شهر بدون موانع برای افراد دارای معلولیت؛ از رویا تا واقعیت


ساعت: 10:24
تاریخ انتشار: 1301/09/12
کد خبر: 1915231

فضاهای شهری باید بتواند پاسخگوی نیازهای همه افراد جامعه اعم از معلولین و ناتوانان باشد، رویایی که تا به حقیقت پیوستن راه زیادی در پیش دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شیرازه، ۲۱ آذر امروز در تقویم کشورمان و در تقویم جهانی به عنوان روز معلولان درج شده است، روزی که نه تنها نامگذاری مناسب و آسان نیست، بلکه باید فرهنگی و فرهنگی، روز مطالبه حق بر نیازهای این قشر است که اگرچه در اقلیت هستند اما قطعا برای زندگی اجتماعی و حضور در جامعه نیازمند یک سری زیرساخت های شهری هستند.

در این راستا مهمترین و اساسی ترین نکته در حمایت از افراد دارای معلولیت و کمک به حضور بیشتر آنها در جامعه، مناسب سازی مبلمان شهری برای تردد آنها در شهرها است.

از سوی دیگر برقراری عدالت اجتماعی که حق مسلم هر شهروندی است باید یکی از اهداف و آرمان های مدیران و برنامه ریزان شهری باشد تا بتوان گفت در یک شهر یا جامعه حقوق همه شهرنشینان اعم از کودکان، بزرگسالان، سالمندان، زنان، نوجوانان و البته افراد دارای معلولیت مورد احترام هستند.

از آنجایی که بخشی از جامعه شهری ما را افرادی تشکیل می دهند که ممکن است دارای معلولیت جسمی و ذهنی باشند، برنامه ها و برنامه های شهر نیز باید مطابق با نیازهای آنها باشد. در این راستا سال هاست که بحث مناسب سازی محیط و فضاهای شهری مطرح شده و شهرهای کشورهای مختلف در این زمینه تجربیات متفاوتی دارند.

در کشور ما توجه به معلولان و معلولان و فراهم کردن شرایط آسایش و رفاه هر سال و در مناسبت های مختلف بیشتر می شود، اما اقداماتی که تاکنون انجام شده کافی نیست تا یک فرد دارای معلولیت بتواند مستقل زندگی کند. و تردد در فضاهای شهری و استفاده از امکانات، خدمات و امکانات ارائه شده در شهر با مشکلاتی مواجه است و کلانشهر شیراز نیز از این قاعده مستثنی نبوده و حتی در مواردی چندین پله از بسیاری از شهرهای دیگر عقب است.

اگرچه سال هاست رسانه های مختلف به طرق مختلف این کسری و معضل بزرگ شهر را برجسته می کردند و با مسئولان گفت وگو می کردند، اما هر بار در حد حرف و کم توجهی بودند.

این پایگاه خبری نیز بارها به این موضوع پرداخته است اما در این گزارش به بررسی و بررسی وظایف تمامی ادارات از جمله شهرداری می پردازیم و سپس به سراغ روسای مربوطه می رویم.

چندی پیش و در آخرین بررسی های انجام شده توسط بهزیستی فارس، محمدرضا هوشیار مدیرکل این اداره مرکزی در دیدار با شهردار شیراز از نامناسب بودن تعدادی از خیابان های شیراز خبر داد و گفت: ارتفاع 40 خیابان شیراز خیابان های ترافیکی این کلانشهر برای معلولینی که مناسب سازی آنها نیازمند همکاری شهرداری شیراز است در نظر گرفته شده است.

در این دیدار محمدحسن اسدی شهردار شیراز با بیان اینکه شهردار خادم مردم است اظهار داشت: افراد دارای معلولیت نیز از اعضای جامعه ما هستند که باید در اولویت خدمت قرار گیرند.

وی افزود: در بحث مناسب سازی و تردد معلولان صددرصد کار می کنیم، حتی اگر قانون ما را مکلف نکند، وظیفه انسانی و اجتماعی ماست که برای ایجاد بستر مناسب برای تردد افراد دارای معلولیت در کشور تلاش کنیم. جامعه.

اکنون لازم به یادآوری است که سازگاری فقط نصب رمپ های ورودی برای ادارات یا دسترسی آسان به بانک ها نیست، بلکه طراحی سیستمی است که می تواند به افراد ناشنوا یا نابینا برای برقراری ارتباط در شهر، مترو، خطوط اتوبوس و پارک حمل و نقل کمک کند. استفاده از افراد آگاه از معایب افراد دارای معلولیت در مترو و اتوبوس، استفاده از تابلو برای افراد دارای معلولیت در مناطق مختلف از دیگر مواردی است که می توان در مناسب سازی فضای شهری برای حضور مردم به آن توجه کرد. دارای معلولیت

در زیر پای درد و دل چندین نفر نشستیم که شیراز و بسیاری از شهرهای دیگر کشور را محل مناسبی برای سفر ثروتمندان نمی دانند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید