شوخی شفاف! | روز جدید

شوخی شفاف!  |  روز جدید

معاون امور زنان و خانواده و امور عمومی دفتر رئیس جمهور از ارائه لیست 300 نفره مهمانان «کنگره بین المللی زنان تأثیرگذار» به دووری خودداری کرد.

چند روزی است که نشستی در تهران که به همت معاونت زنان رئیس جمهور برگزار شد، سر و صدای زیادی به پا کرد: «کنگره بین المللی زنان تأثیرگذار».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، برای این دیدار «300 مهمان خارجی شامل 70 نفر از مقامات و فعالان زن در عرصه‌های مختلف از جمله وزرا، معاونان رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس» به ایران آمده‌اند. اعتماد طی چند روز گذشته با تماس با مردم معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تلاش کرد تا لیست مهمانان کنگره بین المللی زنان قدرت را به دست آورد که موفق نشد.

اما برخی از مهمانانی که اسامی آنها توسط ایرنا منتشر شده عبارتند از: «همسران روسای جمهور و نخست وزیران ارمنستان، بورکینافاسو، قرقیزستان، صربستان، همسر رئیس جمهور سابق گینه، همسر رئیس جمهور سابق نیجر، فرستاده ویژه بانوی اول جمهوری فدرال نیجریه، بانوی اول سابق سریلانکا و همسر رئیس حزب حاکم، فرستاده ویژه رئیس جمهور سوریه، رئیس شورای مرکزی اتحادیه زنان در ترکمنستان ایرنا نیز در گزارش خود حضور «نماینده ویژه رئیس جمهور سوریه که مورد استقبال گرم همسر رئیس جمهور قرار گرفت» را «لحظه ای جالب» دانست. مهمانان این مراسم با هم به همراه انسیه هزالی معاون رئیس جمهور در امور زنان و جمیله علم الهادی همسر ابراهیم رئیسی به قم رفتند.

روز جمعه که آخرین روز این نشست بود، علاوه بر «همسر نخست وزیر ارمنستان»، «همسر نخست وزیر بورکینافاسو»، جایزه «زنان تأثیرگذار ایرانی و خارجی» نیز برگزار شد. “، “بانوی اول قرقیزستان”، “همسر رئیس جمهور صربستان” و جمیله سادات علم الهادی، همسر ابراهیم رئیسی و دختر احمد علم الهادی، زینب نصرالله، دختر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان نیز حضور داشتند.

در روزهای برگزاری این نشست، خبرگزاری دولت در گزارشی هدف از برگزاری این نشست را اینگونه بیان کرد: «این روزها مسیح علی نژاد و نازنین راده در تلاش هستند تا خود را به عنوان صدای زنان ایرانی و روایتی ساختگی از واقعیت ایران معرفی کنند. به افکار عمومی غرب و نهادهای بین المللی تحمیلی، کنگره بین المللی زنان تأثیرگذار با حضور نمایندگان بیش از 90 کشور در قلب ایران در حال برگزاری است.

تماس های ناموفق!

در همین حال، «تراست» برای دریافت لیست میهمانان این نشست چندین بار با روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده تماس گرفت و پاسخ این استعلام را به دفتر عمومی ارسال کرد. امور رئیس جمهور. دفتر مدیر کل روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری در پاسخ به ندای «اعتماد»، فهرست مهمانان این جلسه را به بخشی دیگر از نهاد ریاست جمهوری ارسال کرد. در پاسخ، آن ریاست گفت که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری این لیست را دارد و باید با آن تماس گرفت، زیرا دفتر رئیس جمهور دعوت کننده نیست، فقط هماهنگ کننده است. تماس دیگری با روابط عمومی معاونت آموزش زنان و خانواده ریاست جمهوری حاکی از آن است که این فهرست باید از نهاد ریاست جمهوری اخذ و مجوز ارائه در اختیار آنان قرار گیرد. قسمت دوم نهاد ریاست جمهوری که گفته بود «ما فقط هماهنگ کننده بودیم» باز هم به ندای «اعتماد» پاسخ داد و گفت که اداره امور زنان و خانواده این فهرست را دارد.

اما پس از تماس های مکرر با نهاد ریاست جمهوری و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، هیچ یک حاضر به ارائه لیست مهمانان این جلسه اعتماد نشدند.

مشخص نیست چرا دولت سیزدهم به بهانه شفافیت از انتشار فهرست 300 نفری میهمانان «ایرنا» پرهیز کرده است. برای شفافیت، دولت می‌تواند فهرست مهمانان را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد تا مشخص شود به غیر از اسامی معدودی که خبرگزاری دولتی منتشر کرده، چه افرادی و با چه جایگاهی در این جلسه شرکت کرده‌اند.

موضوع دیگر این است که هنوز دولت برای برگزاری چنین جلسه ای توضیح رسمی نداده است. دولت توضیح نداد که مهمانانی مانند “همسر رئیس جمهور سابق گینه”، “همسر رئیس جمهور سابق نیجر”، “نماینده ویژه بانوی اول جمهوری فدرال نیجریه”، “سابق” کجا هستند. بانوی اول سریلانکا و همسر رهبر حزب حاکم» در دنیای دیپلماسی و حتی دیپلماسی عمومی هستند. .

نکته دیگر اینکه چرا از همسران روسای جمهور سابق «نیجر» و «گینه» دعوت شده است. این نهاد دولتی که اطلاعات محدودی از این تجمع منتشر کرده است، جایگاه فعلی همسر رئیس جمهور سابق “نیجر” و همسر رئیس جمهور سابق “گینه” که به تهران دعوت شده اند را مشخص نکرده است. البته این عناوین عجیب از جمله همسر رئیس جمهور سابق یک کشور از 10 مهمانی که «ایرنا» منتشر کرد بیرون آمد و احتمالاً می توان انتظار داشت که عناوین عجیب تری در لیست 300 نفری این مهمانان پیدا شود. جلسه در بالا
همچنین برای تحقق شفافیت مفروض، بهتر است دولت لیست هزینه های 300 مهمان و شرایط برگزاری چنین جلسه ای را منتشر کند.

این دیدار که به گزارش خبرگزاری دولتی «رویداد ویژه» آن «تحویل هدیه قرمز رنگ از سوی همسر رئیس جمهور بورکینافاسو به همسر رئیس جمهور ایران» بود، دقیقاً چه چیزی را به همراه دارد. کشور و مردم ایران؟ آن هم در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور روز به روز بدتر می شود و اقتصاد و سفره مردم به سرنوشتشان سپرده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید