شکایت دو بازیگر از ترانه علیدوستی درباره تهمت و نشر اکاذیب


ساعت: 20:40
تاریخ انتشار: 1401/04/08
کد خبر: 1879695

ترانه علیدوستی امروز 8 تیر 1401 در سایت خود از شکایت مهدی کوشکی (کارگردان، بازیگر و نمایشنامه نویس تئاتر و سینما) و حبیب رضایی (بازیگر و کارگردان) به دلیل افترا و نشر اکاذیب علیه وی خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در آوریل 1401، حدود 800 زن فیلمساز با صدور و امضای «اعلامیه زنان درگیر در خشونت علیه زنان»، خواستار تشکیل کمیسیونی برای بررسی شکایات زنان از خشونت جنسی در سینما شدند و در نهایت تصمیم گرفته شد که به درخواست‌ها پاسخ داده شود. زنان و خشونت علیه فعالان زن در سینما باید توسط یک کمیسیون مستقل تحت پیگرد قانونی قرار گیرند و پنج نماینده توسط همین کمپین برای جلوگیری از هرگونه تضییع حقوق انتخاب شدند. این رای در میان زنانی صورت گرفت که بیانیه ای را در اعتراض به خشونت جنسی و جنسیتی در سینما و تئاتر با 13 نامزد امضا کردند. در پایان ترانه، علیدوستی، سمیه میرشمسی، غزاله معتمد، هانیه توسلی و مارال جیرانی به عنوان پنج عضو Continue Independently برای بررسی خشونت جنسی انتخاب شدند.

اکنون یکی از پنج عضو اصلی این کمیته، ترانه علیدوستی، امروز 8 تیر 1401 در صفحه مجازی خود از شکایت مهدی کوشکی (کارگردان، بازیگر و نمایشنامه نویس تئاتر و سینما) و حبیب رضایی (بازیگر و کارگردان) برای تهمت و نشر اکاذیب علیه خود.

او در سایت خود نوشت: شاید برایتان جالب باشد که بدانید دو شکایت از من در قوه قضائیه مطرح شده است. از طرف آقایان حبیب رضایی و مهدی کوشکی. شارژ کردن؟ افترا و نشر اکاذیب.

فعالیت فعلی خود را به عنوان نماینده بیش از هشتصد خانم کارگردان می شناسم، خوشحال می شوم در این زمینه از خودم دفاع کنم و موضع خود را بگیرم. چه بخشی است.

خوب است که همه ما در برابر دادگاه تاریخ به دست عدالت سپرده شویم. امیدواریم در سمت راست داستان بایستیم.»

گفتنی است برخی از منتقدان با اشاره به تناقضات رفتاری علیدوستی به حضور وی در هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن و همچنین صحبت های سیاسی وی و انتشار داستانی از بازیگران برادران لیلا و حضور دو متهم به ترمز اشاره کردند. این داستان سرآغاز یک انحراف در جنبش MeToo در نظر گرفته می شود.

همزمان با رفتار علیدوستی در جشنواره کن، تعدادی از کارگردانان زن از جمله مستانه مهاجر، هنگامه غازیانی، پانته آ بهرام و هدی زین العابدین امضای خود را از بیانیه اعتراضی پس گرفتند. انتقاد آنها این بود که کارگردانان مرد را متهم به عدم ارائه مدرک قبل از اثبات جرم کردند. برخی از حاضران نیز معتقدند نهادهای ذیربط مانند خانه سینما، سازمان سینمایی و قوه قضائیه باید پیشقدم شوند و وارد عمل شوند.

لازم به ذکر است، خانم انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اول تیرماه در گفت و گو با برنامه رادیویی سینماچی با موضوع «بررسی متن و زمینه های نهضت من هم در سینمای ایران» در مورد پیگیری معاون رئیس جمهور در امور زنان وی در این خصوص صحبت کرد و از این افراد برای حضور در معاونت امور زنان و خانواده دعوت کرد.

در نهایت به نظر می رسد انتشار این خبر توسط تاران علیدوستی ابعاد جدیدی به فعالیت این کمپین ببخشد. حبیب رضایی و مهدی کوشکی هنوز پاسخی نداده اند.

انتهای پیام/ منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید