شطرنج بازی روحانی در ریاست جمهوری / ناگفته ها فاش می شود / شیخ رهبر می شود یا نامزد؟

شطرنج بازی روحانی در ریاست جمهوری / ناگفته ها فاش می شود / شیخ رهبر می شود یا نامزد؟

اگرچه روحانی در آخرین شب ریاست جمهوری خود گفته بود که به کار علمی و فرهنگی بازمی گردد، اما رصد تحرکات او در چند ماه گذشته نشان می دهد که شیخ هنوز صحنه سیاسی را ترک نخواهد کرد.

پایگاه خبری جماران: یک سال و نیم پس از ترک پاستور، به نظر می رسد وقفه پس از ریاست جمهوری به پایان رسیده و حسن روحانی از سکوت خارج شده است.

وی که گهگاه با پیام های تبریک یا تسلیت سکوت خود را شکست، چند ماهی است که وارد مرحله جدیدی شده و با وزرا، نمایندگان مجلس و سایر روسای دولت خود دیدار می کند و آشکارا وارد مسائل و موضوعات روز می شود. پیام رسانی به فضای سیاسی این روزهای کشور اما چه پیامی؟

سال حضور و خروج از قدرت

سال 1400 برای روحانی هم سال قدرت است و هم سال خروج از قدرت. تا اواسط تابستان سکاندار شماره یک کشیش بود و ماه های سختی را پشت سر گذاشت، چند ماه درگیر حل و فصل پرونده برجام که در نهایت به سرانجام نرسید و ماجرای واردات کرونا. واکسن پیش روی او گشوده شد و سپس دولت به عنوان بازماندگان و اختیارات رئیس جمهور جدید و تبلیغات برای آغاز دوره جدید واگذار شد.

روحانی در اواسط تابستان سرانجام ریاست جمهوری را به رئیسی سپرد و وارد دوران پسا ریاست جمهوری شد. او چندین ماه پس از ترک پاستور را در سکوت سپری کرد، و اگرچه انتقادات از دولتش هر روز بیشتر می شد، ترجیح او سکوت بود.

توییتر اما مکانی برای شکستن سکوت شیخ فراهم کرد. در زمستان 1400 آرام آرام از انزوا خارج شد و پس از چند توئیت اتفاقی جلسات و اجتماعات سیاسی ترتیب داد و پذیرای اعضای کابینه ناطق نوری، خاتمی و سید حسن خمینی بود.

روحانی در این دیدارها از یک سو به بیان نظرات پیرامون موضوعات روز و از سوی دیگر به انتقادات وارده به عملکرد دولت خود پرداخت و البته پیام هایی را نیز به دولت و به طور گسترده تر به دولت ارسال کرد.

در همان زمان اخباری مبنی بر فعال شدن تیم رسانه ای نزدیک به رئیس جمهور سابق و فراهم شدن شرایط برای حضور در انتخابات حزب نزدیک به وی به گوش رسید. اعتدال و توسعه

روحانی خواستار همکاری شد

اگرچه دولت رئیس جمهور و حامیانش در یک سال و نیم گذشته بارها بار مشکلات را بر دوش دولت قبل انداخته و با این روش سعی در فرار از وزن انتقاد داشتند، اما روحانی راه دیگری را در پیش گرفته و تلاش می کند. برای پاسخ به انتقادات، سیگنالی از کمک و همکاری به دولت مستقر ارسال شد.

روحانی در اولین دیدارهای خود با سران دولتش درباره برجام گفت: فرقی نمی‌کند چه کسی تصمیم به احیای این توافق بگیرد، او حاضر است تجربه دولت را در اختیار دولت جدید بگذارد.

دی ماه امسال روحانی در دیدار با استانداران دولت خود از آنها خواست تجربیات خود را در خصوص پروژه های عمرانی نیمه تمام در اختیار مسئولان قرار دهند.

رئیس جمهور سابق بر پیشرفت کشور و حل مشکلات مردم تاکید کرد و تاکید کرد: چه کسی در رأس دولت قرار دارد یک موضوع فرعی است. شاید در حال حاضر در حل مشکلات مردم خیلی موثر نباشیم، اما می‌توانیم پیشنهادات خود را به دست مسئولان برسانیم.»

روحانی البته از ارتباط تلفنی و مکاتبات خود با رهبری در دوره پیش از ریاست جمهوری خبر داد و در این مدت پیشنهادات خود را ابلاغ کرد.

پاسخی آرام و آماری به انتقادات حامیان حاکمیت ریاست جمهوری

روحانی در سال 1401 فعالتر به نظر می رسد، روزهایی که انتقادات از دولت رئیس جمهور حتی از سوی تعدادی از حامیان وی افزایش یافته و در زمزمه های خیابانی مردم به دلیل فشارهای شدید اقتصادی و معیشتی خواهان بازگشت به دوران دولت روحانی هستند. این امر همچنین گمانه‌زنی‌هایی را در مورد نقش فعال او در سیاست، به‌ویژه در سیاست‌های انتخاباتی ایجاد کرد.

اگرچه روحانی و اطرافیانش همچنان هدف انتقادات تند حامیان و رسانه های حامی دولت هستند، اما به عنوان منتقد سیاست های دولت مستقر، سعی می کنند با آرامش و بدون تهاجمی از عملکرد دولت انتقاد کنند. حتی در چند ماه اخیر با ارائه آمار و مستندات سعی کرده اند به انتقادات دولت سابق پاسخ دهند.

خود روحانی وارد گودال پاسخگویی شد تا به نوعی حملات به دولتش را خنثی کند. وی در این پاسخ از فشارهای وارده به دولت خود به ویژه در جریان مذاکرات برجام صحبت کرد و گفت: ما سعی کردیم برجام را به نتیجه برسانیم. اگرچه می‌دانستیم اجرای برجام به دست دولت بعدی می‌رسد و پول آن در دولت بعدی به خزانه کشور واریز می‌شود، اما اگر موانعی وجود نداشت، می‌توانستیم تحریم‌ها را در اسفند 1397 پایان دهیم. گزارشی که وزارت امور خارجه به مجلس داد، مشخص می شود که در مذاکرات به چه چیزی رسیده ایم. برخلاف آنچه دریافت کردیم، بیت المال را پر تحویل دادیم. چند صد میلیون دلار موجودی ارزی دریافت کردیم اما با چند میلیارد دلار تحویل دادیم. 200 میلیون دوز واکسن کرونا خریدیم و وقتی تحویل دولت دادیم جریان واکسن های خریداری شده شروع شده بود و در ماه های بعد ادامه داشت.

روحانی همچنین این پیام را به دولت رئیس جمهور ارسال کرد که برای بهبود وضعیت اقتصادی باید تسلیم اجرای برجام شوند. اگر دولت سیزدهم بخواهد به خوبی می تواند از اجرای برجام بهره مند شود. اگر بخواهند در مسائل اقتصادی تغییری داشته باشند، یکی از شروط آن احیای برجام است. تا زمانی که تحریم ها برداشته نشود و روابط با دنیا بهبود نیابد، مشکلات اقتصادی حل نخواهد شد. برخی از مردم فکر می کنند که تعامل باعث ایجاد نفوذ می شود، اما این انزوا است که تأثیر ایجاد می کند.

وی در آخرین بیانیه خود پس از ابلاغ عفو رهبری توصیه های مهمی به دولت رئیس جمهور کرد و گفت: یکی از گزینه ها رفع تحریم ها و کاهش فشار اقتصادی بر مردم است. با رفع مشکل دسترسی مردم به اینترنت، هم رضایت عمومی را ایجاد کرد و هم کسب و کارهای مجازی را تقویت کرد. وی همچنین برای مردم به ویژه جوانان و زنان همدلی بیشتری ایجاد کرد و به مطالبات و درخواست های آنان پاسخ داد.

ناگفته ها آشکار خواهد شد

اخیرا سایت رسمی روحانی راه اندازی شده است و تلاش می کند با همان روش ارائه آماری دولت پاستورمحور، عملکرد دولت های یازدهم و دوازدهم را نشان دهد.

ناگفته های دوران هشت ساله ریاست جمهوری چه از زبان رئیس جمهور سابق و چه از زبان اعضای کابینه و مدیران ارشد این دولت از دیگر ویژگی های این وبسایت است. ویژگی هایی که اندیشه های فعالیت سیاسی رئیس جمهور سابق و همراهانش را تقویت می کند.

روحانی رهبر می شود یا نامزد؟

اما اگر گمانه زنی ها درباره بازگشت روحانی به قدرت صحت داشته باشد، او در چه جایگاهی به قدرت بازمی گردد؟

برای پاسخ به این سوال عده ای به انتخابات 1402 چشم دوخته اند و با اشاره به کارنامه مجلس روحانی پیش بینی می کنند که وی در راس فهرستی متشکل از برخی سیاستمدارانش وارد عرصه انتخابات شود، فرضیه ای که بعید به نظر می رسد. چندان هم به واقعیت نزدیک نیست چرا که روحانی بعد از 8 سال ریاست جمهوری جایگاهی فراتر از نماینده مجلس و حتی رئیس مجلس محسوب می شود.

اما این احتمال وجود دارد که در اقدامات انتخاباتی پشت پرده با هدف انتخابات 1402 حضور فعال داشته باشد و برگه رای به میدان بفرستد. فهرستی متشکل از اعتدالیون و برخی مدیران دولت او.

برخی دیگر از سیاستمداران با توجه به سوابق روحانی و اینکه وی هرگز خانه نشین نشده و بعید به نظر می رسد وارد انزوای سیاسی شود، بر این باورند که فضای نارضایتی از دولت فعلی می تواند زمینه را برای کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری 1404 فراهم کند.

این تحلیل برای برخی نیز مفتوح است، اما اگر مثلاً اگر قانون قبلی انتخابات بر انتخابات 1404 حاکم بود، شورای نگهبان می توانست روحانی را به دلیل سن او رد صلاحیت کند. بر اساس ابلاغیه شورای نگهبان که حداقل سن برای شرکت در انتخابات 40 سال و حداکثر سن 75 سال در زمان ثبت نام اعلام شده است، حسن روحانی از شرکت در انتخابات 1404 منع می شود.

اما احتمال دیگری فعال شدن آن را در قالب یک تشکل سیاسی روایت می کند. بر اساس این تحلیل‌ها، حسن روحانی که پیش از این تجربه رهبری یک تشکل سیاسی را داشت، می‌توانست در ائتلاف با برخی دیگر از چهره‌ها، اعتدال جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب یک تشکل سیاسی قوی‌تر و تأثیرگذارتر را ایجاد کند و تلاش کند. نفوذ سازمانی بیشتری در جنبش ها دارند و جنبه سیاسی دارند.

سیگنال های پیش از انتخابات برای غلبه بر شرایط دشوار

روحانی چه در انتخابات 1402 و 1404 کاندیدا شود و چه رهبر، سعی دارد این سیگنال را به دولت به ویژه شورای نگهبان بدهد که وضعیت فعلی کشور نتیجه انتخابات حداقلی در چند دوره اخیر است. .

ایشان بارها بر نظام جمهوری تاکید کردند و فکر کردند: «ما باید جمهوریت را زنده نگه داریم. اگر جمهوری از دست برود اسلام آسیب می بیند و اگر این دو آسیب ببینند ایران هم آسیب می بیند. حل مشکلات اجتماعی و سیاسی در گرو بازگشت گرانش به صندوق های رای است، اگر مردم به پای صندوق های رای بیایند جمهوری برقرار می شود. اگر نیمی از مردم رای نیاورند جمهوری برقرار می شود؟

وی البته آرای دو دوره انتخاباتی که رئیس جمهور شد را نیز نشان داد و گفت: افتخار ما این بود که در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و دوازدهم 73 درصد مردم رای دادند و تعداد آرای باطل بسیار کم بود. شفافیت مردم و تعداد آرای باطل دو موضوع اصلی در انتخابات است.

روحانی اعتراضات کنونی را نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای می‌داند و می‌اندیشد: «اگر مردم را از صندوق پایین بیاورید، آن‌ها را به خیابان می‌کشید». اگر بخواهیم مردم را در خیابان نگه داریم راهش این نیست که جاذبه صندوق رای را از بین ببریم. برخی بر این باورند که مشکلات را می توان با اتحاد حل کرد. اگر همگن سازی به معنای حکومت بر یک گروه و کنار گذاشتن گروه های دیگر باشد، معلوم است که مردم ناراضی و اعتراض خواهند کرد. »

وی ضمن دعوت از شورای نگهبان به رعایت قانون گفت: امیدوارم انتخاباتی که در سال آینده برگزار می‌شود و انتخابات آتی با رعایت قانون اساسی و وظایف نظارتی ولی فقیه در چنین فضایی برگزار شود. شورا و با تکیه بر مجاری قانونی برای تایید صلاحیت ها.» پس با تکیه بر توان مردمی کشور می تواند از این شرایط سخت عبور کند.

بازی شطرنج روحانی

بدون توجه به عملکرد روحانی در دو دوره ریاست جمهوری اش، او نشان داده که شطرنج باز خوبی در عرصه سیاست ایران است و می تواند در آخرین لحظه جریان را به نفع خود برگرداند.

سال ها حضور در بخش های مختلف سیاسی او را با قواعد و پیچ و خم های سیاست آشنا کرده است و با تکیه بر همین تجربه، این روزها تلاش می کند تا با هجمه های پی در پی به دولتش مقابله کند و آرام و با آمار استناد کند. .

عملکرد انتقادی رئیسی از دولت اکنون مشت خود را در برابر منتقدان دولتش بسته است. باید ببینیم شیخ توپ هایش را چگونه حرکت می دهد؟!

دیدگاهتان را بنویسید