شکوری راد: بانیان وضع موجود، کلیت دولت هستند/ مشکل اقتصاد با دستور و دستگیری و تعطیلی حل نمی شود.

شکوری راد: بانیان وضع موجود، کلیت دولت هستند/ مشکل اقتصاد با دستور و دستگیری و تعطیلی حل نمی شود.

گرانی و گرانی آنقدر مردم را تحت فشار قرار داده است که نه تنها منتقدان دولت بلکه فعالان سیاسی نزدیک به رئیس جمهور نیز انتقادات خود را مطرح کرده اند و دامنه انتقادات از وضعیت موجود حتی به جایگاه های نماز جمعه شهرها و شهرستان ها نیز رسیده است.

تفاوت این دو گروه از منتقدان این است که رقبای رئیس جمهور، رادیکال ها را در دولت ناکارآمد می دانند و به آینده خوشبین نیستند، اما یاران رئیس جمهور سیزدهم ضمن اذعان به معیشت مردم، همچنان معتقدند که رئیس جمهور و کابینه او می توانند کنترل کنند. هزینه بر است و نارضایتی عمومی را کاهش می دهد.

خبرآنلاین در گفت و گو با علی شکوری راد، دبیرکل سابق اتحاد ملت و اصلاح طلب فعال سیاسی، به بررسی عملکرد دولت و فضای سیاسی و اجتماعی کشورمان پرداخته است که به شرح زیر است:

رئیس کمتر حاشیه ای دارد

حدود 8 ماه از آغاز به کار دولت آقای رئیسی می گذرد، میزان استقبال عمومی ایشان را چگونه ارزیابی می کنید؟

آقای رئیسی به دلیل اینکه زیاد درگیر برخی مسائل نیست، کمتر حاشیه ساز شده است، هرچند گاهی به دلیل ادبیات و نحوه بیان مشکلات، حاشیه ساز شده است، اما به دلیل برخی مشکلات به ویژه اجرای دولت قبل. آنها مستقیماً بحث نمی کردند و ظاهری نسبتاً آرام داشتند که برخی این ویژگی را پسندیده می دانستند.

اما اگر بخواهیم به حاکمیت آنها نگاهی بیندازیم، ابتدا باید به یاد داشته باشیم که آنچه مهم و ملاک قضاوت مردم است، وضعیت معیشتی آنهاست و سایر مسائل در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد، وخامت اوضاع معیشتی مردم و گرانی‌ها را تکذیب کنید یا سخنان او. برای بهبود وضعیت با شناخت عمومی مواجه خواهد شد.

بعد از لغو ارز 4200 تومانی قیمت اجناس به ویژه داروها به شدت افزایش یافت، نمونه ای از کارم می زنم. هزینه سی تی اسکن بیمار بیمه شده 50 تا 60 هزار تن است اما دارویی که برای تهیه سی تی اسکن استفاده می شود 70 هزار تن پرداخت می شود اما قیمت این دارو 250 هزار تن است و بیمار. باید مابه التفاوت قیمت را از جیب پرداخت کند که به دلیل محدودیت های مالی و محدودیت معیشت مردم رقم بالایی است. البته این فقط یک نمونه از مشکلات است وگرنه افرادی با موارد زیاد گرانی حتی درگیر رفع نیازهای زندگی هستند.

نارضایتی در جامعه زیاد است

متأسفانه سیر وقایع چشم انداز روشنی ندارد و شواهد و نشانه ها حاکی از وخامت بیشتر اوضاع است. در حال حاضر با نارضایتی گسترده عمومی مواجه هستیم که با یک سری شگفتی ها از افزایش روزانه قیمت ها همراه است. اعتراضات و انتقادات مردم بازتاب رسانه ای چندانی ندارد و برای رساندن پیام اعتراضی خود به خیابان ها نیامده اند، اما نارضایتی در بطن جامعه زیاد است و تفاهم نیاز به دقت و تلاش زیادی ندارد، اما همین است. عجیب است که کارمندان دولت، نارضایتی گسترده مردم را نمی شنوند و جدی نمی گیرند. باید توجه کنیم، صبر مردم نامحدود نیست، اما سقفی وجود دارد و اگر فشار اقتصادی و معیشتی از مرز حداکثر مقاومت انسانی عبور کرده باشد، معلوم نیست با واکنش مواجه شویم یا خیر.

رئیسی و دولتش در شبکه های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفته اند

در این میان آقای رئیسی نیز مانند هر انسان دیگری نقاط ضعف و قوت شخصی خود را دارد، اما شرایط کنونی باعث شده تا نظرات مثبت کمتری نسبت به ایشان و انتقادات بیشتر شود. انعکاس این وضعیت را می توان در شبکه های اجتماعی دید که انتقاد از وی و دولتش با یکی از موضوعات اصلی این شبکه ها تطبیق داده شده است. . این انتقادات گاهی در رسانه های رسمی منتشر می شود و تعداد منتقدان کار دولت که از یاران و حامیان آقای رئیسی هستند نیز افزایش چشمگیری داشته است. این نگاه انتقادی در محافل و جلسات خصوصی بسیار بیشتر از آن چیزی است که در سطح رسانه و شبکه مجازی دیده می شود.

به گرانی ها اشاره کردید، آقای رئیسی بارها دستور کنترل قیمت ها و حتی بازگشت قیمت ها به قبل از گرانی های گذشته را داده است. به نظر شما چقدر می توان گرامر گران قیمت را کنترل کرد؟

آقای رئیسی هنوز در سطح یک رئیس جمهور مصمم و مقتدر ظاهر نشده است. البته شخصیت ایشان به گونه ای است که همه احساس می کنند رئیس دولت آقای رئیسی است و تصمیمات اصلی را ایشان می گیرند. اما تصور من این است که او نقش چندان مهمی در دولت ندارد یا حداقل عملکرد رو به رشد او این تصور را ایجاد می کند که رئیس دولت شخص آقای رئیسی نیست.

«دست‌های پنهان» و «عامل‌های پشت صحنه» فرافکنی هستند

تجربه گذشته جهان و ایران نشان می‌دهد که مشکل اقتصاد با دستور و تعطیلی حل نمی‌شود و این اشتباهی است که برخی دولت‌ها دچار آن هستند. ناراضی هستند، بنابراین سعی می کنند قیمت ها را کنترل کنند و در صورت شکست، انگشت اتهام را به سمت «دست های پنهان» و «ماموران پشت پرده» نشانه رفته و حتی دستور شناسایی، دستگیری و دست زدن به دست می دهند. آنها پنهان را صادر می کنند که یک فرافکنی است، زیرا ما تجربه زیادی داریم که این رویکرد وضعیت را بدتر می کند.

اما مردم منتظرند ببینند برنامه ها و دستورالعمل های مکرر آقای رئیسی چه نتایج مثبت یا منفی خواهد داشت. با این حال، دستورات آنها تاکنون منجر به از هم پاشیدگی اقتصادی نشده است و آنچه مردم در مورد پوست و گوشت خود احساس می کنند این است که امرار معاش و امید به آینده دشوارتر می شود.

اگر نارضایتی مردم گسترده است چرا اصلاح طلبان از منافع مردم دفاع نمی کنند و چرا سکوت می کنند؟

بخشی از آنچه شما سکوت اصلاح طلبان نامیدید ناشی از بیهودگی انتقاد و اعتراض به دولت است. دلیل دیگر این است که فضای سیاسی کشور با انتقاد از عملکرد دولت اشباع شده است. علاوه بر رسانه های رسمی، مردم در شبکه های اجتماعی به دقت نتایج دولت را زیر نظر دارند و به خوبی از منافع خود دفاع می کنند. بنابراین انتقادات مستمر و متعدد اصلاح طلبان به دولت ضرورتی ندارد، اما هر زمان که تغییر مهمی رخ داده است، اصلاح طلبان به صورت فردی یا گروهی و از تریبون های موجود، انتقادات و مواضع خود را اعلام می کنند و همواره در حاشیه بوده اند. . از مردم.

بالا بردن کشور را قطبی می کند

نکته دیگر اینکه اصلاح طلبان برخلاف آقای رئیسی که با بیان مطالبی مانند لزوم حذف بانیان وضع موجود، خواسته یا ناخواسته فضای کشور و جامعه را دو قطبی می کنند، سعی می کنند از دوقطبی شدن جامعه جلوگیری کنند و نمی خواهند. برای افزایش سرعت فضا را بیشتر رنج ببرد.

بنیانگذاران وضع موجود مجموعه حاکمیت هستند

چرا به تاکید آقای رئیسی بر ضرورت حذف بنیانگذاران وضع موجود انتقاد می کنید؟

دلیلش روشن است. زیرا پایه گذاران وضع موجود مجموعه حاکمیت هستند و تنها دولت را نمی توان مقصر دانست. اگر نگاه دقیق تری داشته باشیم، شاید نقش دستگاه های غیر اجرایی در ایجاد شرایط کنونی بسیار بیشتر از دولت قبل بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید