شیخ علی تهرانی روزی تازه درگذشت

شیخ علی تهرانی روزی تازه درگذشت

شیخ علی مرادحانی ارنج معروف به شیخ علی تهرانی در سن 96 سالگی درگذشت. تهرانی قبل از انقلاب علیه حکومت پهلوی سخنرانی و فعالیت کرد و به همین دلیل دستگیر و به سیرجان تبعید شد. وی پس از انقلاب از یاران ابوالحسن بنی صدر و از طرفداران سازمان مجاهدین خلق نیز به شمار می رفت. تهرانی پس از خروج از ایران و اقامت در عراق، از سال 1363 در رادیو و تلویزیون بغداد به زبان فارسی علیه جمهوری اسلامی سخنرانی کرد و در سال 1374 به ایران بازگشت و پس از دستگیری و زندان تا سال 1384 محاکمه شد.

شیخ علی مرادحانی ارنج معروف به شیخ علی تهرانی در سن 96 سالگی درگذشت.

وی در 13 اردیبهشت 1305 در روستای ارنگه کرج به دنیا آمد و پس از فراگیری مقدمات متون حوزوی در حوزه علمیه قم، تحصیلات خود را در رشته فقه و اصول در آنجا ادامه داد.

خبرگزاری ایسنا درباره وی نوشت: تهرانی قبل از انقلاب علیه حکومت پهلوی صحبت و عمل کرد و به همین دلیل دستگیر و به سیرجان تبعید شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی مدتی به عنوان رئیس دادگاه انقلاب مشهد و دادگاه انقلاب اهواز فعالیت کرد و در سال 58 به عنوان نماینده مشهد به مجلس خبرگان قانون اساسی راه یافت.

وی همچنین از حامیان ابوالحسن بنی صدر و از طرفداران سازمان مجاهدین خلق (منافقین) نیز به شمار می رفت. تهرانی پس از ترک ایران و اقامت در عراق، از سال ۱۳۶۳ در رادیو و تلویزیون بغداد به زبان فارسی علیه جمهوری اسلامی سخنرانی کرد.

علی تهرانی در سال ۱۳۷۴ به ایران بازگشت و پس از دستگیری در دادگاه معنوی ویژه محاکمه شد و به زندان رفت و تا سال ۱۳۸۴ دوران محکومیت خود را سپری کرد.

نزدیکانش گزارش دادند که وی در 6 مهر 1401 در سن 96 سالگی در تهران درگذشت.

دیدگاهتان را بنویسید