صد قند آمد و صد حسرت که رفت


ساعت: 10:18
تاریخ انتشار: 1401/02/13
کد خبر: 1836243

رمضان به هدف نهایی خود رسیده است ماهی که مؤمنان «حجر القلب الماس آب را سخت کردند» و پیشانی بنده را به درگاه خدا می مالیدند. یک ماه تلاش برای اصلاح و بازگشت به سوی خدا. ماه بردگی و رهایی از غل و زنجیر و رستگاری از آنچه انسان را از اعتلای اخلاق و معنویت باز می دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ حالا صدای عید فطر می آید. دل بر سر دوراهی فرا رسیدن عید سعید فطر و گذراندن ماه مبارک رمضان قرار دارد. در اینجا باید گفت صد قند آمد و حیف که رفت. عید سعید فطر پاک ترین و پاک ترین عید فطر است، زیرا ثواب یک ماه عبادت و شستشوی ارواح در جریان پاک رمضان است.

امیرمؤمنان(ع) در خطبه‌ای تکان‌دهنده، عید فطر را به قیامت تشبیه می‌کند و می‌فرماید: «أیُّها النّاسُ إنَّ یَومَکُم هذا یَومٌ یُثابُ فیهِ المُحسِنونَ و یَخسَرُ فیهِ المُبطِلونَ و هُوَ أشبَهُ بیَومِ قِیامِکُم، فَاذکُروا بخُروجِکُم مِن مَنازلِکُم إلی مُصَلاّکُم خُروجَکُم مِنَ الأجداثِ إلی رَبِّکُم» (تنبیه الحواطیر ج 2 ص 157) ای مردم! امروز روزی است که نیکوکاران پاداش اعمالشان را می گیرند و کسانی که روزگار را به عبث می گذرانند زیان خود را می بینند.

امروز شباهت زیادی به قیامت دارد، هنگامی که از خانه های خود بیرون می روید و به جایگاه نماز می روید، روزی را که از قبر برمی خیزی و به سوی پروردگارت حرکت می کنی، یاد کن. برخی فطره را فطرت پذیرفته اند و عید فطر زمان بازگشت به فطرت پاکی است که خداوند در بدن انسان وعده داده است; زمان برای شروع دوباره، برای دوباره زندگی کردن و این بار برای حفظ پاکی قلب، جسم و روح. فردا عید فطر عید بندگی است و خوشا به حال بندگان راستین خدا.


عید فطر، عید قربان; عید ثواب و ثواب وعده داده شده به مؤمنان است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: شب ثواب و ثواب نامیده می شود، اینک خداوند به عمل کنندگان پاداش می دهد. [به نیکی] بدون احترام به آنها می دهد.

عید سعید فطر برای روزه دارانی که یک ماه را به تهذیب نفس گذرانده اند، برای کسانی که از فرصت خداوند برای خود استفاده کرده اند، فرصت امید به فیض الهی و ارادت به وعده های پرشکوه آسمانی است. در روز عید فطر که تکبیر می گویید و عاشقانه به محل نماز می روید، یادتان باشد که این لحظات، لحظات نزول فرشتگان است برای سلام و تبریک به مؤمنانی که با جان آن رسول از جهاد پیروز بیرون آمده اند. of God , Hazrat Mohammad Mustafa (PBUH) ) فرمود: «فَإِذَا کَانَتْ غَدَاةُ یوْمِ الْفِطْرِ بَعَثَ اللَّهُ الْمَلَائِکَةَ فِی کُلِّ الْبلَاد فَیهْبطُونَ إِلَی الْأَرْضِ وَ یقِفُونَ عَلَی أَفْوَاهِ السِّکَکِ فَیقُولُونَ یا أُمَّةَ مُحَمَّدٍ اخْرُجُوا إِلَی رَبٍّ کَرِیمٍ یعْطِی الْجَزیلَ وَ یغْفِرُ الْعَظِیمَ» (امالی مفید ؛ همانجا) و چون روز عید فرا رسد، خداوند فرشتگان را به هر شهر و هدیه ای بفرست. پس باید بر زمین فرود آیند و بر معابر و بر مردم بایستند و بگویند: ای امت محمدی! برای نماز عید نزد پروردگارت برو، زیرا او به تو پاداش بسیار می دهد و گناهانت را می بخشد، هر چقدر هم که بزرگ باشد.

محمدعلی شیخ – کارشناس مسائل دینی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید