صالحی امیری: کاروان در هانگزو کیفیت بالایی دارد اما به اعزام بانوان توجه جدی داریم.

189038 763 خبر خاکستری

روز جدید رئیس کمیته ملی المپیک گفت: توکیو را با بحران شروع کردیم و با بحران به پایان رساندیم.

نشست خبری و همدردی کارکنان کمیته ملی المپیک با اصحاب رسانه صبح امروز (سه شنبه 25 آبان ماه) با حضور رضا صالحی امیری رئیس، کیکاوس ساعدی دبیرکل، طاهره طاهریان نایب رئیس، پیمان فهری رئیس مرکز مانیتورینگ تیم های ملی هانگژو 2022 آسیا و سید نصرالله سجادی مشاور ارشد کمیته ملی المپیک در سالن ابوالقاسم فارسی آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک برگزار شد.

رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک در این نشست گفت: دلیل تاخیر در ارائه گزارش کاروان ورزشی ایران برای المپیک 2020 توکیو این است که ارزیابی ها باید در ستاد عالی با مشارکت مطرح می شد. وزیر ورزش و جوانان این ستاد به دلیل محدودیت زمانی برگزار نشد تا بتوانیم گزارش کارشناسی کمیته ملی المپیک را به عنوان گزارش اولیه ارائه کنیم. زمانی وارد توکیو شدیم که بعد از بازی های آسیایی 2018 جاکارتا فعالیت های کارشناسی آغاز شده بود، جاکارتا و توکیو روی آقای سجادی تمرکز کردند و در روزهای اول کسب سهمیه با پدیده تاج مواجه شدیم که 18 ماه را در قرمز سپری کردیم. . ما هرگز با چنین چالش همه جانبه و فوری مواجه نبودیم و این شرایط شرایط خاصی را بر ما تحمیل کرده است. توکیو را با بحران شروع کردیم و با بحران به پایان رساندیم. ما در بلاتکلیفی به سر می بردیم و حتی یک ماه قبل از المپیک نیز تردیدهایی در مورد شروع مسابقات وجود داشت.

وی افزود: شرایط سخت اقتصادی نیز بر این موضوع تأثیر گذاشته است. ما مسابقات آسیایی 2018 را با 4200 دلار به پایان رساندیم، اما در توکیو 30000 یورو هزینه کردیم. در مجموع در سال 1399 و 4 ماهه امسال 112 میلیارد تن تمرین، کسب سهمیه و سایر ارکان منتهی به بازی های المپیک را صرف کردیم. این هزینه ها شامل کمک مستقیم به فدراسیون ها، قرار گرفتن در کمپ ها، پاداش، مربیان، سرپرستان، خرید تجهیزات و حمل و نقل است.

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به نتایج این مسابقات گفت: اتفاقاتی داشتیم که تعدادی از مدال های نهایی ما به حاشیه رفته است. سهراب مرادی را به دلیل مصدومیت، بچمن عسکری را به دلیل تصادف غیرعمد، حمیده عباسعلی را به دلیل مصدومیت و … را از دست دادیم. با وجود این شرایط پس از المپیک 2012 لندن به عملکرد قابل قبولی دست یافتیم که هیچ کدام از این عوامل مانع از ورود قهرمانان ما به توکیو با عزمی جدی نشد. این قابل تقدیر است و انگیزه ما شیرین کردن ذائقه ملت ایران بود. رسانه ها همیشه به عنوان رکن چهارم موفقیت قهرمانی ایران همراه ما بوده اند.

صالحی امیری درباره بازی های آسیایی هانگجو گفت: اولین سیاستی که برای بازی های آسیایی 2022 تصویب شد، پیگیری استقرار کاروان با کیفیت بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بود. کمیت کاروان را نسبت به دوره قبل برای ارتقای کیفیت بررسی می کنیم که در 3 سطح خواهد بود. ما به اعزام زنانی که نیمی از جامعه ما هستند توجه جدی داریم. دختران ایرانی هر جا که اعتماد به نفس پیدا کردند درخشیدند. سعی می کنیم از پتانسیل داخلی اعم از پوشاک، تجهیزات، تدارکات و غیره استفاده کنیم. در نهایت به فعالیت های فرهنگی برای معرفی تمدن ایرانی می پردازیم.

رئیس کمیته ملی المپیک درباره هدف گذاری برای بازی ها گفت: انتخاب سرپرست کاروان ایران بر اساس تحقیقات صورت گرفته و آقای سجادی نیز تاکید کرد که باید از چهره های جدید استفاده شود. آقای فهری نتیجه پیشنهاد و جمع بندی کارکنان کمیته ملی المپیک بود; چون او هم قهرمان، مربی و مدیر است و تجربه رهبری و کمک به کاروان را دارد. ما معتقدیم کاروان ورزشی ایران در بازی های آسیایی 2022 می درخشد و نسبت به جاکارتا شاهد پیشرفت خواهیم بود. باید بتوانیم حداقل یک پله صعود کنیم و در ایده آل ترین شرایط به مقام چهارم آسیا برسیم.

صالحی امیری درباره کمیته ورزشکاران نیز گفت: در روزهای آینده یکی دیگر از اعضای هیات ورزشکاران را معرفی خواهیم کرد. در حال حاضر در حال رایزنی هستیم، اما نماینده 2 ورزشکار و 2 ورزشکار در این کمیته خواهیم بود. ماموریت کمیته ملی المپیک حمایت حداکثری از این کمیسیون است و تلاش می کنیم مشکلات قهرمانان سراسر کشور را با محوریت کمیسیون ورزشکاران حل کنیم. یکی از اقدامات 2 سال اخیر حمایت جدی از جانبازان قهرمان است. این روند امسال با سرعت بیشتری دنبال می شود و وظیفه ذاتی ما این است که به طور کامل از شخصیت ها حمایت کنیم. کمیسیون ورزشکاران در دوره جدید وضعیت جدیدی را نشان می دهد و یکی از بخش های مهم ما است.

رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به سوالی درباره بودجه فدراسیون کشتی گفت: کشتی ورزش ملی ما و اولویت اول ورزش قهرمانی ایران است. در کمیته ملی المپیک، کشتی در سال های اخیر همیشه در اولویت بوده است. بودجه کشتی را از 2 میلیارد به 2 میلیارد رساندیم و در نهایت به 4 میلیارد رسیدیم. حتی قول داده بودیم که 2 میلیارد بیشتر برای هزینه های حمل و نقل هزینه کنیم که در نیمه اول سال تاکنون یک میلیارد و 3 میلیون تن هزینه داشته است. این حداکثر ظرفیت کمیته ملی المپیک برای کمک به یک فدراسیون است و دیگر تحت هیچ شرایطی نمی توانیم کمک کنیم. بودجه مصوب ما 2 میلیارد تن در سال است و دیگر نمی توانیم کمکی به آن کنیم. ما بیشترین پرداختی را در بین 50 فدراسیون به فدراسیون کشتی داشتیم، اما رشته همچنان نیاز به حمایت دارد. در بهار امسال از رئیس سازمان برنامه و بودجه دعوت کردیم و به فدراسیون کشتی رفتیم تا کمک های ویژه ای به فدراسیون انجام دهیم. در این بین 30 میلیارد تن کمک دریافت شده که 27.5 میلیارد آن پرداخت شده است. این ارقام جدا از بودجه مصوب فدراسیون کشتی است اما از ارقام موجود در توان مالی کمیته دیگر فراتر نمی رود. من در مرحله تصویب، ابلاغ و سایر موارد نیستم و موضوع اساسنامه مربوط به وزارت ورزش و جوانان است.

صالحی امیری درباره وضعیت جدید فدراسیون های ورزشی تصریح کرد: اختیار تصمیم گیری درباره ریاست فدراسیون ها متعلق به مجمع آنهاست و هیچ نهادی بر اساس قوانین بین المللی حق دخالت در امور فدراسیون ها را ندارد. ما فقط ناظر هستیم اما اساسنامه به هیچ نهادی اجازه دخالت نمی دهد.

رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به سوالی مبنی بر جذب اسپانسر برای بازی های آسیایی گفت: برای اسپانسرها دعوت نامه خواهیم داشت. در المپیک هم آیتم هایی داشتیم اما با توجه به شرایط تاج و شرایط اقتصادی شرایط تغییر کرده است، «این موضوع را در کمیته مربوطه پیگیری می کنیم و در صورت کسب نتیجه به شما اطلاع می دهیم.

صالحی امیری در پاسخ به این سوال که آیا شخصاً از نتایج کاروان ایران در المپیک راضی است و آیا ورزش ایران پتانسیل بیشتری از آن دارد، گفت: برای تحلیل وضعیت ورزش قهرمانی جلسه ای خواهیم داشت. اگر بخواهیم در المپیک 202، 2028 و 2032 بدرخشیم. با سخنرانی و پوستر امکان پذیر نیست. 10 اقتصاد برتر 3 درصد از مدال ها را به دست آوردند، به این معنی که هر چه سرمایه گذاری در ورزش بیشتر باشد، نتیجه بهتری خواهد داشت. بودجه کل ورزش قهرمانی این کشور حدود 100 میلیون دلار است و بودجه شمشیربازی در ایتالیا تنها 15 میلیون دلار است. تا زمانی که فدراسیون ها منابع مالی کافی نداشته باشند، پیشرفت قابل توجهی امکان پذیر نیست. برای برنامه ریزی موفقیت، استراتژی ها باید 5 ساله، 10 ساله و 20 ساله باشند. مدیریت نیز در این امر نقش اساسی دارد. با مدیریت مؤثر می توان به اهداف عالی دست یافت.

رئیس کمیته ملی المپیک درباره وضعیت تیم فوتبال امید گفت: برای تیم فوتبال امید درخشش در المپیک پاریس و کسب مدال در بازی های آسیایی را در نظر داریم. کمیته ملی المپیک طبق معمول مسئولیت مدیریت فنی و اداره تیم فوتبال امید را به فدراسیون فوتبال محول می کند. کمیسیون حمایت مالی و قانونی می کند تا تیم در این مدت موفق شود و به المپیک برسد. هفته آینده با آقای عزیزی بنده جلسه ای داریم تا هماهنگی های لازم برای تیم فوتبال امید اعم از بودجه و پشتیبانی مشخص شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره یاران IOC گفت: به پیشنهاد فدراسیون ها کمیته بورسیه برای بررسی انتخاب قهرمانان تشکیل شده است. این حدود 90 درصد پیشرفت است. سهمیه تاسف بار 5 نفر بود که به 10 نفر افزایش دادیم و در حال رایزنی برای افزایش آن هستیم. هنوز تصمیم نهایی در مورد این لیست گرفته نشده است اما مراحل کارشناسی ادامه دارد و لیست نهایی طی روزهای آینده به IOC ارسال خواهد شد. شوخی خوبی است که بگوییم هر 10 نفر اهل یک منطقه هستند!

دیدگاهتان را بنویسید