صادرات به بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان 46 درصد رشد کرد


ساعت: 10:02
تاریخ انتشار: 1301/09/24
کد خبر: 1917969

رونق تجارت و رفاه مرزنشینان با توسعه بازارچه های مرزی؛

مبین علی میر مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان از رشد 46 درصدی صادرات در بازارچه های مرزی استان خبر داد و گفت: مرزنشینان می توانند از این ظرفیت برای مبادلات تجاری از طریق بازارچه های مرزی بهره مند شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مبین علی میر در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با اشاره به اینکه تبادل مرزی مرزنشینان در قالب بازارچه های مرزی منجر به اشتغال زایی، جلوگیری از قاچاق کالا و افزایش مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای همسایه می شود، اظهار داشت: گذرگاه های مرزی باعث ایجاد اشتغال و جلوگیری از قاچاق کالا و تجارت می شود. تاثیر شگرفی بر معیشت مردم

وی بازارچه های مرزی را دریچه ای برای ورود کالاهای ایرانی می داند و می افزاید: بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان فعال ترین بازارچه های کشور از نظر صادرات و واردات به شمار می روند. مشخص است که کوتاه ترین مسیر ارتباطی کشورهای آسیای مرکزی با جهان است و بهره گیری از این مزیت می تواند آن را به بستر اقتصادی منطقه تبدیل کند.

این مسئول ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون حجم صادرات از بازارچه های مرزی به یک میلیون و 368 میلیون و 576 هزار تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 46 درصد افزایش داشته است.

وی گفت: بازارچه شیر چه مرزی با یک هزار و 291 درصد رشد رتبه اول صادرات، بازارچه مرزی ریمدان با 74 درصد دوم و مرزی سابق با 54 درصد صادرات سوم است.

این مسئول افزود: تجهیز و توسعه بازارچه های مرزی استان یکی از رویکردهای مهم دولت است که می تواند اقتصاد مرزنشینان را متحول کرده و نرخ بیکاری را کاهش دهد. ،

مدیر بازارچه های مرزی ادامه داد: بازار خرده فروشی بازارچه مرزی سابق به زودی افتتاح می شود، همچنین خرده فروشی بازارچه های مرزی میرجاوه، کوهک و ریمدان نیز در دست ساخت است و به محض اتمام کار راه اندازی می شود. منطقه سیستان پیشنهاد ما که 400 دلار تصویب شد به رئیس جمهور ابلاغ شد، کارگروه ماده 12 باید تعداد و رویه کالا را در سامانه گمرک مشخص کند. با اجرای این مصوبه منطقه آباد و زندگی همه مردم سیستان بهبود می یابد

وی تصریح کرد: کالاهای عرضه شده در این منطقه شامل 820 قلم کالای گردشگری و مرزی و سایر کالاهایی است که قاچاقچیان می توانند وارد کنند.

میر اجرای این مصوبه را تنها راه نجات سیستان در حال حاضر می داند و تاکید می کند: این مصوبه از سوی رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است و کارگروه ماده 12 باید سریعاً رویه و فهرست کالاها را به گمرکات کشور ابلاغ کند. برای اجرا در این طرح بیش از 50 هزار خانوار سیستانی تحت پوشش مستقیم قرار می گیرند و درآمد ماهیانه آنها بین 8 تا 10 میلیون تومان خواهد بود.

وی با اشاره به کمبود نیروی کار در برخی بازارچه ها مانند بازارچه مرزی میرجاوه، تصریح کرد: بازارچه های خرده فروشی برای تامین معیشت مرزنشینان ایجاد شده است و مرزنشینان می توانند تا سقف 400 دلار بدون تشریفات گمرکی معامله کنند که ماهیانه 1600 دلار هزینه دارد. و مرزنشینان در شعاع 50 کیلومتری می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

مدیر بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه بازارچه ها در توسعه اشتغال و اقتصاد کشورها موثر است، خاطرنشان کرد: 61 هزار و 231 کامیون و 24 هزار دستگاه کامیون از طریق بازارچه های مرزی استان صادرات و تحویل کالا دارند. اقلام به کشور تحویل داده شده است

به گفته این مسئول؛ تنوع 800 قلم کالای صادراتی و وارداتی بسیار زیاد است و اقلامی مانند قطعات یدکی، تجهیزات صوتی، تجهیزات تصویری، لوازم خانگی، مواد غذایی و پوشاک در این فهرست قرار دارند و دامداران نیز می توانند نامه جهاد کشاورزی شماره 2 را ارسال کنند. محدودیت در واردات کاه و کنده

میر گفت: مصوبه مذکور شامل مرزنشینان ساکن در شعاع 50 کیلومتری نقاط صفر مرزی استان می شود و افراد دارای کارت مقیم مرزی می توانند برای مبادلات تجاری به بازارچه های مرزی فعال استان مراجعه و از این ظرفیت استفاده کنند.

مدیر بازارچه های مرزی استان همچنین با اشاره به افزایش 156 درصدی واردات دام نسبت به سال گذشته افزود: این استان می تواند پاسخگوی نیاز گوشت قرمز کشور باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید