«صادرات یا توزیع گوشت منجمد را متوقف کنید» آشفته بازار گوشت را چه کسانی کنترل می کنند؟


ساعت: 17:17
تاریخ انتشار: 09/08/1401
کد خبر: 1914583

به منظور جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت گوشت دام در استان کرمانشاه، توقف صادرات و توزیع گوشت منجمد در دستور کار وزارت متبوع قرار گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، صادرات دام زنده همواره یکی از راه های کسب ارز محسوب می شود و با توجه به بازار خوبی که برای دام در کشور به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد، این نوع صادرات پیشتاز است. تجار و بازرگانان ایرانی .

از سوی دیگر بازار داخلی نیز این روزها با افزایش قیمت گوشت مواجه شده و قیمت گوشت گوسفندی نیز در چند روز گذشته 10 تا 15 هزار تومان در هر کیلوگرم افزایش یافته است که قدرت خرید مردم را کاهش داده است.


a2509e9c 9b91 44b0 9d51 37baeec100d1 خبر خاکستری

از آنجایی که موضوع آزادسازی صادرات گوشت قرمز توسط دولت اثرات منفی قابل توجهی بر قیمت گوشت قرمز در کشور خواهد داشت، تامین نیاز داخلی و کنترل قیمت در بازار باید همواره در اولویت قرار گیرد.


پیش بینی صادرات 150 هزار راس دام زنده در استان کرمانشاه تا پایان سال

کوروش نوروزی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مرصاد وی بیان کرد: صادرات دام زنده یکی از راه های افزایش درآمد دامداران و رونق اقتصادی کشور است.

معاون بهبود امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: از شهریور ماه سال جاری حدود 43 هزار راس دام سبک زنده از استان کرمانشاه صادر شده است که با توجه به صدور مجوزها پیش بینی می شود این صادرات تا کنون به 150 هزار راس برسد. آخر سال

وی با اشاره به اینکه دام های سبک باید گوسفند نر مازاد و بیش از 40 کیلوگرم وزن داشته باشند، خاطرنشان کرد: صادرات برای توسعه دام در منطقه بسیار موثر است و انگیزه فعالیت دامداران را ایجاد می کند.

نوروزی در ادامه به بازار مناسب گوسفند سنجاب در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اشاره کرد و افزود: ارزش گوسفند سنجاب سه برابر نژادهای دیگر است، بنابراین باید برای تصاحب این بازارها برنامه ریزی کرد.

این مسئول با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل صادرات دام های مولد ممنوع است، تصریح کرد: دام های صادراتی باید دارای مهر بوده و با تایید دامپزشک استان دوران قرنطینه را سپری کرده باشند.


be63ff21 157c 45bc 9190 acc81c3ef521 خبر خاکستری

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به نقش موثر شبکه تعاون روستایی در تنظیم بازار اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در صورت صدور مجوز، شبکه تعاون روستایی استان آمادگی صادرات بیشتر را دارد.

باید بگویم؛ بر اساس این دستورالعمل، صادرات دام مولد ممنوع است و از سوی دیگر صادرکنندگان باید دارای گواهی صلاحیت از سامانه اعتبارسنجی صادرکنندگان بوده و هیچ گونه تعهد ارزی نداشته باشند.


دام یک کالای استراتژیک است

کیوان کشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه نیز با اشاره به اینکه دام زنده یک کالای استراتژیک است که صادرات آن ارزآوری زیادی برای استان به همراه خواهد داشت اظهار داشت: گوسفند نژاد سنجاب تولید شده در کرمانشاه طرفداران زیادی در خلیج فارس دارد. کشورها و قطر حاضر است برای خرید این نوع دام به دلار پرداخت کند.

وی رونق قاچاق دام را ناشی از ممنوعیت صادرات قانونی آن دانست و تصریح کرد: قاچاق گاو پیامدهای منفی بسیاری دارد که مهمترین آن عدم کنترل کیفیت و سلامت دام های صادراتی است که آسیب جدی وارد می کند. دام صادراتی ایران

رئیس هیأت تامین دام کشور همچنین گفت: دولت سیزدهم گام بزرگی در زمینه خرید دام مازاد از شرکت کمک به امور دام و صدور مجوز صادرات از مهر ماه 1400 برداشته است.

پوریان گفت: بنابراین ادعای برخی افراد مبنی بر اینکه صادرات باعث افزایش قیمت شده ادعایی بی معنی است، هدف این افراد استفاده از فرصت و ایجاد التهاب در بازار گوشت است تا بتوانند از شرایط برای افزایش قیمت گوشت استفاده کنند. قیمت گوشت قرمز


6313e0f6 1892 41b5 89b3 7386bed6eb48 خبر خاکستری


صادرات دام زنده در استان کرمانشاه تا اطلاع ثانوی متوقف شد

علی چله چله در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مرصاد وی بیان کرد: بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار استان کرمانشاه، صادرات دام زنده از امروز تا اطلاع ثانوی در استان متوقف شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه عوامل متعددی را در تعیین قیمت گوشت موثر دانست که یکی از آنها صادرات دام است و افزود: این اقدام برای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت دام زنده انجام شد.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی مکاتبات لازم را برای جلوگیری از صدور مجوز صادرات به دامپزشک ارسال کرده است.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که تعلیق صادرات گاو سبک باعث کاهش قیمت گوشت شود و خاطرنشان کرد که با توجه به عرضه گسترده گوشت منجمد با نرخ دولتی در استان، قیمت ها به زودی تعدیل خواهد شد.


cd332f81 9519 4187 b2b8 9cc2f914a864 خبر خاکستری

وی یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون 66 هزار راس دام زنده از استان کرمانشاه به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده است.

به گزارش مرصاد، مسئولان کشوری دلیل کمبود صادرات دام را کمبود گوشت در کشور می دانند در حالی که برخی کارشناسان معتقدند صادرات دام از مازاد تولید انجام می شود و نه تنها باعث افزایش قیمت گوشت در یک کشور نمی شود. کشور، بلکه قیمت آن را کاهش دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید