شکوفایی مهارت زنان بشغردی با طعم اقتصاد/ طنین ما ممکن است در فرش دستباف زنان روستایی نقش داشته باشد.

وی افزود: در سال 1396 و 1397 آموزش فرش در روستاهای مرکزی، گوخران، غفار و پارامون آغاز شد و 20 روستا آموزش قالی بافی را فرا گرفتند و در مجموع 850 نفر آموزش های لازم را فرا گرفتند.
رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بشاگرد ادامه داد: برای ارائه آموزش به علاقه مندان به بافت فرش دستباف از ظرفیت اهالی روستا، کمیته همیاری امام خمینی (ره)، بسیج روحانی مستقر در روستا، مکان هایی مانند. حسینیه، پایگاه بسیج و سالن ورزشی با هماهنگی و تفاهم نامه داخلی شهرستان، این کار با مدیریت حراست شهرستان انجام شد.

d85c3189 a405 40ac a321 3f7f1c2e44de خبر خاکستری

بافت فرش دستباف بشاگرد از 4 روستا به 24 روستا افزایش یافته است

زارعی همچنین گفت: برای انجام این کار، تامین حق الزحمه مربی بر عهده امام خمینی (ره) و کمیته مددکاری دهقانان و تامین مواد اولیه و داربست برای آموزش نیز بر عهده مدیریت سمت بشاگرد بود و با کار جهادی بافت فرش دستباف بشاگرد توسط 4 روستا انجام شد که به 24 روستا افزایش یافت.

وی ادامه داد: پس از آموزش قالی بافی، فرش به همراه مواد اولیه به منزل قالیباف آموزش دیده منتقل شد و تولید را آغاز کردند. کلیه امور حمل و نقل و مصالح و سرکشی با مسئولیت تعاونی فرش زیر نظر اداره صمت بشاگرد انجام شد.

148764a0 efa3 4ee4 8bed b5fff9358d21 خبر خاکستری

فرش دستباف بشاگرد در حال ورود به بازارهای خارجی است

رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بشاگرد افزود: پس از ارائه آموزش بیش از 170 تخته فرش 6 متری تولید و روانه بازارهای خارجی از جمله لبنان، آلمان و روسیه شد.

زارعی اذعان داشت: با توجه به ظرفیت فرش بشاگرد و در راستای حمایت از بانوان قالیباف این شهرستان، کارگاهی با زیربنای 530 متر مربع آموزش فرش و واحد فروش با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد و 500 میلیون در سردشت احداث شد. عملی سازی.

وی گفت: امسال دوره آموزش قالی بافی برای 45 نفر از علاقه مندان در روستای دون برگزار شد و تعداد کل بافندگان این روستا به 95 نفر افزایش یافت و به تولید فرش دستباف می پردازند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بشاگرد تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون 25 بافنده از این شهرستان برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی وارد بانک های عامل شده اند.

وقتی چراغ امید اشتغال و تولید در روستاها می درخشد

زارعی ضمن اعلام حضور فعال بانوان قالیباف این شهرستان و دستباف آنان گفت: در حال حاضر 50 نفر از بانوان این شهرستان در ابعاد 1.5*1 فرش دستباف تولید می کنند. 2.5*1.5 و 3*2 در سه روستای کوه حیدر، گروغ و درناک مادو تولید می شود.

وی بیمه نشدن بانوان فرش دستباف را یکی از مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: مجلس و دولت باید در این زمینه اقدام کنند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان بشاگرد گفت: برای تولید هر فرش 6 متری هشت میلیون و پانصد هزار تومان پرداخت می شود.

129046c6 90f1 4c61 8299 83027f222e45 خبر خاکستری


همه اعضای خانواده در زمینه فرش با تجربه هستند

مریم زارعی بانوی بشاغرادی بافنده فرش دستباف در گفتگو با خبرنگار هرمز گفت: 17 سال پیش بر اساس علاقه و با هدف ایجاد شغل و درآمد به بافت فرش دستباف روی آوردم. این کار را شروع کرد

وی افزود: با هماهنگی خانواده ام این شغل را انتخاب کردم و اکنون همه اعضای خانواده در قالی سازی مهارت دارند و به من کمک می کنند. پسرم هم به ما کمک می کند آنها کمک می کنند و تاکنون با کمک و حمایت همه اعضای خانواده ام انواع فرش را تولید و به بازار عرضه کرده ام.

این بافنده فرش دستباف بشاگرد ادامه داد: فرش دستباف خودمان بر اساس سفارش تولید می شود و دستمزد ما به صورت نقدی پرداخت می شود، فرش دستباف بشاگرد در بازارهای داخلی و خارجی مشتری دارد.

زارعی بیان کرد: با توجه به اینکه اداره صمت بشاگرد تمامی تجهیزات و امکانات لازم را برای تولید فرش در سایزهای مختلف فراهم کرده است، بهترین کار تولید فرش در منزل است، همه فرزندان ما در حال یادگیری هستند، از طرفی این حرفه علاوه بر درآمدزایی. برای خانم ها و سایر اعضای خانواده این کار آب و برق و گاز ندارد و فرش های تولید شده بادوام هستند و گاهی در صورت تاخیر در فروش بافنده متضرر نمی شود.

وی با بیان اینکه برای بافت فرش 6 متری در بشاگرد نیازی به سرمایه نداشتم، گفت: با توجه به اینکه تمامی تجهیزات و امکانات لازم از قبیل قالی باف، رنگ، کارت، نخ و … را در اختیار بانوان علاقمند قرار می دهند. این حرفه است و فقط فرش ببافند و حقوق بگیرند. برای بافت یک فرش 6 متری که چهار ماه طول می کشد، هشت میلیون و صد هزار تومان به بافندگان دستمزد می دهند.

نداشتن بیمه مهم ترین مشکل قالیبافان است

این بانوی بشاگردی بافنده فرش دستباف ادامه داد: البته اگر فردی بخواهد خارج از تعاونی اقدامی انجام دهد در شرایط فعلی شروع به کار 50 میلیون تومان هزینه دارد.

زارعی مهمترین مشکل بانوان فرش دستباف بشاگرد را برشمرد و افزود: همچنین اگر امکان افزایش حقوق وجود داشته باشد من خودم از مزایای تامین اجتماعی برخوردارم اما اکثر قالیبافان خدمات بیمه ای ندارند.

وی در ادامه سخنان خود راه اندازی کارگاه های تولید فرش 12 متری و بلند در روستاها را از دیگر نیازها برشمرد و تصریح کرد: ناجی همیشگی ما در زمینه فرش دستباف وزارت صنعت، وزارت و بازرگانی است. به ویژه علی زارعی رئیس اداره که برای این صنعت زحمات زیادی کشیده است، از مشوق هایی مانند توزیع بسته های معیشتی و هدایای مسئولان نیز قدردانی می کنم.

این بانوی بشاغردی در زمینه فرش دستباف، طراحی فرش دستباف در ابعاد مختلف در نقش بومی استان هرمزگان و آموزش و تشویق فرزندان خود به انجام این کار فعالیت دارد تا منبع درآمدی از افق کاری خود را فراهم کنیم.

b3c9a3ee 0cbb 430b a4db 155b493299be خبر خاکستری


یک بافنده باتجربه باید الگوخوانی خوبی داشته باشد و سرعت گره زدن بالایی داشته باشد

حسین گلامی مدیرعامل شرکت تعاونی فرش اطلس در گفت و گو با خبرنگار هرمز با اشاره به نحوه راه اندازی این کارگاه گفت: برای ثبت شرکت تعاونی ابتدا باید مدارک لازم به وزارت کار و تعاون ارائه شود. و معاونت اجتماعی و پس از تایید مدارک مراحل انجام خواهد شد. با افتتاح حساب و ارسال مدارک تایید شده به اداره کل تعاون، کار و رفاه استان، شرکت تعاونی پس از انتشار در رسانه های مکتوب در نهایت به ثبت می رسد. از این رو برای ایجاد کارگاه اقدام به ایجاد تعاونی فرش کردیم و پس از ارائه مدارک تعاونی اقدام به ساخت کارگاه کردیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هرمز مبنی بر اینکه اگر فردی بافنده ماهر نباشد آیا می تواند کارگاه تولید فرش دستباف راه اندازی کند، افزود: اگر فردی توانایی و مهارت بافت فرش دستباف را نداشته باشد می تواند. کارگاه تولید فرش راه اندازی می کند اما ممکن است با مشکل مواجه شود زیرا باید مهارت های لازم برای رفع عیوب احتمالی فرش را داشته باشد. البته اگر به این کار علاقه داشته باشد می تواند کارگاه را مدیریت کند و بافنده ها هستند که کار تولید را انجام می دهند. به نظر من برای جلوگیری از مشکل، فردی که علاقه مند به راه اندازی کارگاه فرش دستباف است باید آموزش های لازم را ببیند و به افراد خود در ایجاد اشتغال کمک کند.

مدیرعامل شرکت تعاونی فرش اطلس همچنین درباره افرادی که سرمایه لازم برای راه اندازی کارگاه فرش دستباف را دارند اما بافنده ماهر نیستند، گفت: این دسته از افراد می توانند در دوره های آموزشی قالیبافی شرکت کرده و مهارت های لازم را کسب کنند سپس تا شروع این سمینار ادامه دهند. بنابراین این افراد باید ابتدا نیروی کار آموزش دیده و توانمندی داشته باشند، سپس وسایل مورد نیاز مانند قالی، برس، پاک کننده، رنگ، تخته، شانه، چوب و … را تهیه کنند.

وی در ادامه به تشریح ویژگی های بافنده ماهر پرداخت و گفت: بافنده ماهر فردی است که بتواند به درستی نقشه های فرش را روی پارچه پیاده کند و سریع واکنش نشان دهد و خوب ببافد. به عبارت دیگر یک بافنده ماهر باید الگوخوانی خوبی داشته باشد و سرعت گره زدن بالایی داشته باشد.

گلمی مراحل راه اندازی کارگاه تولید فرش دستباف را برشمرد و اظهار داشت: برای راه اندازی کارگاه ابتدا باید محل آن مشخص شود، سپس وسایل لازم مانند قالی، ابزار لازم مانند نخ های مناسب. ، و غیره. باید فراهم شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی فرش اطلس گفت: مجوز لازم برای راه اندازی این کارگاه باید از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداری و همچنین سازمان صمت و مهارت های آن و از سمت و آموزشگاه های فنی و حرفه ای خصوصی و تعاونی فرش اخذ شود. و اتاق ها را به عهده گرفت، اذعان داشت: تعداد کارگران فعال در کارگاه تقریباً 10 نفر است، البته می توان با کمتر از 10 نفر شروع کرد، اما به نظر من اگر بیشتر از این تعداد باشد، تأثیر بیشتری خواهد داشت. .

وی بیان کرد: متراژ راه اندازی کارگاه فرش دستباف بستگی به مساحت آن دارد، به عنوان مثال برای 200 متر زیر کارگاه 80 نفر می توانند از فرش 6 متری استفاده کنند و کارگاه ما هم اکنون 120 متر مربع در دست ساخت است. و بافندگان در خانه هستند و مشغول کار هستند.

گلمی با اشاره به سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی کارگاه فرش دستباف افزود: اگر بخواهیم هر فردی را برای شروع تولید آموزش دهیم مبلغی بین 100 تا 150 میلیون تومان نیاز است، قالیبافی وام و از طریق مشاغل خانگی در نظر گرفته شده است. ما همچنین می توانیم مستقل باشیم و حمایت دریافت کنیم.

09800683 db96 4576 bc60 5283bbbe5c51 خبر خاکستری

علاقه کشورهای حوزه خلیج فارس به فرش دستباف در حال افزایش است

مدیرعامل شرکت تعاونی فرش اطلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام نقوش در چه سایزهایی بافته می شود. سندرک گفت: الگوها به بازار بستگی دارد و بیشتر قالی ها 2 در 3 تولید می شوند که مشتری دارد.

وی به نحوه ثبت سفارش برای تولید فرش اشاره کرد و خاطرنشان کرد: سفارشات از طریق شرکت های بزرگ و ارتباطات تجاری در این حوزه انجام می شود. فرش دستباف تولید شده در بشاگرد در بازارهای داخلی و کشورهای حاشیه خلیج فارس به فروش می رسد.

گلمی در خصوص درآمد ماهانه کارگاه فرش دستباف گفت: درآمد ماهیانه بستگی به بافندگان دارد و هر چه زودتر بافت فرش را تمام کنند سود بیشتر می شود به عنوان مثال برای یک فرش 6 متری 2 تا 3 تومان سود می شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید از سرمایه گذاران و مردم در زمینه تولید فرش دستباف حمایت کند چرا که اکثر بافندگان فرش دستباف شهرستان بشاگرد از مزایای تامین اجتماعی برخوردار نیستند و باید برای تامین آنها اقدامات لازم انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید