شوشتر شگفتی های تاریخ ایران را بشناسید / از سیستم آبی تاریخی شوشتر دیدن کنید


مکان های دیدنی و تاریخی

این شهر علاوه بر آثاری که عظمت محله‌های گتوند، آگیلی، شیعیان و دیلم را در دوره عیلام نشان می‌دهد، به موزه تأسیسات با شبکه‌ای از سازه‌های پیچیده مانند پل‌ها، تورها، آسیاب‌ها و آبشارها تبدیل شده است. قلعه سلاسل، سد میران، کلا فرنگی، پل شادروان، سد برج عیار، آبشارهای متعدد، رودخانه بزرگ داریون، مسجد جامع و خانه مستوفی که به اداره میراث فرهنگی تبدیل شده است، از مهم‌ترین بناهای شوستر هستند.


صنایع و معادن

دو واحد بزرگ صنعتی کشت و صنعت نیشکر کارون در این شهرستان از مهمترین مراکز صنعتی تولید شکر در این منطقه هستند.


کشاورزی و دامپروری

شوشتر یکی از مراکز مهم کشاورزی ایران است و محصولات عمده آن گندم، ذرت، غلات و سبزیجات است. این شهر به دلیل وجود سدها، پل ها و آسیاب های متعدد، به موزه تاسیسات کنترل آب و استفاده از نیروی آن تبدیل شده است.

بعد از کشاورزی، دامداری در این شهرستان اهمیت زیادی دارد. دام و دام و لبنیات از جمله محصولات این بخش می باشد. شوشتر همچنین یکی از مراکز مهم تولید آبزی پروری در ایران است که حدود دو سوم کل ماهیان استان خوزستان را در شوشتر تولید و در داخل کشور عرضه می کند.

محمدرضا بهادری در جمع خبرنگاران گفت: روزانه 12 هزار مسافر نوروزی با عنوان سامانه آبی تاریخی شوشتر از آب های ثبت شده جهانی این شهر بازدید می کنند.

بیشترین بازدید گردشگران آسیاب ها، قلعه سالاسل، سد میزان، پل شادروان و لشکر است.

وی افزود: تصویب این مجموعه رکوردهای جهانی به دلیل تعطیلی 2 ساله به دلیل اپیدمی کرونا در نوروز امسال چشمگیر و منحصر به فرد بود.

مدیر پایگاه تاسیسات آبی شوشتر ادامه داد: از مسافران نوروزی انتظار داریم با رعایت نکات بهداشتی در حفظ و نگهداری آثار ارزشمند این شهر باستانی کوشا باشند.

سازه‌های آبی تاریخی شوشتر مجموعه‌ای به هم پیوسته از پل‌ها، سدها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های آبی عظیم است که در دوران هخامنشی تا ساسانی با هم کار می‌کنند تا بهترین استفاده را از آب ببرند.

در سفرنامه ژان دیولافوا باستان شناس معروف فرانسوی از این منطقه به عنوان بزرگترین مجموعه صنعتی قبل از انقلاب صنعتی یاد شده است.

آثار باستانی این سازه های آبی با عنوان «منظومه آبی تاریخی شوشتر» به طور مشترک به عنوان دهمین اثر ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به شماره 1315 به ثبت رسیده است.


ویژگی های جغرافیایی

شهرستان شوشتر با وسعت 3538 کیلومتر مربع در مرکز استان خوزستان قرار دارد و مرکز آن شهر شوشتر است. این شهرستان از شمال به شهرستان‌های دسفول و مسجد سلیمان، از غرب به شهرهای اهواز و دفول و از جنوب به شهرستان‌های مسدسلیمان و اهواز محدود می‌شود. شهر شوشتر با وسعت 17.6 کیلومتر مربع در 85 کیلومتری شمال اهواز بین 32 درجه و 3 دقیقه عرض شمالی و 48 درجه و 50 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد. ارتفاع این شهر از سطح آب 43 متر و هوای آن گرم است.

مرکز شهر شوشتر از چند طریق به هم متصل است:
جاده اصلی شمال غرب در 60 کیلومتری شهر دسفول است
جاده فرعی شمال به طول 30 کیلومتر تا شهر گتوند می باشد
جاده جانبی جنوب شرقی به طول 15 کیلومتر تا جاده اصلی مسجد سلیمان – اهواز
راه فرعی جنوب به طول 52 کیلومتر تا جاده اصلی مسجد سلیمان – اهواز است که از طریق شوشتر به طول 85 کیلومتر به اهواز متصل می شود.
فاصله هوایی این شهر تا تهران 463 کیلومتر است.


نام و مرجع تاریخی

شوشتر در چهار هزار سال قبل از میلاد ساخته شد و در هزاره قبل از میلاد “هیدالگو” نامیده می شد. از نظر جغرافیایی در شمال شرقی جلگه خوزستان و بین کوه و دشت واقع شده است.

برخی از مورخان بر این باورند که نام شوشتر از واژه های «شوسا» یا «سوسا» به معنای دلپذیر و خوشایند گرفته شده است و برخی آن را «شاه شاتر» به معنای «شهر شاه» می نامند.

برخی بر این باورند که شوش به معنای نیکو و شوشتر به معنای بهتر است و برخی دیگر آن را «شش در» می گویند زیرا شش دروازه دارد و عرب ها آن را «تستر» می گویند.

مورخان قدیم درباره شهر شوشتر نوشته اند: تستر شهری است بزرگ، زیبا و آباد با سیاست های خوب و باغ های عالی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید