شکست برجام و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت بزرگترین هدیه برای مسکو است

213808 302 خبر خاکستری

روز جدید روسیه باید فشار را کاهش دهد. برای انجام این کار، نقطه بحران باید جابجا شود. مسائلی مانند حمله چین به تایوان یا درگیری های جدید در خاورمیانه یا بن بست در شورای امنیت سازمان ملل و سیاست تهاجمی در ایران می تواند بهترین سناریو برای روسیه باشد.

اینکه چگونه نومحافظه کاران که پیشینیانشان روزی به جای حمله به سفارت آمریکا از اشغال سفارت شوروی دفاع می کردند، باید به طور کامل بررسی شود، اما در این زمینه همان تحلیلگران و مشارکت کنندگان در سیاست ایران – که متأسفانه بر سیاست ایران مسلط هستند – طراحی می کنند. مرحله به نفع روسیه

همه مسئولین اداره ایران باید از این وضعیت آگاه باشند. اینکه روسیه در راستای منافع خود با اسرائیل ائتلاف استراتژیک دارد. اکنون هر دو کشور می توانند برای ایران متحد شوند. اسرائیل به دشمن خود ضربه می زند، روسیه توجه را از اوکراین به پرونده هسته ای منحرف می کند.

طرح تقلب ممکن است به گونه ای باشد که روسیه سند شورای امنیت سازمان ملل را تا زمانی که منافع خود را تامین نکند امضا نکند. ادامه بحران در اوکراین و افزایش تحریم ها قیمت نفت و گاز را افزایش می دهد و بحران را تشدید می کند. از سوی دیگر، تندروهای ایرانی و آمریکایی از نیات به ظاهر متفاوت از نتیجه مذاکرات ناراضی هستند. داخل به این بهانه که ظریف در حال مذاکره است و علی باقری تنها لایه بیرونی است. – این توهین به شخصیت علی باقری به عنوان نماینده ایران در این مذاکرات است – و دیگر اینکه تندروهای آمریکایی برجام را فرصتی برای بازگرداندن قدرت معنوی و اقتصادی ایران و در نتیجه حضور موثرتر در روابط منطقه ای می دانند.

همه می توانند انگیزه های خود را بیان کنند. ایران باید مراقب باشد که به دلیل تخیل و تحلیل، کاری از پیش نبرد که منتظر امتیازات بیشتر از سوی آمریکا باشد. این تحلیل ها که مدعی است چون آمریکا درگیر بحران اوکراین است و قصد دارد پرونده هسته ای را جمع آوری کند و روی روسیه متمرکز شود، پس بهتر است منتظر بمانیم و از آنها امتیاز بیشتری بخواهیم! با این حال، بلاتکلیفی در پرونده برجام می تواند به معنای خروج سایر کشورها از آن و فروریختن ساختار ساختمانی باشد که علیرغم لفاظی های تندروهای ایرانی، دولت ریاست جمهوری به آن وفادار ماند. آنها همچنین می دانستند که برجام تصویب مقامات عالی کشور را تکمیل کرده و دولت ها فقط در شکل و شکل اجرای آن نقش داشته اند. اگر برجام فرو بریزد و موضوع به شورای امنیت بازگردانده شود، هدیه بزرگتری به کرملین خواهد بود.

منابع نزدیک به تیم مذاکره کننده آمریکا می گویند ایران حقیقت را نمی گوید و دلایل نهایی شدن توافق برجام و بازگشت آمریکا به این معاهده را اعلام می کند و افکار عمومی را فریب می دهد. آنها می گویند مقامات وزارت خارجه ایران و شورای عالی امنیت ملی می دانند که روسیه از پشت سر در مذاکرات نفوذ کرده است. شواهدی دال بر تغییر رفتار و رویکرد اولیانوف در وین وجود دارد. او که پیش از این در نقش فرشته نجات و پلیس خوب غوطه ور شده بود، چند روزی است که از روی نوشته می خواند. احتمالاً همان دستورالعمل ها از کرملین آمده است.

ایران نیاز به نرمش و کنترل رسانه ها و افکار عمومی در این زمینه دارد. هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد. ایران با پرهیز از این اقدام، نقش و نفوذ کشورهای به حاشیه رانده شده با اهداف و مقاصد متفاوت را در این فرآیند مؤثر خواهد کرد. یعنی در روزهای اخیر منطقی بود که از نفوذ کشورهای دیگر دوری کنیم. ما از همان ابتدا نباید اجازه می دادیم که سرنوشت منافع ملی ما به دست کشورهای اروپایی، چین و روسیه رقم بخورد. کشورهایی با منافع متفاوت و انتظارات در حال تغییر که تنها کیک سهم ایران از قدرت و منافع در مذاکرات و نتایج آن را می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید