شورای شهر ملایر نقطه کور را برای احیای یخچال میرفتا باز می کند


ساعت: 12:04
تاریخ انتشار: 1401/09/10
کد خبر: 1914936

بودجه و اعتبارات معمولاً تکراری ترین سخنان مدیران در روند پروژه های ساختمانی است و مدیران همواره این موضوع را دلیل توقف پروژه های ساختمانی می دانند و مرمت یخچال میرفته ملایر نیز با تامین اعتبارات مرتبط است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر همدان; یخچال میرفتاح یکی از بناهای تاریخی واقع در شهرستان ملایر است که در تاریخ 4 اسفند 1379 با شماره ثبت 3242 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید اما متأسفانه در فروردین ماه سال جاری بر اثر بارندگی شدید در سال 2018 فروریخت..

این بنای تاریخی که مربوط به دوره قاجاریه است به شکل گنبد و آجری بوده و تخریب آن انتقادات زیادی را به اداره میراث فرهنگی به دلیل بی توجهی به آثار تاریخی و از همان روزهای اول وارد کرده است. از تخریب آن ، مقامات قول داده اند که آن را بازگردانند.

از همان روزهای اول بحث تخصیص اعتبار برای مرمت و احیای یخچال میرفتا مطرح شد که مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان و رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان ملایر بارها به موضوع مرمت این یخچال اشاره کرده اند. بنای تاریخی در مصاحبه های متعدد.


* تعهدات از سال 1397 با اعتباری بالغ بر 600 میلیون تومان آغاز شد

علی مالمیر در سال 2018 در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، با اشاره به آخرین وضعیت احیای یخچال میرفتح اظهار داشت: 600 میلیون تومان اوراق خزانه برای احیای یخچال میرفتح در نظر گرفته شده است که توزیع می شود. تا پایان سال..

در همان سال مدیر میراث فرهنگی شهرستان ملایر در کتابی با اشاره به خسارت 500 میلیون تومانی یخچال ملایر در بارندگی شدید ابتدای سال اعلام کرد: بخشی از بنا سالم است و مرمت قسمت تخریب شده کار سختی نیست و بلافاصله پس از اعطای اعتبار لازم، عملیات Recovery آغاز می شود..

اما در پایان سال ۱۳۹۷ نه خبری از بازسازی این بنای تاریخی بود و نه از تخصیص اعتبار برای مرمت یخچال میرفتاح..


* کرونا بازسازی را کنار زد!

شروع کرونا و شیوع این بیماری دلیل فراموشی این اثر تاریخی در سال ۲۰۱۹ شد و روند بازسازی یخچال میرفتا حذف شد..

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر امسال در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس، از اختصاص 125 میلیون تومان اعتبار از سوی ستاد مدیریت بحران برای بازسازی این بنای تاریخی خبر داد که برای ساخت حصار و خرید آجر و آجر هزینه شده است. میلیون ها تومان به این منظور اختصاص یافت .

وی با اشاره به اینکه 220 میلیون تومان برای آن در نظر گرفته شده و با پیمانکار مطمئن قرارداد بسته شده است، گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی و وضعیت شیوع کرونا مشکلاتی برای شروع کار وجود دارد. اما به زودی عملیات مرمت این بنای تاریخی آغاز می شود ..


* تورم و اوراق دولتی بهانه ای برای سال 1400

تورم و گرانی مصالح و ساخت و ساز و دریافت اسناد خزانه از جمله دلایلی بود که مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان در گفت و گو با خبرنگار ما در سال 1400 تاخیر در ساخت و احیای یخچال میرفتاح را چالش برانگیز خواند. ..

سال 1400 نیز به پایان رسید و روند ساخت و احیای یخچال میرفتاح با سرعت حلزونی ادامه یافت و اکنون رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ملایر در آخرین اظهار نظر خود اجرای گنبد یخچالی میرفتاح را مستلزم تهیه اعتبارات ملی و استانی وی برآورد ما برای ساخت گنبد یاچدان میرفته را یک میلیارد تومان عنوان کرد و خاطرنشان کرد: برای این منظور در تلاش هستیم تا با توجه به هزینه های لازم اعتبار لازم را برای تعمیر و تکمیل بنا اختصاص دهیم تا بتوانیم می تواند قسمت گنبد را تا آنجا که ممکن است – به زودی درک کند..

بودجه و اعتبارات معمولاً تکراری ترین سخنان مدیران در روند ساخت پروژه های عمرانی است و مدیران همواره این موضوع را دلیلی بر توقف پروژه های عمرانی مطرح می کنند..


* ورود شورای شهر ملایر برای بازسازی و مرمت یخچال میرفتاح با اختصاص یک میلیارد تومان

با توجه به وضعیت این بنای تاریخی، شورای شهر ملایر تصمیم به کمک به ساخت این پروژه گرفت و اعتباراتی برای آن اختصاص داد..

حجت الاسلام احمد چهاردولی سخنگوی شورای شهر ملایر در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: با توجه به اینکه بیش از سه سال از تخریب یخچال میرفتاح می گذرد و میراث فرهنگی توانایی ساخت و مرمت را ندارد. یخچال میفتاح، شورای شهر و شهرداری تلاش کردند به این موضوع ورود کنند..

وی افزود: شورای شهر ملایر توجه ویژه ای به مجموعه یهدان دارد و در راستای حفظ و احیای دارایی های شهر یک میلیارد تومان برای مرمت این پروژه اختصاص می دهد..

سخنگوی شورای شهر ملایر تصریح کرد: این وام برای رفع مشکل یخچال میرفتاح و ایجاد مجتمع تفریحی و گردشگری در منطقه امامزاده عبدالله (ع) در صحن شورا تصویب شده است که پس از انجام مراحل اداری به این پروژه اختصاص می یابد. ..

به گزارش عصر همدان؛ در حالی که رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر در آخرین مصاحبه خود بودجه مورد نیاز برای تعمیر یخچال میر فتاح را یک میلیارد تومان و شورای شهر ملایر نیز یک میلیارد تومان برای این میراث از شهر اختصاص داده است، امید می گوید: حرکت در مسیر بیایید مشکل مرمت این اثر تاریخی را حل کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید