شورش در قزاقستان؛ نورسلطان نظربایف نخست وزیر پیشین به اتهام خیانت بازداشت شد

شورش در قزاقستان؛  نورسلطان نظربایف نخست وزیر پیشین به اتهام خیانت بازداشت شد

روز جدید کمیته امنیت ملی قزاقستان روز شنبه اعلام کرد که کریم ماسیموف، رئیس سابق این سازمان که در پی اعتراضات اخیر برکنار شده بود، بازداشت شده است. کریم ماسیموف، از متحدان نزدیک نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور سابق قزاقستان، دو بار از سال 2007 تا 2012 و سپس از سال 2014 تا 2016 نخست وزیر قزاقستان بود.

رئیس جمهور قزاقستان، تزار ژومارت توکایف، روز چهارشنبه کریم ماسیموف را برکنار کرد. به گفته کمیته امنیت ملی قزاقستان، کریم ماسیموف روز پنجشنبه به اتهام “خیانت بزرگ” پس از تحقیقات علیه وی دستگیر شد.

کریم ماسیموف، از متحدان نزدیک نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور سابق قزاقستان، دو بار از سال 2007 تا 2012 و سپس از سال 2014 تا 2016 نخست وزیر قزاقستان بود.

اعتراضات در قزاقستان از یکشنبه گذشته پس از افزایش قیمت بنزین آغاز شد و به سرعت به شهرهای مختلف از جمله آلماتی، مرکز اقتصادی این کشور گسترش یافت.

رئیس جمهور قزاقستان روز جمعه گفت که به نیروهای امنیتی دستور داده است که «تیراندازی کنند تا بکشند». قاسم ژومارت توکایف نیز هرگونه مذاکره با معترضان را تکذیب کرد.

روسیه و تعدادی از متحدانش در سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) روز پنجشنبه نیروهای خود را برای حمایت از دولت قزاقستان و حفاظت از ساختمان های دولتی به قزاقستان اعزام کردند.

در شرایطی دیگر، نورسلطان نظربایف روز شنبه از مردم قزاقستان خواست تا از دولت و رئیس جمهور حمایت کنند. رئیس جمهور 81 ساله سابق قزاقستان از سال 1990 تا 2019 بر قزاقستان حکومت کرد. او سه سال پیش بازنشسته شد، زمانی که قاسم جمارت توکایف اغلب عروسک او خوانده می شد.

اعتراضات اخیر در قزاقستان جدی ترین اعتراضات خیابانی در آسیای مرکزی بود که بزرگترین اعتراضات از زمان استقلال از اتحاد جماهیر شوروی سابق بود.

دیدگاهتان را بنویسید