شریک شدن قلیان چه ضرری برای سر شما دارد؟

شریک شدن قلیان چه ضرری برای سر شما دارد؟

رئیس گروه بهداشت حرفه ای و محیط زیست شبکه بهداشت و درمان دشستان گفت: مصرف مشترک قلیان احتمال ابتلا به بیماری های میکروبی و ویروسی را در انسان افزایش می دهد.

سیده فاطمه حسینی در گفتگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان افزود: مصرف کنندگان قلیان از میان انواع دخانیات موجود در بازار به قلیان روی آورده اند زیرا آن را کم خطرترین نوع دخانیات می دانند، غافل از اینکه چه قلیان هایی مصرف می کنند. به کاربران می کند. این خیلی بدتر از سیگار کشیدن است.

حسینی تصریح کرد: مصرف مشترک قلیان علاوه بر بیماری های ناشی از دخانیات می تواند منجر به افزایش احتمال ابتلا به میکروب ها و ویروس های سل مانند تبخال و هپاتیت شود.

وی همچنین تصریح کرد: در این میان سازمان جهانی بهداشت پس از اعلام اپیدمی رو به رشد مصرف دخانیات که طی یک دهه اخیر بارها تکرار کرده است، در چند سال اخیر متوجه شده است که با یک اپیدمی دیگر دخانیات به نام قلیان مواجه هستیم.

رئیس گروه بهداشت محیط و کار شبکه بهداشت و درمان دشتستان تصریح کرد: در پاسخ به افرادی که با این استدلال قلیان مصرف می کنند که فکر می کنند قلیان اعتیاد آور نیست و به صورت تفریحی سیگار می کشند زیرا می توانند هفته ای یک بار یا یک بار از آن استفاده کنند. ماه، بنابراین خطرات آنها کمتر است باید گفت این استدلال کاملاً اشتباه است زیرا هر قلیان 100 تا 200 میلی گرم نیکوتین دارد در حالی که هر نخ سیگار فقط 8 میلی گرم نیکوتین دارد.

سیده فاطمه حسینی اظهار داشت: باورهای غلطی که در جامعه به ویژه در بین جوانان در مورد مصرف قلیان رواج دارد، باعث افزایش شیوع مصرف قلیان در جامعه به ویژه در بین دختران و زنان شده است.

حسینی پنج باور غلط در مورد مصرف قلیان را برشمرد و گفت: اولین تصور غلط این است که فکر می کنند چون تنباکوی قلیان از طریق آب فیلتر می شود، تمام مواد مضر آن تصفیه می شود، در حالی که کشیدن تنباکو از طریق آب، مواد سرطان زا موجود در آن را از بین می برد. تطهیر نمی کند دومین تصور غلط این است که استنشاق دود قلیان ریه را نمی سوزاند، بنابراین مضر نیست، در حالی که باید گفت: دود قلیان در هنگام استنشاق ریه را نمی سوزاند، زیرا با آب ته قلیان خنک می شود. آی تی. اگرچه دود سرد می شود، اما همچنان حاوی مواد سرطان زا است که برای بدن مضر است.

سیده فاطمه حسینی در رابطه با سومین باور غلط که قلیان کشیدن سالمتر از سیگار است، اظهار کرد: دود قلیان به اندازه دود سیگار مضر است و محصول نهایی قلیان و کشیدن سیگار همان دود حاوی مواد سرطان زا است. چهارمین تصور غلطی که در بین افرادی که قلیان می کشند این است که کشیدن قلیان به دلیل نداشتن نیکوتین به اندازه کشیدن سیگار اعتیادآور نیست، اما در واقع باید به این افراد گفت: تنباکوی قلیان نیز حاوی نیکوتین است و در واقع یک قلیان 60 یک جلسه دقیقه قلیان، فرد را 100 تا 200 برابر بیشتر از یک سیگار در معرض دود قرار می دهد.

رئیس گروه بهداشت محیط و کار شبکه بهداشت و درمان دشتستان درباره پنجمین باور غلط در مورد مصرف قلیان گفت: تنباکوی گیاهی قلیان سالم تر از تنباکوی معمولی است، باید به این افراد تاکید کرد که مانند کشیدن سیگار گیاهی یا طبیعی است. سیگار، فرد را در معرض مواد سرطان زا قرار می دهد.

حسینی تصریح کرد: مصرف قلیان حجم تنفسی بدن را کاهش می دهد و مواد سمی ناشی از نوع دخانیات و تنباکوی قلیان سلامت افراد را به خطر می اندازد.

دیدگاهتان را بنویسید