شهرک سازی های صهیونیستی نقض آشکار قوانین بین المللی است

در بیانیه ای که پنج شنبه شب توسط جرالدین برنان نیسون، نماینده ایرلند در سازمان ملل، پس از نشست شورای امنیت درباره خاورمیانه، از جمله مسئله فلسطین، قرائت شد، آمده است که شهرک سازی های جدید مانع دیگری بر سر راه حل دو دولتی خواهد بود. شهرک‌سازی‌های اسرائیل نقض آشکار قوانین بین‌المللی و مانعی بر سر راه صلح عادلانه، پایدار و جامع بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها است.

در این بیانیه از مقامات اسرائیلی خواسته شده است که هیچ گونه تخریب یا اخراج برنامه ریزی شده به ویژه در منطقه گردان مسافربری که خود می تواند منجر به اخراج بیش از 1200 فلسطینی شود، انجام ندهند.

کشورهای اروپایی همچنین خواستار احترام به جایگاه اماکن مقدس در بیت المقدس شدند و بر اهمیت حمایت اردن از اماکن مقدس در بیت المقدس از جمله مسجد الاقصی و نقش اردن در این زمینه تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: «وضعیت متشنج در فلسطین بار دیگر ضرورت بازگرداندن افق سیاسی به یک روند صلح معتبر و پایدار را نشان می‌دهد».

به گزارش ایرنا، از زمان اشغال کرانه باختری و اورشلیم توسط اسرائیل در سال 1967، بیش از 250 شهرک یهودی نشین در این مناطق ساخته شده است که حدود 650 هزار یهودی در آن زندگی می کنند. بر اساس اصول حقوق بین الملل، اقامت آنها در این شهرک ها که در سرزمین های اشغالی ساخته شده اند، غیرقانونی است.

فلسطینی ها تقریبا هر جمعه در نقاط مختلف کرانه باختری در اعتراض به شهرک سازی های اسرائیل و ساخت دیوار حائل تظاهرات می کنند و مورد حمله نیروهای اسرائیلی قرار می گیرند.

با وجود مقاومت جهانی در برابر شهرک‌سازی‌ها و اشغال‌های غیرقانونی، رژیم صهیونیستی در دهه‌های اخیر بیش از 50 درصد از کرانه باختری (از جمله بیت‌المقدس) را برای ساخت شهرک‌ها و پایگاه‌های نظامی اشغال کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید