‹شکست احتمالی مذاکره با بردجام› / پیش بینی «روابط دیپلماتیک»

‹شکست احتمالی مذاکره با بردجام› / پیش بینی «روابط دیپلماتیک»

روز جدید لارا روزن، کارشناس روابط بین الملل در ژورنال روابط دیپلماتیک، خاطرنشان کرد که «با وجود هشدارهای فزاینده اروپایی ها در مورد اهمیت برجام، به نظر می رسد که ایالات متحده ممکن است اجازه دهد شورای امنیت سازمان ملل متحد به تدریج تجزیه شود». او نوشت: «اگر این توافق به زودی تمدید نشود، جهان بدون شک به سرعت درگیر بحران نگران‌کننده‌ای بر سر برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد که می‌تواند برای کل جهان و مهم‌تر از همه برای اروپا نگران‌کننده باشد».

یادداشت هشدار لارا روزن در مورد روابط دیپلماتیک با تکرار نگرانی مقامات اروپایی در مورد شکست احتمالی مذاکرات احیای برجام آغاز می شود.

او به نگرانی‌های فزاینده در اروپا اشاره می‌کند و به ناامیدی فزاینده در میان مقامات فعلی و سابق اروپایی اشاره می‌کند که ایالات متحده در آستانه شکست است، عمدتاً یک موضوع نمادین صرفاً به دلیل احتیاط سیاسی در مورد موضوعی که عمدتاً نمادین است.

اظهارات روزن با نقل قولی از یک دیپلمات اروپایی درگیر در مذاکرات آغاز می شود – که معتقد است هر روز که بدون دستیابی به توافق در مذاکرات می گذرد، جهان به طور فزاینده ای احساس می کند که همه چیز را از دست خواهد داد.

این کارشناس روابط بین الملل در ادامه وضعیت و روند مذاکرات برای ازسرگیری توافق هسته ای با ایران را نگران کننده ارزیابی کرد و گفت: این مسائل دو کشور را بیش از پیش از خود دور کرده و نه تنها شکاف بین دو کشور را کم نمی کند، بلکه برعکس – فاصله از یکدیگر.

این یادداشت نگرانی هایی را به دنبال داشت و به دنبال آن هشدارهای رسانه ای خاویر سولانا، دبیرکل سابق ناتو و کارل بیلت، نخست وزیر سابق سوئد، به تازگی در مقاله ای مشترک هشدار داده اند که هزینه رفتار منفعلانه آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران باید در نظر گرفته شود. راهی به جلو از این وضعیت قفل شده پیدا کنید.

«این دو سیاستمدار در سطور زیر هشدار دادند که اگر این اتفاق نمی افتاد، به احتمال زیاد جهان درگیر درگیری می شد که هیچ کس نمی خواست یا نمی خواست.

این یادداشت سایر تلاش های کشورهای اروپایی برای احیای شورای امنیت سازمان ملل را بررسی می کند. از جمله، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه – که به این نکته اشاره کرد که “پیش نویس توافقنامه از سرگیری الحاق به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تا دو ماه دیگر آماده می شود”، گفت: فسخ توافق به دلیل مشکل – این ربطی به برجام ندارد. خود این مقام اروپایی به حذف یا عدم حذف سپاه از فهرست گروه های تروریستی دولت آمریکا اشاره کرد که به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، اگر طرفین مسئولانه عمل کرده و تصمیمات لازم را اتخاذ کنند، نمی تواند مانع جدی برای احیای برجام باشد. وزارت خارجه فرانسه و همچنین بسیاری دیگر از مقامات اروپایی هشدار دادند که “این توافق برای همیشه روی میز نخواهد ماند”.

لارا روزن در ادامه به بررسی علت اصلی اختلاف جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در مذاکرات احیای برجام می پردازد.

وی نوشت: با وجود تکمیل متن پیش‌نویس توافق‌نامه، مذاکرات دو ماه است که بر سر موضوع حذف نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکایی به بن بست رسیده است. بر اساس گزارش‌های رسانه‌ها، دولت آمریکا می‌گوید که تنها در صورتی این کار را انجام خواهد داد که جمهوری اسلامی با اقدام متقابل غیرهسته‌ای موافقت کند – و هر دو طرف را ملزم کند که مقامات سابق را هدف قرار ندهند.

تلاش های اروپا برای احیای برجام شامل مقامات ارشد اتحادیه اروپا از جمله انریکه مورا معاون دبیرکل اتحادیه اروپا می شود. این سیاستمدار که پیام ویژه ای برای ترغیب تهران به خروج از بن بست داشت، ظاهراً حتی با وعده تحقیقات نهایی پس از از سرگیری توافق هسته ای و یا حتی با سیگنال های مثبت کشورها – به ویژه – نتوانست قفل آن را باز کند. ایران. شکست بزرگی که به گفته کارشناسان منجر به بدبینی نسبت به تحولات آینده می شود. همانطور که این کارشناس که در جریان رایزنی مورا در ایران بود، در گفتگوهای رسانه ای خود نتیجه این سفر را اقدامی بدون پیشرفت توصیف کرد.

هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی از جمع آوری 40 کیلوگرم اورانیوم 60 درصد غنی شده در ایران خبر داد. به گفته داونپورت، کارشناس کنترل تسلیحات، اگرچه با توجه به دیدگاه ها و رفتار ایران، این موضوع ممکن است نگرانی چندانی را در بین همسایگان ایجاد نکند، اما در عین حال بعید است که آمریکا و اسرائیل خوش بینی یکسانی نسبت به جمهوری اسلامی ایران داشته باشند. برای زندگی با این خطر

وی گفت: «این به این دلیل است که مؤثرترین راه برای آزمایش برنامه هسته‌ای ایران، پایبندی کامل آمریکا و ایران به تعهدات برجامی است».

دیدگاهتان را بنویسید