صدای زنگ امنیتی جدید در گوش ایران می پیچد

صدای زنگ امنیتی جدید در گوش ایران می پیچد

روز جدید علی موسوی خلخالی می نویسد: حمله به یک زندانی در حسکه سوریه در نزدیکی مرز عراق و سوریه، 3500 اسیر داعش را مجبور به فرار از آن زندان کرد. برخی منابع خبری می گویند 5000 نفر فرار کرده اند. در سال 2014، زمانی که نیروهای تروریستی از زندان ابوغریب فرار کردند و داعش را در شرق سوریه تشکیل دادند، 500 نفر بودند که اکنون حداقل 3500 یا 5000 نفر هستند و ابعاد این فاجعه را باید خیلی بیشتر دید.

روز جمعه این خبر منتشر شد که اگرچه در رسانه ها چندان به این موضوع توجه نشده است، اما نه تنها مهم است، بلکه می توان گفت زنگ خطر را به صدا درآورده است. حمله به زندانی در حسکه سوریه در نزدیکی مرز عراق و سوریه، 3500 زندانی داعش را مجبور به فرار کرده است. برخی منابع خبری می گویند 5000 نفر فرار کرده اند. این زندان توسط نیروهای کرد سوری و نیروهای آمریکایی اداره می شد و همین امر باعث ایجاد سوء ظن نسبت به کینه توزی آمریکا شد. به ویژه فیلم های منتشر شده نشان از مقاومت جدی در برابر حمله برای رهایی داعش از این زندان ندارد.

در همین حال، نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) که کنترل شمال سوریه را در اختیار دارند، با صدور بیانیه ای به شدت از ترکیه انتقاد کرد و گفت که پس از ناکامی در بی ثبات کردن مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک، این کشور بار دیگر “برای رسیدن به اهداف خود به داعش روی آورده است.” اما مقاومت نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای امنیتی داخلی ترکیه را از دستیابی به اهداف خود باز داشته است. مشخص نیست که هدف از این ترور چیست زیرا هزاران داعشی با فریاد «الله اکبر» از زندان فرار کرده اند.

یک منبع آگاه عراقی به دیپلماسی ایرانی گفت که سرکردگان داعش در مقر فرماندهی بازداشت شده و اکنون از این حادثه بی سابقه فرار کرده اند. به گفته این منبع، آنها اکنون به سمت اردوگاه مهیب الحول، جایی که خانواده های داعشی در آن اقامت دارند، حرکت می کنند.

در حال حاضر درگیری های شدیدی در اطراف حسکه در جریان است و گفته می شود که تا زمان نگارش این گزارش حداقل 112 جنگجوی فراری داعش کشته شده اند.

می گویند قصد دارند خود را به سنجار برسانند و در آنجا شورش به پا کنند.

در هفته گذشته حداقل سه حمله سنگین به استان دیالی عراق صورت گرفته است که تاکنون حداقل 12 عراقی کشته شده اند. استان دیالی در نزدیکی مرز ایران قرار دارد.

بیان الزبیدی وزیر کشور سابق عراق در بیانیه ای هدف از فرار اسرای داعش از زندان را رسیدن به مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن و از آنجا به محور نجف و کربلا اعلام کرد. الزبیدی در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) به تلاش‌های اسیران داعش برای فرار از زندان‌های سوریه و ناتوانی نیروهای ائتلاف بین‌المللی در هدف قرار دادن عناصر داعش ادامه می‌دهند، شاهد فرارهای بیشتری در این کشور خواهیم بود. که خطر واقعی شناسایی افرادی از مناطق تحت کنترل کد با داعش است که به پناهگاه امن داعش تبدیل شده بود که به دلیل اقدامات کاد علیه مردم از زندان کاسد فرار کرده بودند.

در سال 2014، زمانی که نیروهای تروریستی از زندان ابوغریب فرار کردند و داعش را در شرق سوریه تشکیل دادند، 500 نفر بودند که اکنون حداقل 3500 یا 5000 نفر هستند و ابعاد این فاجعه را باید خیلی بیشتر دید.

سناریوی خطرناک

سناریوی خطرناکی که بسیاری پیش‌بینی می‌کنند این است که معتقدند این توطئه آمریکا در بحبوحه تنش‌های بین‌المللی از شرق اروپا تا خاورمیانه و غرب آسیا برای دستیابی به اهداف دیگر واشنگتن است. به گفته این ناظران، این می تواند منجر به ورود چندین کشور و گروه جدید به درگیری های جدید شود:

اول از همه، روسیه که سنگ بنای محکمی در سوریه ساخته بود و احساس می کرد کار خود را در آن کشور به پایان رسانده است، اکنون باید کار جدیدی انجام دهد. این در حالی است که روسیه در اوکراین و قزاقستان درگیر مناقشه نظامی-سیاسی جدی با غرب است.

همچنین، دولت تازه وارد عراق باید خود را برای نبردی جدید آماده کند تا از هر حادثه تلخی مانند آنچه در سال 2014 رخ داد، جلوگیری کند.

ایران همچنین باید برای حفاظت از منافع خود درگیر یک پرونده تروریستی جدید شود و برای اجتناب از خطر، ممکن است نیاز به انعقاد قراردادهای سیاسی جدید داشته باشد. ایران از یک سو با مشکلات داخلی اقتصادی و اجتماعی فراوانی مواجه است و از سوی دیگر مذاکرات سخت و پیچیده ای را در وین برای احیای برجام انجام می دهد. ظهور یک تهدید امنیتی جدید می تواند فشار بیشتری بر ایران وارد کند.

کردها نیز درگیر درگیری جدیدی هستند که می تواند مشکلات امنیتی جدیدی برای آنها ایجاد کند، اما از سوی دیگر می تواند نمونه ای از حرکت جدید آنها در عرصه سیاسی منطقه باشد.

نگرانی عراق

بسیاری از عراقی‌هایی که وقایع غم‌انگیز دوران دموکراتیک را تجربه کرده‌اند بر این باورند که این یک توطئه آمریکایی است که در بحبوحه تشکیل دولت جدید عراق، از یک سو، و خروج نیروهای آمریکایی از عراق، روی داده است. دیگر. مشکلی که آنها را بیش از هر زمان دیگری نگران کرده است. برای درک ابعاد این نگرانی، نیروهای عراقی باید در امتداد مرزهای کشور به ویژه در مرز سوریه آموزش ببینند، اقدامات امنیتی و نظامی را در استان دیالی افزایش دهند، ورودی‌های بغداد را ببندند، امنیت زندان ابوغریب را افزایش دهند. عراق، جایی که داعش ها را نگه می دارد، نگاه کرد.

زلمی خلیل زاد، رئیس پرونده افغانستان دولت افغانستان در نشستی در دهوک کردستان حدود دو ماه پیش به یک سیاستمدار عراقی نزدیک به ایران گفت که آمریکایی ها افغانستان را ترک کرده اند و به زودی عراق را ترک خواهند کرد. ایرانیان شما چگونه می خواهند امنیت خود را تامین کنند و با مسائل امنیتی برخورد کنند؟ این مقام عراقی از شنیدن این اظهار نظر متعجب شد و گفت که معتقد است توطئه جدیدی در حال وقوع است.

باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، آیا داعش جدیدی تشکیل می شود و آیا تهدید جدیدی برای امنیت خاورمیانه وجود خواهد داشت؟

دیدگاهتان را بنویسید