صبر کنید 1402 مشکلات روز جدید

صبر کنید 1402 مشکلات روز جدید

مهروش حیدری

یک کارشناس اقتصادی گفت: کاهش قابل توجه ارزش پول ملی سیگنال بدی به اقتصاد می دهد و ارقام بودجه نیز نشان می دهد که وضعیت اقتصادی کشور در سال 1402 نه تنها بهبود نمی یابد بلکه ممکن است شاهد بدتر شدن اوضاع باشیم. ” “

در حالی که بانک مرکزی وعده مهار تورم و بازگرداندن ثبات به بازار ارز را می دهد، بسیاری از اقتصاددانان بر اساس داده های اقتصادی می گویند که نمی توان به راحتی موج تورم را کنترل کرد و بازار ارز ایران نیز مانند سایر بخش های اقتصادی درگیر مشکلات بسیاری است. مشکلات قابل توجه پیامد چنین وضعیتی این است که قدرت خرید خانوارهای ایرانی در مبارزه با طوفان ارزی روز به روز در حال افزایش است.

امروز افرادی هستند که با تمام قوا از سیاست های دولت قبل انتقاد کردند و گفتند این سوءمدیریت بود که فشار اقتصادی را در ایران دوچندان کرد و مشکلات زیادی ایجاد کرد. اکنون پس از گذشت بیش از یک سال و نیم از تاسیس این گروه در ساختمان پاستورا، نه تنها گشایشی در اقتصاد دیده نمی شود، بلکه عملاً بحران اقتصادی عمیق شده است.

دولت سیزدهم وعده داده بود با حذف ارز 4200 تومانی راه توزیع رانت بسته و عدالت اقتصادی محقق شود. قبل از حذف ارز از 4200 تومان می گفتند که افزایش قیمت فقط به چند کالای خاص و اساسی محدود می شود و در عمل سبد مخارج تغییر چندانی نمی کند، اما امروز گوشت 500 هزار تومان و برنج 120 هزار تومان است. کیلوگرم غذا را به یک مشکل بزرگ برای خانوارهای ایرانی تبدیل کرده است

در این شرایط، نکته مهم این است که بودجه سال آینده سیگنالی برای محدود کردن تورم و محدود کردن دامنه تغییرات قیمتی ندارد. بررسی ها نشان می دهد که بودجه سال آینده سیگنال تورمی را به بازار منعکس خواهد کرد.

در عین حال ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم می گوید همه آمارها نشان دهنده رشد و پیشرفت است. در حالی که مسئولان دولت سیزدهم از وضعیت موجود دفاع می کنند و مدعی کاهش تورم هستند، پیش بینی ها نشان می دهد که اگر سیاست ها تغییر نکند و مشکلات بین المللی حل نشود، سال آینده تفاوتی با امسال نخواهد داشت و شاید خشونت های بزرگ تر تورمی باشد. امواجی که اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند رخ خواهد داد و می‌گویند دشوارتر خواهد بود.

آیا آینده بهتری در راه است؟

با این حال رئیس جمهور قول بهبود وضعیت اقتصادی در سال آینده را داد و گفت: دولت برای چهار حوزه اصلی شامل مسکن، خوراک و معیشت، خودرو و سلامت برنامه کوتاه مدت دارد و قطعا در این حوزه ها ساماندهی خواهیم کرد. به گفته وی حمایت از بازار سرمایه و بهبود معیشت مردم از موارد مهم بودجه سال آینده است.

علی قنبری، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که «توسعه ایران» پیش بینی شما از وضعیت اقتصادی در سال آینده چیست و آیا باید منتظر شرایط بهتری باشیم، گفت: با شرایط فعلی که در آن قرار داریم و همچنین شاخص های اقتصادی مدنظر داریم. ; باید منتظر بدتر شدن وضعیت اقتصادی در سال 1402 باشیم.

وی در خصوص وعده های دولتمردان برای کنترل تورم و امکان تحقق این وعده در شرایط کنونی اقتصاد ملی تصریح کرد: متاسفانه شاهد اظهارات غیرعلمی و غیرکارشناسی مسئولان هستیم. باید در نظر داشت که در بودجه 1402 دولت تورم 40 درصدی را پیش بینی کرده بود.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: دولت بر اساس بودجه جاری این تورم را در نظر گرفته است اما نکته اینجاست که بودجه ای که دولت تنظیم می کند کسری دارد. طبیعی است که دولت تاثیر کسری بودجه بر تورم را محاسبه نکرده و در نتیجه مثل روز مشخص است که تورم در کشور از این رقم فراتر رفته و به بالای 40 درصد خواهد رسید.

علی قنبری در گفت و گو با «توسعه ایران»: رئیس جمهور با سیاست های فعلی و تیم اقتصادی فعلی قادر به کنترل تورم نیست مگر اینکه اتفاقات دیگری مانند بهبود روابط دولت و مردم، بهبود روابط ایران با دنیا و … کشورهای همسایه و بحث تحریم، برجام و FATF باید حل شود. در این حالت ما در نقطه صفر هستیم. نقطه ای که حرکت به سمت بهبود شاخص های اقتصادی آغاز می شود

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در این شرایط سیاسی و اقتصادی و همچنین شکل روابط با دنیا و تحریم ها و وضعیت نامشخص برجام، ممکن است تورم حتی به بالاتر از این مقدار هم برسد و حتی سطوح 50 درصدی یا 50 درصدی را تجربه کنیم. بیشتر. حقیقت این است که رئیس جمهور با سیاست های فعلی و تیم اقتصادی فعلی نمی تواند تورم را کنترل کند مگر اینکه اتفاقات دیگری مانند بهبود رابطه دولت و مردم، بهبود رابطه ایران با جهان و کشورهای همسایه و موضوع تحریم ها و … برجام و FATF مجاز هستند. در این حالت ما در نقطه صفر هستیم. نقطه ای که حرکت به سمت بهبود شاخص های اقتصادی آغاز می شود.

نفس بازارها را گرفت

یکی از اعضای هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس درباره گرانی ها در بازارهای مختلف گفت: بازارها وضعیت مناسبی ندارند و شاخص های اقتصادی نشان از وخامت اوضاع اقتصادی کشور و بررسی وضعیت بازارها دارد. مواردی مانند تورم، سرمایه گذاری، رشد نقدینگی، اقتصاد کلان کشور، درآمد سرانه، صادرات و واردات و همچنین سرمایه گذاری خارجی و غیره. نشان دهنده بدتر شدن وضعیت اقتصادی کشور است.

وی تاکید کرد: علاوه بر این باید به موضوع جایگاه اجتماعی نیز توجه ویژه شود، زیرا رانت، فساد، سوء استفاده و اختلاس افزایش یافته و سرمایه اجتماعی به حداقل خود رسیده است، بیکاری تحصیلکرده ها در نتیجه سیاسی کاری است. و موقعیت اجتماعی . ، اقتصادی و فرهنگی نشان می دهد که نگاه جدید به حاکمیت مهم است و دولت باید راه حل جدیدی ارائه دهد و رابطه خود را با مردم کشور بهبود بخشد. ضمن اینکه باید روابط با کشورهای همسایه و اروپایی و… را بهبود بخشیم تا برای مردم امید ایجاد کنیم، زیرا شاخص امید به آینده در وضعیت بدی قرار دارد.

قنبری از نگرانی های فراوان در زمینه تامین معیشت و … با توجه به افزایش 20 درصدی حقوق و دستمزد کارکنان و وضعیت نامناسب اقتصادی کارگران، پیشنهاد افزایش 20 درصدی دستمزد و حقوق را در سال 1402 توسط دولت مطرح کرد. بودجه علی رغم پیش بینی تورم بالا. یعنی دولت کاملا آگاه است که سال آینده قدرت خرید مردم بیش از این کاهش می یابد.

وی افزود: متاسفانه ارزش پول ملی نیز به بدترین شکل ممکن کاهش یافته و میزان درآمد واقعی کاهش یافته است، بنابراین وضعیت معیشتی در سال آینده نگران کننده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید