شفافیت در مسیر اثربخشی یا بصیرت نسبت به آن / شفافیت جامعه را از آسیب های احتمالی مصون می دارد


ساعت: 12:26
تاریخ انتشار: 1301/03/24
کد خبر: 1855938

یک کارشناس مسائل سیاسی موضوع شفافیت مراجع سه گانه را آگاهی افراد جامعه نسبت به نحوه تصمیم گیری و اجرای آن دانست و گفت: از این روند می توان برای حمایت از تصمیم گیری و تصمیم گیری در آسیب های مختلف استفاده کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر بنام صحرانورد کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با سبلان ماوی طرح شفافیت سه جانبه را تشریح کرد و گفت: شفافیت به معنای گردش آزاد اطلاعات و دسترسی آسان برای همه است.

وی با بیان اینکه باید منافع ملی کشور در این طرح دیده شود و نظر نمایندگان نیز مدنظر قرار گیرد، گفت: طرح فوق باید با دقت و در کمیسیون های تخصصی جعل شود تا با کمترین آسیب اجرایی شود اعتراض تا حد امکان

این کارشناس سیاسی در ادامه سخنان خود به مفاهیم حکمرانی اشاره کرد و گفت: پیدایش مفاهیمی مانند حکمرانی خوب نشان دهنده نقش دولت ها در اداره جوامع و تغییر نگرش نسبت به عملکرد دولت در دنیای امروز است. تا سال 1990، حکمرانی به عنوان یک کل مترادف با دولت به معنای «حکومت» بود.

وی ادامه داد: حکمرانی امروز به معنای فرآیندی است که در آن دستگاه های دولتی به مدیریت امور عمومی، مدیریت منابع عمومی و حفظ حقوق افراد جامعه می پردازند.

صحرانورد گفت: مشارکت، قانون مداری، شفافیت، پاسخگویی، توجه به خرد جمعی، کارآمدی و اثربخشی، مسئولیت مالی، برابری، نگاه راهبردی و اصلاح مدیریت عمومی از ویژگی های حکمرانی خوب است.

وی موضوع شفافیت را آگاهی افراد جامعه از نحوه تصمیم گیری و اجرای آن دانست و گفت: این فرآیند می تواند ابزاری برای کمک به تصمیم گیری در حوزه های مختلف باشد. از طرفی می تواند جامعه را از آسیب های زیادی مصون دارد، اما نکته اصلی نحوه شفاف سازی است و اینها ابزار و ضمانت اجرایی لازم است.

این کارشناس سیاسی به موضوع ثبت اموال مسئولان اشاره کرد و گفت: با وجود صراحت قانون تاکنون هیچ شفافیتی صورت نگرفته و در بحث پرداخت ها و درآمدها نیز سیستم اداری و مالی کشور کاملاً مانع تراشی نشده است. ”

صحرانورد گفت: با جریان چتر نجات رسانه های ابزاری جدید، جامعه ایران بی نهایت مشتاق شفاف سازی در عرصه های مختلف است. بنابراین مصوبات اخیر مجلس شورای اسلامی را باید گامی نو در جهت شفافیت دانست. بنابراین، ضمن تمجید از اقدام اخیر مجلس، باید به بحث شفافیت و زمینه آن فکر کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید