شمارش معکوس برای حذف 4200 تن / قیمت مرغ، گوشت و تخم مرغ چیست؟

شمارش معکوس برای حذف 4200 تن / قیمت مرغ، گوشت و تخم مرغ چیست؟

روز جدید این در حالی است که دولت تصمیم به حذف ارز 4200 کالایی دارد که کارشناسان بارها نسبت به احتمال ابرتورم در اقتصاد ایران هشدار داده اند.

در لایحه بودجه سال آینده که 31 آذرماه به مجلس فرستاده شد، پرداخت 4 میلیون و 200 هزار تن ارز گزارش نشده است، اما فقط در تبصره 14، حدود 10 هزار میلیارد تن برای جبران اصلاحات کالاهای اساسی، دارو، یارانه پرداخت شده است. نان و خرید تضمینی گندم و بخشی دیگر یارانه 4 هزار میلیارد تنی برای یارانه مواد اولیه کشاورزی و تنظیم بازار کالاهای اساسی است. گفته می شود با حذف 4200 تنی یارانه واقعی برخی دهک ها افزایش می یابد. اخبار منتشر شده حاکی از افزایش یارانه ها به 90 تا 120 هزار تن است.

دولت در بودجه سال جاری 8 میلیارد دلار برای ارز 4200 دلاری در نظر گرفته است که در اواسط سال به پایان رسید. در حال حاضر 6 کالای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، روغن خام و دانه های روغنی به همراه برخی داروها و تجهیزات پزشکی 4200 کالا دریافت می کنند.

همانطور که حسن عباسی معروفان، رئیس دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه تجارت وزارت جهاد کشاورزی در زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت، ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نخواهد شد. از گندم و واردات دارو تا پایان امسال. در مورد کالاهای دیگر، ممکن است در 10 روز تا یک ماه آینده اتفاقی بیفتد، اما ممکن است اتفاق خاصی رخ ندهد.

کارشناسان نسبت به افزایش چند برابری قیمت کالاها هشدار می دهند

این در حالی است که در شرایطی که دولت تصمیم قاطعانه ای برای حذف ارز 400 دلاری برای دام های سرمایه گذاری شده اتخاذ کرده است، برخی کارشناسان هشدارهایی مبنی بر ابرتورم شنیده اند. فعالان حوزه دام و طیور نیز هشدار می دهند که در صورت حذف ارز ترجیحی شاهد افزایش اجناس در این حوزه خواهیم بود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ های تخمگذار استان تهران در این خصوص هشدار داد: دولت باید در حذف ارز ترجیحی به قدرت خرید مردم توجه کند و این امر به تدریج انجام شود.

ناصر نبی پور در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: تابستان امسال وزارت جهاد کشاورزی از سازمان های تولیدی خواست تا قیمت محصولات پروتئینی اعم از مرغ و تخم مرغ را به صورت نیم ارز محاسبه کنند و اعلام کنند که همین کار را کرده ایم و بنابراین اگر ارز ارزی شود. ترجیحاً از دام ها حذف شود، قیمت هر شانه تخم مرغ به 110000 تن و هر کیلوگرم مرغ به 80000 تن می رسد.

حبیب اسداله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های طیور نیز در پاسخ به این سوال که آیا مشخص است قیمت هر کیلوگرم مرغ پس از واردات مواد اولیه دام به صورت نیم ارز چقدر افزایش می یابد؟ وی به قرنو گفت: هنوز محاسبات دقیقی انجام نداده ایم و قیمت های اعلام شده برای هر کیلوگرم مرغ پس از حذف ارز 4200 تومانی غیر رسمی است.

به گفته وی، برآوردهای اولیه حاکی از افزایش حدود 2.6 برابری قیمت گوشت مرغ است که امیدواریم در این روند دولت هم بحث تولیدکننده و هم مصرف کننده را در نظر بگیرد. چرا که تولیدکنندگان به تازگی جایگاه خود را از دست داده اند و طبیعی است که هنگام محاسبه ارز واردات مواد اولیه دامی آزاد، بازار رقابتی خارج از فرآیند قیمت گذاری اتخاذ شود، اما جزئیات تصمیمات دولت هنوز منتشر نشده است.

فرصت افزایش قیمت گوشت به 300 هزار تن؟

این در حالی است که منصور پوریان، رئیس شورای تامین گاوداری کشور، ۲۴ آذرماه در گفت و گو با نامز از تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر قیمت گوشت خبر داده بود. در حال حاضر اکثر مواد اولیه در حوزه دام با ارز 4200 تنی وارد می شود و اگر این ارز به 23000 تن برسد، شاهد افزایش قیمت در بخش مواد اولیه خواهیم بود که منجر به افزایش قیمت گوشت و غیره خواهد شد. محصولات دامی . . بنابراین این تصمیم باید از دیدگاه کارشناسی بیشتر گرفته شود.

در همین راستا در آبان ماه رئیس اتحادیه دامداران خراسان رضوی پیش بینی کرده بود که در صورت حذف ارز 4200 تنی، قیمت گوشت به 300 هزار تن در هر کیلوگرم برسد. به گفته مهدی مهدوی، اگرچه این رقم کارشناسی نشده است، اما با کارشناسی دقیق می توان این قیمت را به طور کامل تخمین زد.

وی تاکید کرد: حذف ارز 4200 تنی در حوزه تولید گوشت و شیر تبعات جبران ناپذیر بسیاری دارد و می تواند قیمت گوشت مرغ را به 100 هزار تن در هر کیلوگرم برساند چرا که مرغداران تمام مواد اولیه مورد نیاز را با همین میزان تامین می کنند. ارز به 4200 تن .

دیدگاهتان را بنویسید