شرکت های ایرانی نمی توانند در عراق ضمانت بانکی دریافت کنند/بغداد به دلیل تحریم ها و عدم عضویت ایران در FATF از ارتباط مستقیم با ما اجتناب می کند.

شرکت های ایرانی نمی توانند در عراق ضمانت بانکی دریافت کنند/بغداد به دلیل تحریم ها و عدم عضویت ایران در FATF از ارتباط مستقیم با ما اجتناب می کند.

جهانبخش سنجابی، دبیر اتاق مشترک ایران و عراق خاطرنشان کرد: عراق علیرغم علاقه خالصانه تجار خود به همکاری و تجارت با ما، به دلیل تحریم ها، عدم عضویت ایران در FATF و پولی از تماس مستقیم با ما پرهیز می کند. و مشکلات بانکی شبکه

دبیر اتاق مشترک ایران و عراق خاطرنشان کرد: عراق علیرغم علاقه خالصانه تجار خود برای همکاری و تجارت با ما، به دلیل تحریم ها، عدم عضویت ایران در FATF و مشکلات پولی از تماس مستقیم با ما پرهیز می کند. سیاست و شبکه بانکی

جهانبخش سنجابی در پاسخ به این سوال که آیا خبر کنار گذاشته شدن ایرانی ها از مناقصات ساخت و ساز در بغداد را تایید می کنید؟ وی گفت: درآمدهای نفتی عراق باعث افزایش قابل قبولی در حجم پروژه های عمرانی در سال 2022 شده است و در قانون بودجه عراق نیز دولت نزدیک به 20 میلیارد دلار برای پروژه های عمرانی، فنی و مهندسی اختصاص داده است. دولت عراق به طور رسمی ممنوعیت شرکت های پیمانکاری ایرانی را اعلام نکرده است، اما فضای تجاری در حوزه های ساختمانی عراق به گونه ای است که تمامی شرکت های ایرانی به دلیل ناتوانی در ارائه ضمانت نامه های بانکی نمی توانند در مناقصه شرکت کنند.

وی با اشاره به تصمیمات شرکت های ایرانی برای اخذ ضمانت نامه بانکی گفت: شرکت های ایرانی می توانند تابعیت و هویت عراقی را کسب کنند و از این طریق امکان دریافت حساب بانکی به آنها داده شود.

سنجابی با بیان اینکه واگذاری پروژه های عمرانی از طریق مناقصه امکان پذیر است، گفت: بر اساس ضوابط مناقصه بانک، متقاضی خرید اسناد مناقصه در صورت برنده شدن در مناقصه باید درصدی از مبلغ پیشنهادی را بپردازد در صورت عدم انجام مناقصه. شرایط، این شماره توسط مناقصه گزار صورتحساب خواهد شد. این نوع ضمانت مورد قبول بانک های عراقی است.

دبیر اتاق کل ایران و عراق افزود: تحریم ها باعث شده تا ایرانیان مقیم عراق نتوانند ضمانت نامه بانکی دریافت کنند و طبیعی است که در این شرایط اگر به شبکه بانکی عراق به عنوان یک شرکت ایرانی اشاره کنند. ایرانی ها به دلیل هویت ایرانی نمی توانند برای پیمانکار ضمانت نامه بانکی بگیرند، بنابراین وقتی در مناقصه ضمانت ندارند، نمی توانند پروژه های عمرانی در عراق را بپذیرند.

به گفته سنگابی؛ پیمانکار باید در زمان عقد قرارداد ضمانت اجرا معادل 10 درصد حجم قرارداد را به کارفرما بدهد و در صورتی که بانکی برای ایرانیان ضمانت نامه صادر کند بیش از مبلغ دریافتی دریافت می کند. یعنی حداقل 30% مبلغ به عنوان ضمانت.

وی با اشاره به مذاکرات پنجمین کمیته مشترک اقتصادی ایران و اقلیم کردستان گفت: در این مذاکرات هیات ایرانی این موضوع را مطرح کردند که تجار ایرانی می توانند ضمانت نامه های صادر شده از سوی وزارت اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را جایگزین کنند. ضمانت نامه های بانکی درخواستی کشورهای عراقی. توافقات اولیه در اقلیم کردستان انجام شده است اما این امر مستلزم یک سری توافقات بین ایران و انجمن وزرای منطقه است و پیگیری های لازم در حال انجام است. ما می خواهیم همین پیشنهاد را با دولت مرکزی عراق ارائه دهیم. در صورت تصویب، بسیاری از موانع پیشروی این امر مرتفع خواهد شد.

به گفته سنجابی؛ عراقی ها از نزدیک با پروژه های ساختمانی ایران آشنا شده اند و عملکرد ایرانی ها را در این زمینه تایید می کنند.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در پاسخ به این سوال که این گمانه زنی ها مطرح می شود که پس از روی کار آمدن دولت جدید عراق و نزدیک شدن این دولت به ایران، شاهد رونق تجارت بین این دو کشور خواهیم بود. . آیا این احتمال را تایید می کنید؟ وی گفت: من به آینده خوشبین هستم و تحلیلم از روندی که طی می کنیم مثبت است و امیدواریم وضعیت تعاملات اقتصادی کشور نسبت به 4 سال گذشته بهتر شود اما نباید این واقعیت را فراموش کرد که پیشرفت در این زمینه نیازمند حل مشکلات ما است، این در صحنه بین المللی است. نکته صحبت من این است که تا زمانی که تحریم های آمریکا علیه ما اعمال می شود، نباید به توسعه اقتصادی و روابط در عراق امیدوار بود.

سنجابی در پایان گفت: عراق به دلیل تحریم ها و عدم عضویت ایران در کنوانسیون FATF، متاسفانه علیرغم علاقه تجار و به دلیل بوروکراسی و شبکه پولی بانکی از ارتباط مستقیم با ما پرهیز می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید