شناسایی گونه جدیدی از ویروس کرونا در قبرس

شناسایی گونه جدیدی از ویروس کرونا در قبرس

روز جدید : تیمی از دانشمندان دانشکده علوم زیستی دانشگاه قبرس نوع جدیدی از کروناویروس دلتاکرون را کشف کردند که ترکیبی از گونه های دلتا و اومیکرون است.

ویروس شناس قبرسی گفت که سویه هیبریدی SARS-Cow-2 “Deltakron” در قبرس شناسایی شد.

گروهی از دانشمندان دانشکده علوم زیستی دانشگاه قبرس نوع جدیدی از کروناویروس دلتاکرون را کشف کردند که ترکیبی از گونه های دلتا و اومیکرون است.

پروفسور لئونتیوس کوستریکیس گفت: «تیم تحقیقاتی ما 25 نمونه گرفته شده از بیماران را مطالعه کردند. در نتیجه، آنها گونه‌ای را کشف کردند که برخی از جهش‌های دلتا و اومیکرون را ادغام می‌کند.

همانطور که پروفسور کوستریکیس خاطرنشان کرد، این دستاورد علمی دانشگاه قبرس دارای اهمیت بالینی است و می تواند در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: قبرس در حال حاضر در اوج موج جدید همه گیری قرار دارد، اما منحنی اپیدمی از روز دوشنبه شروع به کاهش می کند و موج Omicron طی سه هفته آینده آرام می شود. به نوبه خود، وزیر بهداشت قبرس، میکالیس حاجیپاندلاس گفت که دلتاکرون دلیلی برای نگرانی نیست. وی در بازدید از مرکز واکسیناسیون کودکان گفت: ما هیچ نگرانی نداریم زیرا این ترکیبی از دو جهش است که در حال حاضر در کشور ما وجود دارد. این خبر را خبرگزاری قبرس CNA اعلام کرده است.

سویه دلتای کروناویروس در اکتبر 2020 در هند شناسایی شد و از آن زمان به سویه غالب در جهان تبدیل شده است. توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک گونه “هشدار” فهرست شده است – درست مانند Omicron و سه گونه دیگر SARS-Cow-2. سویه Omicron یا B.1.1.529 در 20 نوامبر 2021 در بوتسوانا و آفریقای جنوبی کشف شد و حاوی ده ها جهش در پروتئین S است که پاتوژن برای آلوده کردن سلول ها به آن نیاز دارد.

به گفته محققان، بسیاری از تغییرات جدید در ژنوم SARS-Koo-2 قابلیت انتقال گونه و مقاومت بالایی در برابر آنتی بادی هایی را نشان می دهد که از افراد آلوده و واکسینه شده محافظت می کند. تصور می شود که B.1.1.529 در ابتدا در یک فرد نقص ایمنی مانند یک فرد آلوده به HIV ایجاد شده است.

همانطور که سازمان بهداشت جهانی در اواخر دسامبر گزارش داد، omicron قبلاً در 110 کشور شناسایی شده است و همچنین سریعتر از Delta در حال گسترش است.

دیدگاهتان را بنویسید