شیب تند کم آب در کف استخرهای خانگی/ خروج آب آشامیدنی از استخرهای خانگی


ساعت: 13:50
تاریخ ارسال: 1301/05/13
کد خبر: 1887872

بحران آب در ایران یکی از بزرگ‌ترین معضلاتی است که در سال‌های اخیر همه ابعاد زندگی و صنعت را تحت تأثیر قرار داده است، بنابراین در این شرایط باید به دنبال راه‌هایی برای کاهش مصرف آب باشیم، اما گاهی اوقات برعکس، شاهد ظهور سبک ها در صنعت ما یک شرکت ساختمانی هستیم که مصرف آب را افزایش می دهیم که یکی از آنها ساخت استخر در منازل است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک، ساخت استخرهای خانگی در منازل که بیشتر آنها با آب آشامیدنی پر شده اند، یکی از راه های استفاده بیشتر از آب در بحران کم آبی است.

زنگ هشدار مشکل آب مدت هاست به صدا درآمده و متأسفانه این زنگ ها یا شنیده نمی شود و یا راه حل بحران کم آبی در چارچوب های فکری محدود با موافقت دولت و پرداخت های صرفا فنی به معضل محدود شده است.

رعایت نکردن استانداردها در بخش های کشاورزی و صنعتی و حتی زندگی شهری باعث مصرف بی رویه آب و غیرقابل مقایسه با سایر کشورها، استفاده از روش های آبیاری غرقابی، آبیاری فضای سبز شهری و شستشوی معابر و … شده است. با آب آشامیدنی یکی از بزرگترین معضلات کشور است که هر سال بحران آب را جدی تر می کند و علاوه بر آن آب زیادی در کارخانه ها و کارگاه های تولیدی و معادن مصرف و آلوده می شود و در نهایت از چرخه خارج می شود. آب غیر قابل استفاده

این در حالی است که با شرایط کنونی و بحران آب، امکانات رفاهی مانند استخرهای خانگی روز به روز در ساختمان های مسکونی در حال افزایش است که بیشتر آنها از آب آشامیدنی برای پرکردن استخرها استفاده می کنند.

بر اساس آخرین آمار ثبت شده بیش از یک میلیون و 600 هزار شناگاه در کشور وجود دارد که دارای چاه آب اعم از مجاز و غیرمجاز هستند.

در حال حاضر استخرهای بزرگ خانگی در طبقات منفی آپارتمان های بزرگ ساخته می شود که اکثر آنها مملو از آب آشامیدنی هستند، به همین دلیل با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد.




7b63d254 f603 42f3 9517 40b589cb2395 خبر خاکستری




شهرداری در صدور مجوز ساخت استخرهای خانگی تجدید نظر کند

محمدرضا شیردل معاون مشتری و درآمد شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک در خصوص احداث استخر آب در منازل شخصی اظهار داشت: مجوز لازم برای نصب و احداث استخر در منازل شخصی. خانه های شخصی از وظایف شهرداری است.

و ادامه داد: زمانی که شهرداری برای ساختمان های دارای استخر پروانه صادر می کند، شرکت آب به دلیل اجبار برای کنترل میزان مصرف آب، باید یک شرکت تابعه مستقل و مجزا برای آنها داشته باشد.

وی ادامه داد: استخرها مصرف آب زیادی دارند و تعرفه آنها نباید خانگی باشد به همین دلیل برای آنها انشعاب جداگانه در نظر گرفته شده است.

شیردل تاکید کرد: در شرایطی که هر روز با کم آبی مواجه هستیم و مخازن آب در کشور در حال خالی شدن است، شهرداری ها در صدور مصوبه احداث استخر در ساختمان های مسکونی تجدید نظر کنند.




افزایش شاخه های حل نشده

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه با کم آبی موجود آیا قانونی وجود دارد که این حوضه ها را موظف به استفاده از آب های دیگر کند، گفت: اگر این حوضه ها انشعاب نداشته باشند انشعاب غیر مجاز است. از آب آشامیدنی استفاده می کنند و شرایط سخت تر خواهد شد.

معاون مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: همچنین این احتمال وجود دارد که این افراد از انشعاب غیرمجاز یا پشت کنتور استفاده کنند و برای پرکردن استخر هزینه ای برای آب پرداخت نکنند، به همین دلیل سوال اصلی و اولین قدم باید در شهرداری تصمیم گیری شود

وی افزود: نکته دیگر این است که برخی از مالکان برای اینکه استخر را در پروانه درج نکنند، پس از اتمام کار ساخت و دریافت کار تکمیل شده، فضایی را تهیه و به ساختمان اضافه می کنند.

شیردل با اشاره به اینکه هزینه آب آشامیدنی مردم قطعا ارزان تر از هزینه خرید آب از مخزن است، گفت: علاوه بر این، صاحب خانه در صورت تمایل به استفاده از انشعاب غیرمجاز باید آب مخزن را تصفیه یا کلر زنی کند. به جای این اقدامات


اشتراک آب موضوع مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد

سید محسن موسوی عضو شورای اسلامی شهر بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصرترک در بجنورد اظهار داشت: در خصوص بحث مدیریت آب در شهرها با توجه به تغییرات اقلیمی که با آن مواجه هستیم باید در مرحله اجرا اقدامات موثری انجام شود. . دادن

وی ادامه داد: بر این اساس اقداماتی در حوزه خاکستری و سیاه آب در شورای اسلامی شهر بجنورد در حال انجام است.

موسوی افزود: در واقع در حوزه شهری در رابطه با مصرف آب باید موضوع اشتراک آب به عنوان مدیریت آب شهری برای بهره وری بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: آنچه در حوزه شهری با آن مواجه هستیم استفاده از آب شرب برای مصارف بهداشتی، خانگی، کشاورزی و حتی فضاهای شهری است.

موسوی یادآور شد: زمانی که بحث تفکیک زباله مطرح می شود باید به سمت تفکیک آب نیز حرکت کنیم و به آن اهمیت دهیم و از تفکیک آب به صورت چرخه ای استفاده شود.


2d9e7577 d9ca 4a6a b70c fb481bcc149c خبر خاکستری




استفاده از آب خاکستری برای اهداف شهری و ساختمانی

وی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ای که در دوره ششم شورای شهر بجنورد مورد ارزیابی قرار گرفت باید از آب خاکستری در چرخه ساخت و ساز و فضای سبز شهری استفاده شود.

موسوی تصریح کرد: آب خاکستری آب قابل بازیافتی است که از نظر بهداشتی قابل بازگشت به چرخه مصرف است اما پس از ورود به چرخه زنجیره مصرف؛ نه برای نوشیدن

عضو شورای اسلامی شهر بجنورد نیز تصریح کرد: در حوزه آب باید با مدیریت صحیح به سمت بهینه سازی، بهره وری و تفکیک آب حرکت کرد.


از جمله سیاست هایی برای تشویق مالکان املاک استخر به استفاده از آب غیر شرب

وی در رابطه با استخرها در ساختمان ها نیز اظهار داشت: شورای شهر می تواند این سیاست را داشته باشد که بسته های تشویقی در ساختمان هایی که فضاهای راحت ایجاد می کنند در نظر بگیرد و از چرخه تصفیه استفاده کند تا کسانی که وارد این محدوده می شوند از تصفیه آب برای مصارف خاص استفاده کنند.

موسوی با اشاره به اینکه در برخی از شهرهای کشور با توجه به اهمیت مشکل آب کمیته هایی تحت عنوان آب و مناطق محروم تشکیل شده است، گفت: ممکن است شورای شهر بجنورد نیز ساختار آب داشته باشد و کمیته ای در حوزه خدمات باید کمیسیون و اکوسیستم آب شهری تشکیل شود و در رابطه با آن سیاست گذاری شود.

وی افزود: این سوال از سوی شورا مطرح شده اما در قالب تشکیلات محکمی تعریف و گنجانده نشده است.


4ac2b373 ac01 4c86 a2c1 777d0e725bd7 خبر خاکستری

مصوبه احداث 3 استخر خانگی در بجنورد در سال جاری

جواد یزدانی مدیر پروژه های عمران شهری شهرداری بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصرترک در خصوص تقاضای ساخت استخرهای خانگی در بجنورد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 134 پروانه ساخت و ساز مسکونی در مرکز خراسان شمالی صادر شده است. صادر شده توسط شهرداری که در سه مورد آن استخر برنامه ریزی شده وجود دارد.

وی ادامه داد: بر اساس ضوابط و مقررات در طرح ترجیحی احداث استخر، تنها در زمینی به مساحت بیش از 200 متر مربع، پس از عقب نشینی می توانند در زیرزمین ساختمان داشته باشند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در مجموع با توجه به هزینه های بالای ساخت و نگهداری استخرهای مسکونی در بجنورد، تقاضای زیادی برای این موضوع وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید