صادرات فرش رسمی در استان زنجان باعث کاهش/افزایش قاچاق فرش دستباف شد

وی با بیان اینکه تولید فرش دستباف همانند سال های گذشته است و در صورت عدم صادرات فرش دستباف طبیعتا باید از حجم تولید کاسته شود.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به مذاکره ارزی فرش دستباف و کالای صادراتی، تصریح کرد: تجار برای جلوگیری از عقد قرارداد ارزی، فرش دستباف را با لنج به امارت حمل می کنند. از آنجا آنها را به کشورهای مقصد صادراتی خود صادر می کنند.

وی با بیان اینکه بازرگانان برای توجیه این اقدام می گویند دولت مهلت کوتاهی برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات فرش دستباف به کشور داده است که گفته می شود این مدت به 9 ماه افزایش یافته و باید لازم به ذکر است که فرش یک کالای لوکس است و فروش آن در بازار خارجی زمان بر است.

جعفری با اشاره به کاهش صادرات فرش دستباف خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای رسمی صادرات فرش نسبت به دو سال گذشته 50 تا 60 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به عدم کاهش تولید فرش ابریشم ادامه داد: 90 درصد مصرف فرش ابریشم خارج از کشور است و این نشان می دهد که صادرات فرش ابریشم به صورت غیررسمی و قاچاق انجام می شود.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به افزایش سایز فرش های حمل شده توسط مسافران افزود: پیش از این یک مسافر می توانست 10 متر مربع فرش را از فرودگاه با خود به همراه داشته باشد اما اکنون این مقدار به 20 متر مربع افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید