شی جین پینگ در ریاض؛ چرا این سفر مهم است؟ / این دیدار چه پیامی برای کاخ سفید دارد؟

شی جین پینگ در ریاض؛  چرا این سفر مهم است؟  / این دیدار چه پیامی برای کاخ سفید دارد؟

شی جین پینگ، رهبر چین چهارشنبه شب برای دیداری وارد ریاض شد که می تواند روابط بین بزرگترین واردکننده و بزرگترین صادرکننده نفت جهان را در بحبوحه تیرگی روابط بین ایالات متحده و عربستان سعودی تعمیق بخشد. هر دو طرف می گویند روابط آنها در درجه اول اقتصادی است. چین بزرگترین شریک تجاری عربستان سعودی و بزرگترین خریدار نفت این کشور است، روندی که انتظار می رود سرعت بیشتری بگیرد. اما جنبه های نظامی و ژئوپلیتیکی فزاینده تعاملات آنها واشنگتن را نگران می کند.

وال استریت ژورنال نوشت: شی جین پینگ، رهبر چین چهارشنبه شب برای دیداری وارد ریاض شد که می تواند روابط بین بزرگترین واردکننده نفت جهان و بزرگترین صادرکننده آن را در بحبوحه تیرگی روابط بین ایالات متحده و عربستان سعودی تعمیق بخشد.

در ادامه این مقاله، وی در فرودگاه ریاض مورد استقبال شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی و یاسر الرومیان، رئیس صندوق سرمایه گذاری دولتی این کشور قرار گرفت.

هر دو طرف می گویند روابط آنها در درجه اول اقتصادی است. چین بزرگترین شریک تجاری عربستان سعودی و بزرگترین خریدار نفت این کشور است، روندی که انتظار می رود سرعت بیشتری بگیرد. اما جنبه های نظامی و ژئوپلیتیکی فزاینده تعاملات آنها واشنگتن را نگران می کند.

این سفر منعکس کننده نفوذ فزاینده پکن در خاورمیانه است، جایی که چین نیز روابط خود را با رقیب عربستان سعودی، ایران توسعه داده است، و در حالی انجام می شود که بسیاری از کشورهای در حال توسعه تلاش می کنند شکاف غرب و غرب را پر کنند. روسیه و اوکراین بی طرف باقی می مانند. ریاض گفته است که منافع خود را در اولویت قرار می دهد، اما گفته است که قصد ندارد در کنار مسکو یا پکن علیه واشنگتن قرار گیرد.

تحلیلگران می گویند که چین هنوز علاقه یا توانایی خود را برای جایگزینی نقش گسترده ایالات متحده در خاورمیانه نشان نداده است، و تحلیلگران می گویند که سعودی ها واقعا نمی خواهند ایالات متحده را به عنوان ضامن اصلی امنیتی خود رها کنند. اما در سال‌های اخیر، چین هواپیماهای بدون سرنشین به سعودی‌ها فروخته، به ساخت موشک‌های بالستیک کمک کرده و در ساخت تاسیسات کیک زرد اورانیوم با ریاض طرف شده است. علاوه بر این، عربستان سعودی و چین درباره ساخت پایگاه دریایی در دریای سرخ که یکی از استراتژیک ترین آبراه های جهان است، گفتگو کرده اند.

ایهم کامل، رئیس تیم خاورمیانه و شمال آفریقا گروه اوراسیا در یادداشتی نوشت: در حالی که سعودی‌ها در سال‌های اخیر گام‌های فزاینده‌ای برای یافتن زمینه‌های احتمالی همکاری امنیتی و دفاعی با چین برداشته‌اند، بعید به نظر می‌رسد که این بخشی از روابط باشد. از طریق دیدار شی جین پینگ تقویت شود. ، سخت است.

رهبر چین قرار است روز پنجشنبه قبل از شرکت در گردهمایی بزرگی از رهبران کشورهای خلیج فارس و کشورهای عربی، با محمد بن سلمان 37 ساله که دولت واقعی عربستان سعودی را اداره می کند و پدر پیرش ملک سلمان دیدار کند. خبرگزاری دولتی عربستان سعودی نوشت: در این اجلاس راه های تقویت روابط مشترک در همه زمینه ها و چشم انداز همکاری های اقتصادی و توسعه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

رهبر چین چهار سال پیش در جریان سفر به منطقه متعهد شد 23 میلیارد دلار وام و کمک به کشورهای عربی بدهد و گفت که می خواهد پکن “نگهبان صلح و ثبات در خاورمیانه شود.”

این سفر ناگزیر با سفر بایدن به عربستان سعودی در ماه ژوئیه مقایسه می شود، جایی که او برای اولین بار با شاهزاده محمد علی رغم انتقاد از سابقه حقوق بشر عربستان سعودی ملاقات کرد. بایدن به گروهی از رهبران عرب (کوچکتر از گروهی که قرار بود با شی جینپینگ ملاقات کند) گفت که ایالات متحده خلاء را در منطقه برای چین، روسیه یا ایران باقی نخواهد گذاشت تا آن را پر کنند. مسلما، بایدن در این سفر دستاوردهای مشخصی نداشت.

افرادی که با جزئیات برنامه سفر آشنا هستند گفتند که سعودی‌ها از بایدن استقبال گرم‌تری از رهبر چین خواهند کرد و این مشابه استقبال ریاض از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در سال 2017 خواهد بود.

سفر شی همچنین نشان دهنده روابط فرهنگی رو به رشد با ریاض و ارزش های مشترک بین این دو رژیم استبدادی است که تحمل کمی برای انتقاد عمومی دارند و اقتصاد خود را با دقت کنترل می کنند. عربستان سعودی که مقدّس ترین مکان های اسلام است، علناً از سیاست های چین در منطقه غربی سین کیانگ و سرکوب اقلیت مسلمان اویغور توسط پکن دفاع کرده و از موضع چین در قبال تایوان نیز حمایت کرده است.

شی در ماه اکتبر نقش خود را به عنوان رهبر چین برای سومین بار تثبیت کرد، اما در دو هفته گذشته با بزرگترین اعتراضات سال‌های اخیر در این کشور مواجه شده است که تردیدهایی را در لحظه آخر ایجاد کرده است که آیا این سفر انجام خواهد شد یا خیر. او از زمان شروع همه‌گیری به ندرت سفر کرده است و تاکنون تنها دو بار در سال 2020 کشور را ترک کرده است، از جمله در ماه گذشته که با بایدن در نشست G20 ملاقات کرد.

سعودی ها اعلام کردند شی و شاهزاده محمد یک سند مشارکت استراتژیک و حداقل 20 توافق اولیه به ارزش بیش از 29 میلیارد دلار امضا خواهند کرد.

پیشرفت در مذاکرات برای فروش بخشی از نفت به «یوآن» به جای «دلار» قابل توجه خواهد بود. سایر قراردادها احتمالاً بر روی پالایش نفت، فناوری پیشرفته و تولید متمرکز خواهند بود زیرا چین به دنبال تأمین منابع انرژی در آینده برای تقویت توسعه اقتصادی خود است و عربستان سعودی به دنبال توسعه بخش‌های غیرنفتی اقتصاد خود است.

هر گونه پیشرفت بین چین و عربستان سعودی در زمینه مخابرات و تسلیحات به دقت توسط واشنگتن رصد می شود. ایالات متحده به شرکای خاورمیانه ای خود گفته است که چنین همکاری هایی در نهایت می تواند منافع امنیت ملی آمریکا را تهدید کند و در نتیجه حضور نظامی ایالات متحده در این کشورها را به خطر بیندازد.

صبر واشنگتن در مورد معاملات شرکای خود با پکن سال گذشته مورد آزمایش قرار گرفت. زمانی که دولت بایدن متوجه شد که چین به طور مخفیانه در حال ساختن چیزی است که سازمان های اطلاعاتی آمریکا مشکوک بودند یک مرکز نظامی در بندری در امارات متحده عربی که نیروهای آمریکایی نیز در آن مستقر هستند. پس از چند دور بازدید مقامات آمریکایی از امارات و بحث در مورد آن، ساخت و ساز متوقف شد.

شرکت‌های فناوری چینی مانند هواوی نیز قراردادهای بزرگی را در عربستان سعودی برای ساخت شهرهای کاملا هوشمند، ارتقاء زیرساخت‌های مخابراتی و راه‌اندازی صنعت هوش مصنوعی منعقد کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید