شما توسط فرهاد مجیدی برای این تیم خلق شدید

شما توسط فرهاد مجیدی برای این تیم خلق شدید

از انتهای خیابان علامه جنوبی که واقعا شلوغ بود، جمعی از هواداران استقلال که از دورترین نقطه ایران به ساختمان آبی در همان خیابان رسیده بودند به سمت او دویدند و تا پایان راه در مورد او شعار سر دادند. . .
البته هوادارانی هم بودند که نیازی به این کار ندیدند و به این دسته از هواداران اعتراض کردند. آنها معتقد بودند مجیدی امتحانش را پس داده و با هیچ متر و معیاری نمی تواند گزینه خوبی برای قهرمانی در لیگ برتر بعد از 9 فصل باشد.
طیف وسیعی از مردم بر این باور بودند که در بین مربیان ملی تنها کسی که توانست استقلال را به دست آورد امیر گله نوی بود.
جالب اینجاست که این افراد صرفا به این دلیل که می دانستند قلعه نویی با گل گهر قرارداد بسته است، این ادعا را مطرح کردند. اما همان زمان گفتند بندي در قرارداد قلعه نويي وجود دارد كه اگر استقلالي پيشنهاد بدهد، مي تواند يك طرفه قرارداد را فسخ كند. (شایان ذکر است که دو طیف از شروع لیگ تا امروز هنوز به توافق نرسیده اند.)

کارت های برنده برای نقل و انتقالات
در چند سال اخیر مربیان استقلال و پرسپولیس کمتر تمایلی به حضور در کنار این بازیکن قبل از عقد قرارداد داشتند. اما فرهاد برای تک تک بازیکنانی که در این فصل به خدمت گرفته بود به باشگاه آمد.
این در شرایطی بود که مدیرعامل وقت در وضعیت بسیار ضعیفی قرار داشت و همه بازیکنان فقط به خاطر استقلال و اعتماد فرهاد مجیدی آماده تعطیلی بودند.

تصمیم او حتی جنجال زیادی را برانگیخت. اما مجیدی ظاهرا از ابتدای فصل به خود قول داده که چنین اتهاماتی را مطرح نکند، چرا که نه به این اتهام و نه به اتفاقاتی که در لیگ برای او و استقلال افتاده است، واکنشی نشان نداده است. اعتراضات او در طول فصل عمدتاً به دلیل نبود زمین تمرینی مناسب بود.
در واقع انگار با نسخه متفاوتی از فرهاد مجیدی روبرو بودیم. تفاوتی که با شروع لیگ برای بقیه کاملا ثابت شد. هرچه جلوتر رفتیم متوجه شد که حتی تفکر تاکتیکی خود را تغییر داده است. (خیلی بیشتر از تفاوت های آشکار).

مجیدی: بگذار تیمم را به تنهایی ببندم
این اولین باری بود که او می توانست از ابتدای فصل تا جایی که ممکن بود با تفکرات خودش استقلال را انتخاب کند. اما بازیکنانی که به تیم اضافه شدند خریدهایی نبودند که هواداران را خوشحال کند. آبی ها اگرچه می خواستند با خرید قاسمی نژاد این کمبود را جبران کنند اما خودشان می دانستند که خرید قاسمی نژاد کار چندان مهمی نیست، در حالی که با شروع لیگ فرهاد نشان داد که بین بازیکنانش فرقی نمی گذارد. او تا پایان لیگ نیز همین رویه را دنبال کرد و یکی از دلایل موفقیت او در این فصل نیز همین بود.
اگرچه استقلال فصل نقل و انتقالات پر سر و صدایی را نسبت به سپاهان تجربه نکرد و ترکیب نسبتا ضعیف تری نسبت به پرسپولیس داشت، اما به نظر می رسد مجیدی بازیکنان مورد نظر خود را جذب کرده است. به این نامه ها نگاه کنید، علیرضا رضایی، امیرحسین حسین زاده، امیرعلی صادقی، آرمان رمضانی، زبیر نیکونفس، عارف آقاسی. بازیکنانی که علیرغم سکوتشان نقش مهمی در قهرمانی استقلال و مجیدی داشتند، ثابت کردند که در آن روز تمرین بیهوده نگفته است: «یک بار به من فرصت دهید تا تیمم را ببندم.» کمتر کسی حرف فرهاد را در آن روز جدی گرفت. حتی برخی از طرفداران …

اما کاربردی ترین فکری که به ذهن فرهاد وول رسید حضور هر چه سریعتر گابریل پین بود. او در نهایت موفق شد گابریل پین، بزرگسال ایتالیایی را برای اردوی استقلال قبل از بازی پلی آف مقابل الهلال آماده کند. در همین حال مخالفان فرهاد معتقد بودند که پین ​​با یک کوله پشتی آمده بود و قصد داشت به زودی برگردد. اما آنها بسیار گیج شده بودند. مجیدی تاثیرگذارترین بازیکن خود را فدای حضورش روی نیمکت استقلال کرد و حالا هواداران بیشتر از این تصمیم استقبال می کنند.
استقلال با ترکیبی جدید الهلال را شکست داد و یک بازی کاملاً شایسته را ارائه کرد تا موجی از امید را در بین هواداران استقلال ایجاد کند. عملکرد خوب بازیکنان تازه جذب شده از اولین دیدار مقابل لیگ قهرمانان آسیا نوید روزهای بهتری را می داد.
در این شرایط احمد مددی تحت فشار هواداران چاره ای جز استعفا ندید و به همراه معاون همیشگی خود باشگاه «گریه شیرهای استقلال» را ترک کردند و مصطفی ایرلو کرسی را به دست گرفت. او همچنین با کمترین تلاش برای حضور خود دو مهاجم خارجی را به خدمت گرفت و با مجیدی قراردادی سه ساله بست.

ثبت اولین رکورد تنها سه هفته طول کشید
لیگ بیست و یکم آغاز شد. آنها در سه بازی اول خود به ترتیب مقابل فن، ذوب آهن و تراکتورسازی پیروز شدند تا بهترین شروع استقلال در تاریخ لیگ برتر را رقم بزنند. با این توضیح که استقلال همچنان در ادامه لیگ آنقدر رکوردهای دست نخورده را می شکند که در واقع هیچکس را نمی توان در معرض آن قرار داد.
استقلال با هدایت فرهاد مجیدی پس از 10 سال بدون شکست و تنها با 5 گل خورده قهرمان نیم فصل شد. حالا کی میتونه به درایت مجیدی شک کنه؟ البته حریفان او در این مقطع از فصل نیز بر این عقیده هستند که مجیدی فوتبال زیبایی ارائه نمی دهد و این عدد نشان از تاثیرات او در نیم فصل دوم دارد.
اما مجیدی به حق تا امروز قبل از این حملات سکوت کرده است تا حواس بازیکنانش را پرت نکند. او اگرچه ممکن است تحت فشار زیادی باشد اما از طرف تیمش سکوت اختیار کرد و این یکی از ویژگی های بهترین مربیان امروز جهان است. او تیم شجاعی ایجاد کرد که به سادگی اجازه گلزنی را نمی دهد، چه برسد به باخت، و ساختن چنین تیمی مستلزم این است که شما به عنوان سرمربی تمام وقت و انرژی خود را صرف مسائل مهمتر کنید.
به گفته خودش او در بازگرداندن استقلال شخصیت خوب عمل کرد و بالاتر از همه ثابت کرد که اگر حرف بزند معمولاً می ایستد، چیزی که در فوتبال عرب ایران جایی ندارد، اما هر کاری که به دست آورده انجام داده است. می گوید تا امروز

تصمیمات درست نیم فصل، فرهاد برنده است
بسیاری از کارشناسان و هواداران معتقدند اوج کار مجیدی در تصمیماتی است که در نیم فصل گرفته است. جایی که با دانستن نقاط ضعف تیمش، در زمستان شروع به خرید کرد. دورانی که معمولا نمی توانید بازیکن قابل توجهی را به خدمت بگیرید. امانوف، سیلوا و صالح حردانی سه بازیکنی هستند که در نقل و انتقالات زمستانی به استقلال آمدند و به جرات می توان گفت بدون آنها پیروزی ممکن نبود.
سیلوا را مثل شعبده باز در بهترین لحظه از آستین بیرون کشید و در نبود خدا نگذاشت آب تکان بخورد. خرید حردانی را به فرهاد تبریک می گویم. ردپای او در دو دیدار سرنوشت ساز نیمه دوم مقابل پرسپولیس و فولاد به خوبی نمایان بود.

مراحل اصلی مسابقات قهرمانی کجا بود؟
اگر بخواهیم به دو نقطه عطف قهرمانی استقلال در این فصل اشاره کنیم، ابتدا باید بگوییم گل رودی زستد به پرسپولیس به قدری حیاتی بود که تا حد زیادی خرید او را از هر لحاظ توجیه کرد.
و دومین گلی که یکی از تاریخی ترین شب های باشگاه استقلال در 9 سال اخیر را رقم زد. گل دقیقه 88 آرمان رمضانی به تیم شهرهدرو در هفته بیست و ششم اعتماد به نفس این تیم را بالا برد و روحیه حریف را به حداقل رساند. در فاصله 3 هفته باقی مانده تا پایان لیگ، استقلال با میانگین بی نظیر 2.33 امتیاز در هر بازی، بدون شکست و تنها با 10 گل خورده قهرمان بلامنازع لیگ شد. یعنی در حالی که استقلال در آن 27 هفته 19 هفته قهرمان لیگ بود و شاگردان فرهاد از هفته نهم تا هفته 27 به هیچ تیمی اجازه رهبری را ندادند، خورشید عامل آفتاب بود.

تفاوت مجیدی
در خصوص تمامی مربیان لیگ برتری باید اذعان کنیم که از ابتدای رقابت های لیگ برتر این میزان انرژی و شور و نشاطی که در لیگ بیست و یکم در فرهاد وجود داشت در هیچ یک از مربیان لیگ برتری مشاهده نشده است. لیگ ایران گویا مجیدی این جام را با زندان در سلول هایش می خواست و به دست آورد. در شرایطی بود که فرهاد می‌دانست این فصل آخرین فرصتی است که به دست می‌آورد. حتی گاهی مجبور می شد با برادرش سر و کار داشته باشد تا نشان دهد که هیچ راهی برای بردن جام صلح وجود ندارد.
در پایان باید گفت هرچند لیگ بیست و یکم قهرمان خود را می شناسد، اما هنوز جای پیشرفت در رکوردهای استقلال وجود دارد. فردای آن روز بازی سخت استقلال مقابل فولاد تمرینات را متوقف نکرد و در ادامه میزان جاه طلبی این تیم در این فصل را به رخ رقیبان خود برد.
به سختی می توان شک کرد که فرهاد مجیدی با هر معیاری مرد شماره یک لیگ بیست و یکم است، زیرا او ماموریت غیرممکن 3 را به پایان رساند.
** وقتی هواداران وارد می‌شوند، وقتی مجیدی و دستیارانش در تونل آزادی به راهروهای باریک کاشی‌کاری‌شده سفید می‌رسند، از پله‌ها بالا می‌رود و از مقابل پرشورترین موقعیت هوادارانش بالا می‌رود و با اعتماد به نفس از راهرو به سمت نیمکت می‌رود. آهنگی هست که میگه: تو باید عشق رو در جنگ پیدا کنی.
واکنش هواداران در این ۱۱۰ متر شاید بهترین گواه بر جایگاه فعلی او در استقلال باشد. فرهاد به عنوان فرمانده ای که قدرت خود را می بیند، این مسافت را در سریع ترین زمان ممکن طی می کند تا طعم تشویق هواداران را با تمام وجود بچشد و این شاید کمترین حق او برای ثبت دستاوردی باشد که نه تنها بی سابقه است، بلکه بی سابقه است. تاریخچه لیگ برتر برای کسی که به درستی شناسایی کرده است، بهترین پاسخ برای منتقدانش، رتبه در لیگ و جایگاه و آمار تیمش است.

دیدگاهتان را بنویسید