صحبت از رئیس جمهور موسس وضعیت موجود به معنای بحران موفقیت است

صحبت از رئیس جمهور موسس وضعیت موجود به معنای بحران موفقیت است

روز جدید حدود یک سال از روی کار آمدن دولت اصولگرای ابراهیم رئیسی می گذرد و اصلاح طلبان به عنوان جریان رقیب در این مدت سکوت کرده اند تا ببینند عملکرد دولت و مجلس چگونه خواهد بود. برخی بر این باورند که عملکرد یک ساله یک رئیس جمهور می تواند سیگنالی برای اصلاح طلبان برای برنامه ریزی برای انتخابات آتی مجلس و ریاست جمهوری باشد. برخی تندروها نیز مدعی هستند که جلسات مخفیانه اصلاح طلبان برگزار می شود.

آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت، این گمانه زنی ها را رد کرد و گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم اصلاح طلبان برای انتخابات آینده برنامه ای نداشته اند، چه بخواهند از ضعف های این دولت سوء استفاده کنند و چه نخواهند. به گفته آذر منصوری، اصلاح طلبان هیچ جلسه محرمانه ای ندارند. که برگزار می کنند، هم نهاد اجماع و هم احزاب و گروه ها معمولاً پس از هر جلسه گزارش جلسات خود را منتشر می کنند.

وی مهمترین پاشنه آشیل این حکومت را نداشتن برنامه مؤثر و دوم نبود نیروهای مجرب و متخصص در رهبری و ترکیب ادارات زیرمجموعه حکومت می داند. انتخابات ریاست جمهوری با کمترین میزان مشارکت در نتیجه انتقاد اصلاح طلبان از دولت رایضی، نقد حاکمیت یک جانبه است.جزئیات گفت و گو با آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت به شرح زیر است:

خانم منصوری عملکرد یکساله دولت رئیس جمهور را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر می رسد در این مدت اصلاح طلبان برای رصد کار دولت سکوت کرده اند، آیا احتمال شکسته شدن این سکوت و انتقاد از دولت وجود دارد؟

دوره حکومت در ایران چهار سال است و طبیعتاً دولت های موفق ممکن است در انتخابات بعدی همین اقبال یا بهتر از آن داشته باشند و دوره ریاست خود را برای چهار سال دیگر تمدید کنند.
به همین دلیل سالگرد دولت زمان مناسبی برای نقد عملکرد است. دولت ها نه تنها باید پیوسته به مردم گزارش دهند که چه دستاوردهایی برای کشور و مردم داشته اند، بلکه به ویژه در سالی که یک ربع از عمر دولت می گذرد باید آثار حضور خود را برای مردم شرح دهند.

یک سال زمانی است که دولت ها باید گام های جدی بردارند و به همین دلیل زمان مهمی برای ارزیابی و قضاوت دولت هاست. در مورد دولت آقای رئیسی، با توجه به وحدت دولت، نمی توان این انتقاد را محدود به دولت ایشان کرد، شاید بتوان مجموعه ارکانی را که برای این وحدت تلاش کردند نیز در این چارچوب مورد نقد قرار داد. از مجلسی که جریان را همراهی می کند. دولت به اجزای دولت که مانند دولت گذشته رقیب سیاسی این دولت محسوب نمی شوند. در واقع در حکومت یک ساله باید پرسید که حکومت یک دست چه دستاوردی برای مردم و دولت داشت؟

اصلاح طلبان هیچ نشست پنهانی ندارند

برخی تندروها مدعی هستند که اصلاح طلبان برای انتقاد از دولت رئیس جمهور و سرنگونی آنها جلسات محرمانه برگزار می کنند و…

اصلاح طلبان چه مجمع اجماع و چه احزاب و گروه ها جلسه محرمانه ای برای برگزاری ندارند، معمولاً بعد از هر جلسه گزارش جلسات خود را منتشر می کنند. طبیعتاً موفقیت هر حکومتی باید در جهت کاهش رنج و سختی و تأمین رضایت مردم باشد. اگر دولت و حکومت تک دست آقای رئیسی بتواند از این رنج و سختی بکاهد، از کوچک شدن توده های مردم جلوگیری کند و سیاست خارجی را در مسیر خود نگه دارد. و بهبود رشد خالص ملی و رشد ناخالص ملی، مهار تورم و بهبود رشد اقتصادی و سرمایه ملی و بهبود وضعیت حکمرانی در کشور و جلوگیری از تضییع حقوق شهروندی و بهبود عدالت و رفاه مردم برای بخشش، تسهیل جریان آزاد. از اطلاعات، اصلاح طلبان قطعا از آن حمایت خواهند کرد.

اگر انتقادی وجود داشته باشد، در راستای بهبود و اصلاح معیارهایی است که در نهایت منافع ملی ایران را تشکیل می دهد و از پیشبرد ناامیدی ها، نابسامانی ها و شکاف هایی که متاسفانه روز به روز عمیق تر و عمیق تر می شود، جلوگیری می کند.

آیا عملکرد یک ساله یک رئیس جمهور می تواند سیگنالی برای اصلاح طلبان برای برنامه ریزی برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آتی باشد؟

البته این مواضع در شرایط فعلی ربطی به انتخابات آینده ندارد.

پاشنه آشیل دولت رئیس جمهور در این یک سال را در چه می بینید؟ و اینکه اصلاح طلبان تا چه اندازه قصد داشتند از این ضعف های دولت برای انتخابات آینده سوء استفاده کنند؟

دولت ابراهیم رئیسی در یک انتخابات بدون رقابت با کمترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری به قدرت رسید. تشکیل دولت سیزدهم را باید در جریان یک دستی در کشور ارزیابی و قضاوت کرد به همین دلیل از دیدگاه ما انتقاد به ریاست جمهوری نقد یک دستی است. در واقع مهم ترین پاشنه آشیل این دولت نبود برنامه مؤثر و ثانیاً نبود نیروهای متخصص و مجرب در رهبری و ترکیب ادارات دولتی است. بعد از گذشت یک سال از ادامه صحبت های آقای رایضی در مورد بنیانگذاران وضع موجود، در نوع خود یعنی بحران دستاورد! از سوی دیگر با موانعی که دولت قبل داشت، دولت سیزدهم دیگر با این یکپارچگی مواجه نیست.

حامیان حکومت یک دست از حکومت رئیس جمهور ناراضی هستند!

به همین دلیل است که بعد از یک سال همین پایگاه رای این دولت و حکومت یک دستی از آقای رئیسی می پرسند: «نباید تورم را تک رقمی می کرد؟» یا مثلاً چرا و چطور شد. وعده یک میلیون شغل و یک میلیون خانه برای یک سال؟ قانون یک دست حتی بعد از یک سال هم نتوانست طرفدارانش را راضی کند! تحریم ها پابرجاست، توده های مردم روز به روز کوچکتر می شوند و هر روز که می گذرد امید به بهبود شرایط کمرنگ می شود.

اصلاح طلبان در حال حاضر برنامه ای برای بهره برداری از نقاط ضعف دولت ندارند، تا جایی که من می دانم اصلاح طلبان برای انتخابات آینده برنامه ای نداشته اند، چه بخواهند از نقاط ضعف این دولت سوء استفاده کنند و چه نخواهند، و طرح این موضوع نباید منجر به این شود. انتقادی که نادیده گرفته می شود که این شیوه اداره کشور است.

نگرانی اصلاح طلبان از انزوای ایران چقدر اصلاح طلبان در این فضا نگران هستند؟

نگرانی اصلی ما در این شرایط افزایش فشار بر مردم، بی اعتمادی و ناامیدی از بهبود اوضاع و قفل باز نشده تحریم ها و انزوای ایران است. ما از ادامه این روند برای امنیت ملی و منافع ملی ایران بسیار نگران هستیم. نگرانی از انباشت نارضایتی و اغتشاش مردم که متاسفانه نادیده گرفته یا تکذیب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید