صرفه جویی 12 میلیاردی به دلیل کاهش مصرف سم در باغات پسته خلیل آباد/ ترویج محصولات سالم می تواند سلامت جامعه را تضمین کند.


ساعت: 16:13
تاریخ انتشار: 1301/04/28
کد خبر: 1884256

شعبان با بیان اینکه ترویج محصولات سالم و ارگانیک مهم است و می تواند ایمنی و سلامت مردم را تضمین کند، گفت: با کاهش مصرف سموم در باغات پسته شهرستان خلیل آباد توانستیم بیش از 12 میلیارد تومان صرفه جویی کنیم. که به نفع همه کشاورزان است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمود شعبان مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد در گفتگو با خبرنگار صبح توس گفت: امنیت غذایی یکی از مهمترین دغدغه های هر کشوری است که ارتباط تنگاتنگی با کشاورزی و تولید محصولات سالم یا ارگانیک دارد.

وی با بیان اینکه به دلیل استفاده بی رویه از مواد شیمیایی در دهه های اخیر، قطعاً مشکلات و خطرات زیادی را به همراه داشته است، خاطرنشان کرد: آموزش مقدماتی تولیدکنندگان صنایع غذایی در زمینه های مختلف و آگاه سازی آنها از خطرات ناشی از مصرف اجتناب از نهاده های شیمیایی است. یکی از نیازهای هر جامعه

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد با اشاره به اینکه ترویج محصولات سالم و ارگانیک مهم است و می تواند ایمنی و سلامت جامعه را تضمین کند، گفت: همایش محصولات سالم با هدف اطلاع رسانی کیفیت و تولید محصولات سالم و انتقال یافته ها برای کشاورزان و همچنین فرهنگ سازی اکولوژیک در شهرستان خلیل آباد برگزار شد.

وی با بیان اینکه اگر کشاورزان پس از مشورت با کارشناسان از سموم استفاده کنند، نه تنها محصول سالمی خواهیم داشت، بلکه از نظر باقیمانده سموم در محصولات نیز مشکلی وجود نخواهد داشت و اذعان داشت: استفاده غیر استاندارد از سموم و کودهای شیمیایی باعث از بین رفتن آن می شود. باکتری ها، قارچ ها در خاک و حشرات مفید و اکوسیستم طبیعی محیط زیست را مختل کرده و محصولات طبیعی را مختل می کند.

شعبان در ادامه بیان کرد: آشنایی هر چه بیشتر با دستورالعمل ها و استانداردهای لازم برای تولید محصولات سالم و موضوعات مرتبط با صادرات محصولات، برگزاری این گونه همایش ها فرصت مناسبی برای تشریح محصولات سالم و ارگانیک برای مصرف کنندگان است.

وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته با پیگیری های انجام شده توانستیم گواهینامه تولید سالم برای محصول انار در سطح 5 هکتار را دریافت کنیم، تصریح کرد: با وجود اینکه سطح واقعی محصولات سالم بسیار بالاتر از این تعداد بود، اما به دلیل عدم پذیرش کشاورزان گواهی بهداشت صادر نشده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد با اشاره به اینکه اقدامات خوبی برای کاهش مصرف سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی خلیل آباد انجام شده است، گفت: اجرای طرح ملی انگورخواران در قالب 2 ایستگاه دهنو و ابراهیم آباد اجرای 19 مورد ایستگاه پیش آگاهی برای به دست آوردن بهترین زمان برای مبارزه با کرم انگور، استقرار 12 ایستگاه آگاه سازی پسته و نصب 7150 فرومون پسته از جمله این اقدامات است.

وی با بیان اینکه با کاهش مصرف سموم بر اساس اقدامات ذکر شده موفق شدیم بیش از 12 میلیارد تومان صرفه جویی کنیم که به نفع کشاورز است، تاکید کرد: داشتن گواهی بهداشت برای محصولات کشاورزی صادراتی یکی از الزامات است و اکثر کشورهای هدف بدون این گواهی، آنها اجازه واردات محصولات به کشورهای خود را نخواهند داد.

شعبان در پایان افزود: عدم صادرات به ویژه برخی از عمده محصولات کشاورزی شهرستان مانند کشمش و پسته افت شدید قیمت را به دنبال خواهد داشت و کشاورزان متضرر می شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید