شهید ناجی کردستان/ «شهید بروجردی» خلقت داغ اسرائیل دوم را در دل آمریکا گذاشت.


زمان: 09:23
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1840487

شهید بروجردی از فرماندهان کنار بروجردی بود که در دوران جنگ تحمیلی با همت و شجاعت ناجی کردستان شد و عشق به خدمت به مردم، محمد را مسیح کردستان کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته سفیر، تاریخ دوران دفاع مقدس مملو از رشادت ها و از خودگذشتگی های فراوان مردمی است که برای دفاع از میهن و ارزش های اسلام و انقلاب آرامش نداشتند، رزمندگانی که برای مقابله به هر منطقه ای می روند. دشمن برای شکست دادن دشمن، دفع کردن

لرستان یکی از استان هایی است که در دوران دفاع مقدس 6 هزار و 544 شهید تقدیم کرد، غیورمردانی از دیار این مرز و بوم جان خود را فدا کردند تا برای انقلاب گام بردارند و نامشان برای همیشه در تاریخ ماندگار شود.

اما شهید محمد بروجردی یکی از شهدای برجسته استان لرستان است که او را مسیح کردستان می نامند، بزرگ مردی از علما و حکیمان که توانست در دفاع مقدس نقش بسزایی داشته باشد و در نهایت اجر تمام زحمات خود را در شهادت 1 ژوئن 1983 از خدا بگیر.

در سال 1333 در روستای دره گرگ بروجرد در 16 کیلومتری بروجرد در خانواده ای مذهبی پسری به دنیا آمد که مادر و خانواده اش عازم تهران شدند.

از آن زمان به بعد حسادت محمد به جوش آمد، با اینکه هفت ساله بود، اما برای کمک به مادرش تصمیم گرفت نه تنها درس بخواند، بلکه در یک کارگاه خیاطی هم کار کند تا بتواند در مخارجش کمک کند. نشانه مسئولیت اوست


تلاش بی وقفه شهید بروجردی برای سرنگونی رژیم ستمشاهی

پس از این مدت ازدواج کرد و با رسیدن به سن سربازی، علاقه ای به خدمت در خاندان پهلوی نداشت، اما پس از مدتی خدمت سربازی، به شوق دیدار امام خمینی از خدمت گریخت، اما در حوالی مرز و شش نفر دستگیر شد. او یک ماه را در زندان سپری کرد، اما این زندان و شکنجه مانع از اهداف والای شهید بروجردی نشد، زیرا دلش سرشار از عشق به امام (ره) بود و هر روز کینه اش از رژیم پهلوی رفع می شد. با عزم و اراده اقدام جدی تری برای نابودی رژیم ستمشاهی انجام دهید.


afca5393 bc2c 4c06 9ca1 6242cd7f7174 خبر خاکستری


در دوران پیش از انقلاب در جریانات بسیاری علیه رژیم پهلوی و سرکوب آنان حضور داشت و شهید بروجردی به همراه سایر مبارزان برای پیروزی انقلاب ایستادگی کردند و سرانجام با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن 57 تلاش ها نتیجه داد

در حالی که برنامه ریزی ورود امام خمینی (ره) به میهن در حال انجام بود، شهید محمد بروجردی تیم دفاع امام را بر عهده گرفت و در تشکیل سپاه توسط امام خمینی (ره) نیز نقش داشت. اما با شروع جنگ تحمیلی، شهید بروجردی مانند دیگر رزمندگان به جنگ با دشمن رفت و بدین ترتیب سرنوشت جدیدی در زندگی شهید بروجردی گشود.


6a9f74af d3f7 4296 8d85 0268f427ca57 خبر خاکستری


جنگ تحمیلی تازه شروع شده بود که همه رزمندگان برای دفاع از میهن با دشمن به میدان نبرد رفتند، شهید بروجردی برای نجات کردستان به کردستان اعزام شد که روزهای سخت و پرتلاطمی را با دیگر رزمندگان پشت سر می گذاشت.


شهید بروجری

شهید بروجردی مدت ها در کردستان به گونه ای جنگید که بسیاری از مناطق را از وجود دشمنان پاکسازی کرد. او با مردم کردستان با مهربانی و مهربانی رفتار کرد که شخصیتش در دل همه مردم این منطقه جای داشت تا جایی که کردها محمد را ناجی کردستان می دانند و او را مسیح کردستان می نامند.


ae654166 ccd1 4836 acfc 23c754eab4cf خبر خاکستری


شهید بروجردی بعد از جنگ حدود سه سال با دشمن جنگید و در این مدت در عملیات های زیادی در کردستان و منطقه غرب کشور شرکت کرد و شهید گنجی زاده و کاظمی از همرزمانش هستند که به فیض شهادت نائل آمدند. به دست آوردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در تشریح شخصیت شهید بروجردی گفتند: شهید بروجردی را از ابتدای پیروزی انقلاب می شناسم. دقیقا یادم نیست کی بود اواسط سال 1358 شورای انقلاب به من دستور داد که به سپاه بروم و سپاه را تحویل بگیرم. من فرمانده سپاه شدم و رفتم و در مرکز سپاه مستقر شدم.

برادران آشنای سپاه که در سپاه بودند به من آمدند و گفتند خوب است شهید بروجردی را اینجا بگذارم. ظاهراً این منطقه غرب کشور بوده است. من قبول کردم و شهید بروجردی را به آنجا فرستادیم و از همان زمان با کار ایشان آشنا شدم.


af4f0b84 494d 4534 9f28 19f352085e1b خبر خاکستری


شهید بروجردی را دیدم که در مشاغل و مأموریت های مختلف سپاه مشغول است. در قرارگاه حمزه و تشکیل آن نقش آفرینی کرد. ایجاد کمپ یکی از مهمترین کارها بود. یادم هست در دهه 60 و 60 حضور ضدانقلاب در غرب کشور بسیار فعال شد. آنها هم از نظر مالی و هم از نظر تبلیغاتی و تسلیحاتی از عراق تغذیه می شدند. خیلی شیطون بودند. حضور آنها در منطقه غرب کشور واقعا مشکل بزرگی برای مردم آن منطقه بود.

شهید بروجردی در این مناطق بسیار فعال بود. یک بار در سال 59 یا اوایل سال 60 به منطقه غرب رفتم، ایشان در آن زمان در باختران بودند و از نزدیک شاهد کار ایشان بودم، اما آنچه از شهید بروجردی در آنجا احساس کردم و احترام عمیقی برای ایشان در قلبم ایجاد کرد، این بود که این برادر را دیدم با متانت و نجابت کامل معتقد است آنچه را که فکر می کند مسئولیت و وظیفه است. برخی با احساسات شخصی و گروهی معتقد بودند که مخالفان او را تقویت می کنند و مخالفان با او مخالفت می کنند. کارش را انجام دهد. اصلا چنین چیزی وجود نداشت. اما شهید بروجردی هیچ حرکتی نکرد که انسان احساس کند خرابکاری یا مخالفت وجود دارد و همین باعث شد علاقه من به این شهید خیلی بیشتر شود.

من فکر می کنم روحیه صلح طلبی و عدم ستیزه جویی با دوستان و گذشت در مقابل کسانی که با او درگیری های کاری داشتند، نشانه این روحیه عرفانی شهید بود. متأسفانه شرکتی نداشتم که جزییات حالات عرفانی او را بفهمم، اما رفتار و رفتار او بیانگر معنویت و روحیه مردم است.

اما در تاریخ 11 خرداد 1362 شهید محمد بروجردی به همراه چند تن دیگر از رزمندگان بر اثر انفجار خودروی بمب گذاری شده به شهادت رسید و جان خود را در راه اسلام و انقلاب فدا کرد و نامش برای همیشه در قلب ها و خاطرات تاریخ خواهد درخشید. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید