی اتمی حال خوبی نداریم و مدام از رفتارشان گله مندیم و آژانس هم که خواهان دسترسی بیشتر است مدام اعتراض می کند.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید